המדינה תשקיע מיליארד ש' בשיקום קרקעות
קבינט הדיור אישר את הצעתם של שרי האוצר והגנת הסביבה להפוך את החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה לזרוע הביצוע לשיקום 13 קרקעות של תע"ש וצה"ל עד שנת 2020 בעלות של כמיליארד שקל. מדובר בשטחים שיכילו בעתיד כ-70 אלף יחידות דיור, בעיקר באזורי הביקוש
אחד האתגרים הנדל"ניים והסביבתיים הגדולים ביותר בדרך לפתרון: קבינט הדיור אישר היום (א') את הצעתם של השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, ושר האוצר, משה כחלון, להאיץ את שיקום קרקעות המדינה. לפי ההצעה, החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה תהווה את זרוע הביצוע לשיקום קרקעות תע"ש והקרקעות שפונו ויפונו על ידי צה"ל. על פי הערכות, מדובר בשטחים שיכילו בעתיד כ-70 אלף יחידות דיור, בעיקר באזורי ביקוש.
- נדחתה בקשה לצו ביניים נגד תוכנית תעש
- רמת השרון: עתירה נגד תוכנית תעש
- אושר: 23 אלף דירות ייבנו על קרקעות תעש
על פי התוכנית, עד שנת 2022 יפונו 5 מתחמי תע"ש ועוד 8 בסיסי צה"ל לטובת מגורים. רוב מחנות צה"ל שצפויים להתפנות כוללים מספר מתחמים שהפינוי בהם יעשה בשלבים. מרגע פינוי המתחם יחלו עבודות חקירה ושיקום קרקעות, שימשכו בין מספר חודשים עד כשנתיים. עלות השיקום ל-13 המתחמים מוערך בכמיליארד שקל.
מתחם | תאריך פינוי משוער |
תע"ש נוף ים | מפונה |
תע"ש השלום (ערבי נחל) | מפונה |
תע"ש טירת הכרמל | 2016-2020 |
תע"ש בית הכרם | מפונה |
תעש רמת השרון | 2017-2022 |
בסיס צריפין | 2016-2022 |
בסיס שדה דב | 2019 |
בסיס משא 7100 | 2016-2019 |
בסיס שלישות | 2019-2022 |
בסיס תל השומר | 2019-2022 |
בסיס סירקין | 2019-2022 |
בסיס הורדצקי | 2022 |
בסיס שדה דב | 2019 |
העיכוב בשיקום הקרקעות בשנים האחרונות גרר עמו עיכובים באפשרויות שיווק הקרקעות וקידום פרויקטים של בנייה. הקרקעות שדורשות שיקום נמצאות במרכז הארץ - רמת השרון, אפולוניה (הרצליה), צריפין ושדה דב. בנוסף, במשרד להגנת הסביבה חוששים שפיתוח קרקעות מחוץ לערים אלה, בעקבות הלחץ שיוצר משבר הדיור, יפגע בשטחים הפתוחים ברחבי הארץ.
במקרה של תע"ש, קיימת הזדמנות לפיתוח מהיר יחסית של הקרקעות לאחר תהליך הניקוי באזורי הביקוש. מדובר בתוספת של עשרות אלפי יחידות דיור ולפי ההערכות הליך שיווק הקרקעות יחל בעוד שנים בודדות. למעשה, סוגיית קרקעות תע"ש גררה מחלוקות בין אנשי המשרד להגנת הסביבה, גורמי נדל"ן והארגונים הירוקים, בהם גם תושבים המתגוררים סמוך לקרקעות.
בין היתר, אלה התנגדו לפיתוח ובניית יחידות דיור על הקרקע מחשש לפגיעה וירידה בערך הנדל"ן שלהם. "הרבה אנשים אומרים שהם ירוקים, אבל עשויים להגן על השטח מסיבות אחרות", אומר גורם במשרד להגנת הסביבה, "אנחנו סבורים שיש לתכנן במקום יחידות דיור - והרבה. יחד עם זאת, יש לערוך מיפוי של הזיהומים ולשכלל את אזור התכנון. לא צריך להקים גן ילדים על האזור הכי מזוהם".
השאיפה - לנקות קרקעות לפני הגעת היזם
טרם ברור כיצד הליך ניקוי הקרקעות, פינויים וההליך התכנוני הולכים להיראות. "החלום של המשרד הוא שהקרקע תנוקה כולה לפני שיגיע היזם", אומרים גורמים במשרד. אך ייתכן שהחברה תתחיל בניקוי הקרקעות במקביל לשיווק הפרויקט.
"החלטת הקבינט לאשר את הצעת השר להגנת הסביבה ושר האוצר לשיקום קרקעות היא צעד חשוב בכיוון הנכון", אומרים בעמותת אדם טבע ודין. "זיהום הקרקעות על ידי חומרים מסוכנים הפך בשנים האחרונות לאחד המפגעים הסביבתיים הקשים ביותר בישראל, אשר מסכן את בריאותם של התושבים החיים בסמוך למוקדי קרקעות מזוהמות".
"עם זאת, על קבינט הדיור והשר להגנת הסביבה להבטיח כי מימון ניקוי הקרקעות יעשה מכספי מזהמי הקרקע בהתאם לעיקרון - המזהם משלם; וכן לאשר תוכנית מסודרת במסגרתה ייקבעו לוחות זמנים שיבטיחו כי בינוי ואיכלוס הקרקע יעשו רק לאחר טיהור הקרקע", מוסיפים בעמותה. "כל זאת ניתן להגשים אך ורק באמצעות חוק מקיף לטיפול בקרקעות מזוהמות, אשר מונח על שולחנה של הכנסת וקובע, בין השאר, גם הסדר לרישום קרקעות מזוהמות וליידוע מתעניינים בקרקע על היותה מזוהמת".
עוד נמסר כי "במשך שנים ניהלה 'אדם טבע ודין' הליכים משפטיים נגד המדינה על אוזלת ידה בניקוי מתחמי קרקעות מזוהמות במוקדי תע"ש השרון ותע"ש נוף ים. בחודש שעבר ניתן על ידי בג"ץ פסק דין אשר מחייב את המדינה לטהר את מתחם תע"ש נוף ים בתוך 4 שנים ואף נוזף במדינה על גרירת הרגליים בנושא".
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל העמותה, הוסיף כי "שיקום הקרקעות המזוהמות יאפשר לשחרר לציבור מצאי גדול של קרקעות לבנייה, ואף פיתוח של שטחים ציבוריים פתוחים לטובת הציבור. בנייה על קרקעות מזוהמות שטוהרו תאפשר להימנע מפגיעה בריאות הירוקות שלנו, ותאפשר איזון נכון בין ההגנה על הסביבה לבין הפיתוח הנדרש בישראל".
צפו בהדמיית הבנייה על קרקעות תעש: