האם המחשבים מעכבים את התלמידים?
בארה"ב כבר הבינו שדרושה חשיבה מחדש על שימוש בטאבלטים בבית ספר, ומה בישראל? משרד החינוך טוען שמדובר בפרויקט שיכין את הילדים לעתיד, וההורים לעומת זאת חושבים שמדובר בניסוי לא מבוקר. מומחית: "השינויים צריכים להיעשות בדרך שונה"
לימוד באמצעות מחשבים הוא נושא שנוי במחלוקת מאז החל הפרוייקט של משרד החינוך, שבו הוכנסו טאבלטים לחלק מכיתות הלימוד. כיום, לאחר שפורסמו מספר מחקרים חדשים ובהם תוצאות מפתיעות על הפרויקט, הרי שהרוחות בארץ סוערות אף יותר.
אולי יעניין אתכם גם:
תפסיקו לשאול את הילדים "איך היה"
עוזרים לילדים: 5 שיטות לשיפור הזיכרון
רז חגגה יום הולדת בשטח עם עששיות
לאחרונה פורסם כי מחלקת החינוך האמריקאית בודקת הוצאת הטאבלטים והניידים מבתי הספר. זאת בעקבות תלונות מורים שדיווחו כי השימוש בהם בעצם מפריע ומעכב בלימוד החומר הנדרש. מידע זה מצטרף למחקר שפרסם ארגון ה-OECD בחודש שעבר.
על פי תוצאות המחקר, הסביבה הטכנולוגית אינה משפרת את הישגי התלמידים, ובמדינות שהיה בהן שימוש רב באמצעים טכנולוגיים, התלמידים דווקא לא הגיעו להישגים גבוהים במבחנים בינלאומיים. לפיכך, נכתב בדו"ח כי דרושה חשיבה מחדש בנושא המחשוב בבתי הספר.
"אנחנו לא נגד טכנולוגיה"
עו"ד נוה גור, חבר מועצת העיר הוד השרון, אב לשלושה, שהוביל עתירה לבג”צ כנגד “פרויקט הטאבלטים” עד לבחינה מעמיקה של הפרויקט, אינו מופתע מתוצאות המחקר. "אנחנו לא נגד טכנולוגיה", הוא מציין. "אנחנו בעד בריאות ילדינו. מחקרים רבים, בארץ ובעולם, מוכיחים כי יש בחשיפה הממושכת הזאת למסכים כדי להוביל לנזקים בריאותיים, רגשיים, מוחיים, חברתיים, לימודיים ואחרים.
"לכן, מבחינתנו פרויקט הטאבלטים הוא סוג של 'ניסוי לא מבוקר בילדינו', שמבוסס, ברוב חלקי הארץ על גביית תשלומים אסורה מההורים, ומביא גם לאפליה קשה באותה מדינה, בין עיר אחת לעיר אחרת, בין בית ספר אחד באותה עיר לבית ספר אחר, ובין ילד אחד לילד אחר באותה כיתה".
אין ספק כי ישיבה של הילדים, לאורך כל היום כולו, אינה מצב רצוי. ולא צריך מחקרים רבים כדי להבין שאם היום הילדים שלנו יושבים מול מחשבים יותר מדי שעות במשך היום, כשעדיין אנו מדברים על שעות הפנאי שלהם, הרי שהוספת שעות אינה דבר שההורה שמח לקראתו. ומצד שני, אי אפשר להתעלם מכך כי בשטח הולכת וגדלה מדי יום הביקורת כנגד משרד החינוך על כך שהמערכת מיושנת, ובשעה שהעולם רץ קדימה הרי שלימוד עם ספרים, מחברות ועפרונות נתפש בעיני התלמידים וההורים כלימוד מיושן, כזה המזכיר ימי קדם.
"מכינים את הילדים לאתגרי העתיד"
במשרד החינוך, אגב, לא מתרגשים מתוצאות המחקרים, וז תגובתם: "המשרד מקדם במערכת החינוך קדמה טכנולוגית, תוך שמירה על היבטים פדגוגיים, חברתיים ובריאותיים של התלמיד. בפרוייקט הזה ישנה הכנה של התלמידים להתמודדות עם אתגרי המאה הנוכחית, לצד יתרונות רבים נוספים. תכנית התקשוב כוללת 200 בתי ספר בהם לכל תלמיד יש אמצעי קצה (טאבלט או לפטופ).
