שתף קטע נבחר
 

ג'אז בתמונות: תערוכת צילום מוזיקלית

70 תמונות יוצגו בתערוכה של הצלם יוסי צבקר Shoot & Swing - אמני ג'אז בשחור ולבן. "אני לא רק שומע מוזיקה, אני רואה את הצבעים שלה וזה בא לידי ביטוי בתמונות", מספר צבקר

זה התחיל באקורדיון ששכב בבית הוריו והעלה אבק. הוא היה רק ילד אבל כבר אז ידע לסמן את הגבוהים והנמוכים. מוזיקה זרמה בעורקיו ומלווה אותו לאורך כל הדרך. "השפה הזו ברורה לי. אי אפשר להסביר את זה, אבל אני מבין את המתמטיקה", אומר צלם העיתונות יוסי צבקר, שמציג החל מהערב (ה') במרכז מנדל תערוכה שתלווה את פסטיבל "יפו ג'אז" ובמרכזה אמני ג'אז שצילם לאורך שנים.

 

ג'אז זה גם אקורדיון, רישארד גליאנו הוא המלך בתחום, וירטואוז ללא מתחרים. אקורדיון היה אחד מכלי הנגינה הראשונים שלמדתי לנגן עליהם בילדותי ואני מחובר אליו רגשית. ביקורו של גליאנו בארץ לפני תשע שנים היה הניע את המסע שהוביל אותי לתערוכה הנוכחית. הוא האמן היחיד שאי פעם ביקשתי ממנו חתימה על תמונה והיא ממוסגרת אצלי בסטודיו כמקור השראה (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
ג'אז זה גם אקורדיון, רישארד גליאנו הוא המלך בתחום, וירטואוז ללא מתחרים. אקורדיון היה אחד מכלי הנגינה הראשונים שלמדתי לנגן עליהם בילדותי ואני מחובר אליו רגשית. ביקורו של גליאנו בארץ לפני תשע שנים היה הניע את המסע שהוביל אותי לתערוכה הנוכחית. הוא האמן היחיד שאי פעם ביקשתי ממנו חתימה על תמונה והיא ממוסגרת אצלי בסטודיו כמקור השראה(צילום: יוסי צבקר)
 

 

70 תמונות נבחרו בקפידה על ידי אוצר התערוכה, אייל לנדסמן, צלם קולגה שהתמחה במשך שנים ארוכות בצילום במה. הצילומים כולם בשחור ולבן כמחווה לגדולי צלמי הג'אז בהם טים מושן ווויליאם גוטליב. "אני רואה בזה המשכיות של מסורת צילומי הג'אז משנות הארבעים והחמישים של המאה הקודמת. יש בזה משהו שהופך את הצילום לדרמטי יותר אבל בו בזמן מכניס אותך לאווירה הדחוסה של מועדוני הג'אז. זה כמעט פיזי".

 

שלושים שנה עברו מאז שצילמתי את בילי קובהם לראשונה בהופעה בבריכת הסולטן בירושלים. הייתי, אז, בראשית דרכי כצלם והוא כבר היה לאגדה מפוארת. לפני שנתיים הוא הוזמן לכיתת אמן במגמת הג'אז של בית הספר למוסיקה רימון וראיתי בכך הזדמנות למפגש חוזר. הכרתי מקרוב מורה חד פעמי  (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
שלושים שנה עברו מאז שצילמתי את בילי קובהם לראשונה בהופעה בבריכת הסולטן בירושלים. הייתי, אז, בראשית דרכי כצלם והוא כבר היה לאגדה מפוארת. לפני שנתיים הוא הוזמן לכיתת אמן במגמת הג'אז של בית הספר למוסיקה רימון וראיתי בכך הזדמנות למפגש חוזר. הכרתי מקרוב מורה חד פעמי (צילום: יוסי צבקר)
 

 

לתערוכה הוא קרא: Shoot & Swing. "חשבתי על מילים שקושרות בין צילום לג'אז. איכשהו זה התחבר. בדיעבד הבנתי שזה מונח בציד שמתייחס להנפת הרובה על הכתף. זה מצא חן בעיניי. צלמים יורים בשביל לפגוע ומה יותר ג'אז מסווינג".

 

צבקר יודע דבר או שניים על ירי. כנער חולה אסטמה, הספורט היחיד שיכול היה לקחת בו חלק היה ירי אולימפי. "הייתי אלוף הארץ בירי ב-M16. הקשר בין זה לבין צילום הדוק. בקליעה למטרה אתה עומד, כורע או שוכב ומסדיר נשימות. אתה צריך לנשום ביחד עם הרובה ולסנכרן את סחיטת ההדק בהתאם לנשימות. החיבור בין זה לבין צילום הדוק. צלם הוא צייד. אתה מחכה שם לרגע ואז לוכד אותו".

 

עומר אביטל הוא בסיסט ישראלי עם קריירה בינלאומית שחזר לארץ אחרי 25 שנה בניו יורק. הלכתי לצלם אותו מנגן ב'רוטשילד 12' בתל אביב. המקום היה מלא עד אפס מקום ולא יכולתי להתקרב אליו. התייאשתי, עמדתי ללכת ואז הבחנתי בהשתקפות שלו על ארון זכוכית. צילמתי והנחתי את המצלמה בתיק  (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
עומר אביטל הוא בסיסט ישראלי עם קריירה בינלאומית שחזר לארץ אחרי 25 שנה בניו יורק. הלכתי לצלם אותו מנגן ב'רוטשילד 12' בתל אביב. המקום היה מלא עד אפס מקום ולא יכולתי להתקרב אליו. התייאשתי, עמדתי ללכת ואז הבחנתי בהשתקפות שלו על ארון זכוכית. צילמתי והנחתי את המצלמה בתיק (צילום: יוסי צבקר)

 

כבר 15 שנה שהוא מצלם במה - תיאטרון, אופרה וג'אז. הרבה ג'אז. ההבדל בין צילום חדשותי, שבו עסק במשך שנים ארוכות, לבין צילומי במה לדבריו תהומי. "צילומי במה סוחטים רגשית בעיקר מכיוון שאתה לא יודע מה הולך לקרות. האור כבה. אתה בחושך. אין לך אפשרות לבדוק את תפעול המצלמה תוך כדי צילום. זה התנאים הכי קשים לצילום: תאורה משתנה, חשיפה משתנה, תזוזה ואתה צריך להגיב בזמן אמת, לתפוס את הרגע. אם אתה רוצה תמונות טובות שלא נולדו במקרה, אתה חייב להכיר את הכלי שלך, לשלוט בו וגם להבין את המוזיקה שאתה מצלם".

 

אתה מצלם מוזיקה?

"כן. בפירוש. אני לא רק שומע מוזיקה, אני רואה את הצבעים שלה וזה בא לידי ביטוי בתמונות. זה מאד חשוב בעיניי להבין את המוזיקה שאתה מצלם. אם אני יודע את הטקסט או המקצב, אני יכול לצפות לרגע שאני מדבר עליו. אני אתן לך דוגמה מעולם אחר. נהג מרוצים מקצועי לא ייתן פול גז לאורך המסלול. הוא למד אותו היטב לפני המרוץ, כדי להכיר את העיקולים ולא להיכנס בקיר. אתה חייב להבין במה מדובר. כדי להביא את הפריים הטוב ביותר, אתה צריך לצלם על הביט".