"יודגש, כי ההצטרפות לתכנית מתבצעת רק בהסכמה של לפחות 70% מההורים. רכישת הטאבלטים הינה בהסכמה ומרצון, ואין כפייה מכל סוג לביצוע הרכישה. בתי ספר אלו מקבלים ממשרד החינוך מענק בהיקף של 100,000 שקלים לצורך עזרה בהצטיידות ראשונה, לרבות רכישת אמצעי קצה לתלמידים שידם אינה משגת".
לפייסבוק הורים כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו
לימור הררי, ראש תחום תקשוב במכללה האקדמית גורדון לחינוך טוענת כי "יש לברך על כל יוזמה הפורצת דרך בתחום שילוב טכנולוגיה בהוראה. וכל עוד האייפד משמש לחקר, יצירה, שיתוף ולמידה, ולא כ'בייביסיטר' עבור הילדים, הרי זה מבורך". יחד עם זאת, היא סבורה כי השינויים צריכים להיעשות בדרך שונה: "לא תוך חיוב ההורים אלא תוך רתימתם, וכי מערכת החינוך צריכה להציג להורים את הערך המוסף הטמון בשילוב טאבלטים ואייפדים במסגרות הלימוד. כמו כן, על מערכת החינוך להכשיר את המורים לשימוש באמצעי קצה, ואף להעניק לכל מורה אייפד או טאבלט אישי – כדי שישמש אותו בהוראה. כמו גם לסבסד את המכשירים לכלל התלמידים על פי מדרג שיש להתוות".
למצוא איזון נכון
בואו נאמר כי גם אם אתם בעד הפרוייקט או נגדו הרי מה שברור פה הוא שבכל הקשור לנושא הטאבלטים יש לנו בעיה, כזאת שהולכת ומחריפה מדי יום. הדעות בשטח חלוקות, המאבק בין ההורים למערכת החינוכית הולך ומחריף. וכמו בכל מאבק התלמידים הם אלו שנמצאים בתווך. אלו שמסתכלים על אבא ואמא ורואים אותם שוב ושוב ושוב רבים ומתנגשים זה בזו.
הפיתרון, כמו בכל דבר חדש וחדשני, הוא להתקדם קדימה אך בבד בבד לנסות למצוא איזון. לכן כדאי שמישהו במערכת החינוכית יבין כי ישיבה מול מחשב למשך כל שעות היום, אינה הדבר היחידי שמסמל קידמה והתפתחות. מה עוד שמחקרים מוכיחים שהתועלת של העניין מוטלת בספק.
ומצד שני, כדאי שאנחנו, ההורים, נפנים כי העולם צועד קדימה וכי טוב הדבר יהיה שילדינו ילמדו בשיעורים מסוימים, במינון מסוים, באמצעות עזרים טכנולוגיים שיכולים לעורר ולעניין אותם. לכו, תדעו, אולי דווקא מהשיעורים האלו יגיע הצוקרברג הבא.
כך או כך אין ספק כי חשובה כאן הידברות, וכדאי שמישהו בממשלה ירים את הכפפה ויזמן שולחן עגול לדיון בין הצדדים. ובכל מקרה, עד שימצא פיתרון המקובל על כל הצדדים, החשוב הוא לתת לילדים תחושה שההורים והמורים לא נלחמים שוב אלו באלו, אלא מנסים למצוא פיתרון הולם. גם אם כל הגורמים הרלוונטיים עדיין לא מצאו את הדרך הנכונה ליישום הפרוייקט, חשוב להעביר ת המסר שהם בכל זאת עושים מאמצים משותפים לשם כך, וכי בסופו של דבר כולנו יחד דואגים לעתיד ולרווחת הילדים.
עוד פרטים על מחקר שפרסם ארגון ה-OECD על שימוש במחשוב בבתי ספר:
הכותבת היא מייסדת ומנכלית מגזין "עשר פלוס " להורים למתבגרים