 

קריסטיאן סקוט, חצוצרן אמריקאי בן 31 שכבר הספיק להוציא 11 אלבומים ולהתברג בשורה הראשונה של צמרת נגני הג'אז בעולם. ביקשתי להיפגש איתו אחד על אחד ולצלם אותו בחדרו במלון. הוא נענה. בתנאים האלה אני מרגיש שהאינטימיות היא הבסיס לתמונה טובה (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
קריסטיאן סקוט, חצוצרן אמריקאי בן 31 שכבר הספיק להוציא 11 אלבומים ולהתברג בשורה הראשונה של צמרת נגני הג'אז בעולם. ביקשתי להיפגש איתו אחד על אחד ולצלם אותו בחדרו במלון. הוא נענה. בתנאים האלה אני מרגיש שהאינטימיות היא הבסיס לתמונה טובה(צילום: יוסי צבקר)
 

 

כמו הנשימה כשסוחטים את ההדק.

"בדיוק. זה נכון גם למוזיקה. אם אתה מכיר את ההרמוניה, אתה יודע לזהות את הקיו, להרגיש את רגע השיא מתקרב ולחכות לו".

 

מה מבדיל בין צילומי ג'אז לצילומים אחרים של מופעי מוזיקה?

"זה לא קניה ווסט שעומד שם על הבמה בלתי נגיש. בג'אז ובתחומים יותר אזוטריים הכל קרוב יותר ובלתי אמצעי. זה מאפשר לך לראות את המבצע, ממש לראות אותו, במובן של לשים לב לפרטים ולהרגיש אותו".

 

מבחינתי הצילום הזה של הטריו של הפסנתרן עומר קליין, מדגיש באופן הברור ביותר את המשמעות של קשר עין רציף בין הנגנים ובעיקר עם ה"בנד לידר" כתנאי הכרחי לנגינת ג'אז.  (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
מבחינתי הצילום הזה של הטריו של הפסנתרן עומר קליין, מדגיש באופן הברור ביותר את המשמעות של קשר עין רציף בין הנגנים ובעיקר עם ה"בנד לידר" כתנאי הכרחי לנגינת ג'אז. (צילום: יוסי צבקר)

 

את התערוכה אצר אייל לנדסמן, קולגה שנטש את צילום הבמה וחבר של שנים. "הוא איש מקצוע ברמה הכי גבוהה. הוא פותח לי את העיניים ומדייק אותי, שומר עליי ודוחף אותי לקצה", אומר צבקר. ביחד הם בחרו תמונות בעיקר מהעשור האחרון. "בשנים האחרונות ישראל הפכה ליצואנית הג'אז מס. 2 בעולם אחרי יפן. כל בתי הספר הטובים בעולם כמו ברקלי והניו סקול מפוצצים בסטודנטים מישראל. זה טירוף. כשהבנתי את זה, חיפשתי צילומים ופתאום הבנתי שכמעט אין לזה תיעוד. מלבד צילומים של קביליו, שעשה את מה שאני עושה ובאדיקות עוד כשהייתי בגן חובה, ואני מוריד את הכובע בפניו, אף אחד לא צילם את כל המאסטרים הגדולים שעברו פה. כל החבר'ה המבוגרים האלה שעוד שנייה ייעלמו. אין תמונות. כל מאות התלמידים שיש פה ברימון או בשטריקר וההצלחה הכבירה של החבר'ה בניו יורק, זה עובר מתחת לרדאר. אמרתי לעצמי שאני חייב לעשות את זה. יש לזה חשיבות מטורפת".

 

אברהם פלדר ופטר וורטהיימר, שניים מדור המייסדים של הג'אז בישראל. הם מנגנים יחד קרוב לארבעים שנה. פטר החלים ממחלה וחזר לנגן בערב הוקרה שנערך לכבודו על ידי חבריו במרכז עינב בתל אביב. בסוף המופע פטר חיבק אותו וכאילו אמר: "אל תדאג, אני לא הולך לשום מקום". עין אחת התבוננה דרך עינית המצלמה. העין השנייה דמעה (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
אברהם פלדר ופטר וורטהיימר, שניים מדור המייסדים של הג'אז בישראל. הם מנגנים יחד קרוב לארבעים שנה. פטר החלים ממחלה וחזר לנגן בערב הוקרה שנערך לכבודו על ידי חבריו במרכז עינב בתל אביב. בסוף המופע פטר חיבק אותו וכאילו אמר: "אל תדאג, אני לא הולך לשום מקום". עין אחת התבוננה דרך עינית המצלמה. העין השנייה דמעה(צילום: יוסי צבקר)

 

אז יש פה גם שליחות?

"אני חושב שכן. מכיוון שאני לא יכול לנגן אני משתתף איתם בדרכי במאמץ המלחמתי על התודעה".

 

 

''בית העמודים'' בתל אביב, מעוז הג'אז הישראלי שבצניעות ובענווה משמש כנקודת מפגש של כל הסצנה המקומית ובו נרקמות תכניות עתידיות של המוזיקאים המקומיים. תופעה בקנה מידה בינלאומי ולא בכדי קטף את המקום ה-11 ברשימת מועדוני הג'אז החשובים בעולם של המגזין הניו יורקי ביזנס אינסיידר. בתמונה עמרי מור, איתי קריס, גלעד אברו ואביב כהן, שגרירים נאמנים של הג'אז הישראלי בעולם  (צלום: יוסי צבקר) (צלום: יוסי צבקר)
''בית העמודים'' בתל אביב, מעוז הג'אז הישראלי שבצניעות ובענווה משמש כנקודת מפגש של כל הסצנה המקומית ובו נרקמות תכניות עתידיות של המוזיקאים המקומיים. תופעה בקנה מידה בינלאומי ולא בכדי קטף את המקום ה-11 ברשימת מועדוני הג'אז החשובים בעולם של המגזין הניו יורקי ביזנס אינסיידר. בתמונה עמרי מור, איתי קריס, גלעד אברו ואביב כהן, שגרירים נאמנים של הג'אז הישראלי בעולם (צלום: יוסי צבקר)

אני מגיע לצילומים כמה שעות לפני המופע כדי לבנות מערכת בסיסית של יחסי אמון עם האמן. המצלמה תישלף מהתיק בשלב יותר מאוחר. הקרבה הפיזית לג'וניור מאנס אפשרה לי להבחין בזרת שהתעקמה אחרי שנים של מאמץ בנגינה (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
אני מגיע לצילומים כמה שעות לפני המופע כדי לבנות מערכת בסיסית של יחסי אמון עם האמן. המצלמה תישלף מהתיק בשלב יותר מאוחר. הקרבה הפיזית לג'וניור מאנס אפשרה לי להבחין בזרת שהתעקמה אחרי שנים של מאמץ בנגינה(צילום: יוסי צבקר)

אני מחפש תמיד את נקודת המבט שהצופה לא יכול לראות ממקום מושבו באולם. אחרי שיחה קצרה עם ג'סי דיוויס הבחנתי בעגיל. בזמן בדיקת הסאונד של הקונצרט במוזיאון תל אביב, עליתי לבמה וצילמתי. המשימה הושלמה  (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
אני מחפש תמיד את נקודת המבט שהצופה לא יכול לראות ממקום מושבו באולם. אחרי שיחה קצרה עם ג'סי דיוויס הבחנתי בעגיל. בזמן בדיקת הסאונד של הקונצרט במוזיאון תל אביב, עליתי לבמה וצילמתי. המשימה הושלמה (צילום: יוסי צבקר)
 

אי אפשר לדבר על ג'אז בישראל מבלי להזכיר את האחים כהן: אבישי, ענת ויובל שהם ללא ספק בטופ העולמי. כאן במופע במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב (צילום: יוסי צבקר) (צילום: יוסי צבקר)
אי אפשר לדבר על ג'אז בישראל מבלי להזכיר את האחים כהן: אבישי, ענת ויובל שהם ללא ספק בטופ העולמי. כאן במופע במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב(צילום: יוסי צבקר)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עתליה כץ
צלמים יורים בשביל לפגוע
צילום: עתליה כץ
לאתר ההטבות
מומלצים