המע"מ ירד? לא ברכבת ישראל
מפניות שהגיעו ל-ynet עולה כי למרות שהמע"מ ירד ב-1% ב-1 באוקטובר, מחירי הנסיעה ברכבת ישראל לא השתנו. למעשה, מדובר בייקור שקט של הכרטיסים. משרד התחבורה: "בקרוב - הוזלה משמעותית של התעריפים"
ההפחתה בגובה 1% בשיעור מס ערך מוסף (מע"מ) נכנסה לתוקפה ב-1 באוקטובר. המע"מ ירד מ-18% ל-17% במטרה להוזיל את מחירי המוצרים היקרים כמו דירות חדשות, מכוניות יד ראשונה ועוד. אך למרות זאת, היה מי שלא הוזילו את מחירי מוצריהם ואף העלו את המחיר. דוגמא לכך היא רכבת ישראל, שם מחירי כרטיסי הנסיעה לא רק שלא הוזלו אלא נשארו באותו הגובה - מה שמשקף, למעשה, עלייה במחיר.
כתבות נוספות בערוץ הצרכנות :
המע"מ יורד מחר בחצות: על מה נשלם פחות?
למרות הורדת המע"מ: הסיגריות לא יוזלו
למערכת ynet הגיעו תלונות של נוסעים בנושא. יעקב חתינה מאשקלון נוסע על בסיס קבוע ברכבת ישראל לעבודתו שנמצאת בתל אביב. חתינה שם לב, כי מחיר כרטיס חופשי חודשי אותו הוא רוכש בכל חודש בעלות של 586.5 שקל, נשאר זהה גם לאחר ירידת המע"מ.
חתינה שפנה לרכבת ישראל בתלונה בנושא, קיבל את התגובה הבאה: "שלום יעקב, רכבת ישראל, כחברה ממשלתית, פועלת מתוקף תקנות משרד התחבורה. בהתאם לכך, תעריפי הנסיעה ברכבת, סוגי הכרטיסים השונים, ההנחות והתוספות הנגבות בגינן אושרו ונחתמו על ידי שר התחבורה ומשרד האוצר. כפועל יוצא מכך, רכבת ישראל אינה רשאית לשנות אותן באופן עצמאי. לאור האמור, באפשרותך להעביר את הדברים למשרד התחבורה על מנת שישקלו את הנושא". ואכן, תעריפי כרטיסי הרכבת נקבעים על ידי ועדת מחירים משותפת של משרדי האוצר והתחבורה. חתוכה פנה גם למשרד התחבורה (ב-6 לאוקטובר) אך טרם התקבלה תשובתם.
סיפור דומה קרה גם לגיל מזרחי, תושב ראשון לציון, שנוסע בכל יום בשנתיים האחרונות לעבודתו בתל אביב עם כרטיס חופשי חודשי עליו הוא משלם 345 שקל ושמחירו לא השתנה בעקבות הפחתת המע"מ. מזרחי פנה לשירות הלקוחות של רכבת ישראל כבר ב-1 באוקטובר והופנה אל משרד התחבורה. הוא טרם קיבל תשובה.
עוד נוסע קבוע של רכבת ישראל, הוא אלי שחרור הנוסע לעבודה בכל בוקר בשנים האחרונות מיבנה לתל אביב. שחרור שילם על כרטיס חופשי חודשי מיבנה לתל אביב 391 שקלים. אלי הופתע לגלות בחשבונית כי המחיר של הכרטיס לפני המע"מ עלה מ-331.38 שקלים ל-334.19 שקלים כשהמע"מ משלים את הסכום ל-391 שקל.
למרות הייקור, במשרד התחבורה מבטיחים כי בעתיד תהיה הוזלה ניכרת במחירי הכרטיסים. אולם עד שזה יקרה, בדקנו כמה כסף יכניס למדינה ייקור המחירים הנוכחי. לצורך החישוב השתמשנו בנתונים שמסרה הרכבת על הכנסותיה (באומדן שנתי). בשנת 2014 סך ההכנסות ממכירת כרטיסי נסיעה ברכבת ישראל עמדו על 712,801,000 שקל (ללא מע"מ). אם נוסיף לסכום זה 18% מע"מ, נקבל סכום של 128,304,180 שקל. אם נוסיף לסכום זה 17% מע"מ, שיעור המע"מ הנוכחי, נקבל סכום של 121,176,170 שקל. כלומר, הסכום שהיה אמור להתגלגל לכיסי הצרכנים עקב הורדת המע"מ, אך בפועל ייכנס לקופת רכבת ישראל בשנה - יעמוד על 7,128,010 שקל.
תגובת משרד התחבורה: "ב-2 ביוני 2013 עלה המע"מ מ-17% ל-18%, אולם אז תעריפי הנסיעה ברכבת לא התייקרו באחוז אחד כמתבקש ונשארו כפי שהם ולכן לא נדרש הפעם לעדכן את אחוז המע"מ. בהתאם להחלטת הממשלה, תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית ובכללם גם ברכבת ישראל מתעדכנים פעמיים בשנה, ב-1 בינואר וב-1 ביולי, בהתאם למדד המחירים לצרכן.
"בימים אלה משיק משרד התחבורה רפורמה מקיפה בתעריפי הנסיעה של התחבורה הציבורית הכוללות בין השאר הוזלות של עשרות אחוזים באוטובוסים וברכבת ישראל. הרפורמה מורכבת משני שלבים: השלב הראשון מתייחס לארבעת המטרופולינים הגדולים בישראל - תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע, והוא ייושם במהלך השבועות הקרובים. הרפורמה הכוללת נסיעה בכרטיס משולב של אוטובוס ורכבת מגלמת הנחות משמעותיות ביותר של כ-40% לעומת המחירים כיום.
"במקביל לכך, משרד התחבורה החל להיערך ליישום השלב השני של הרפורמה שיכלול הוזלות של קווי התחבורה הציבורית הבינעירוניים, באוטובוסים וברכבת. יצויין כי החל מ-19 בספטמבר זכאים תושבי נתיבות והסביבה לנסוע מתחנת הרכבת בנתיבות ואליה לכל יעד בארץ ללא תשלום במשך שלושה חודשים ברציפות. בתום שלושת החודשים תינתן הנחה של 50% לתושבי נתיבות והסביבה, לתקופה של שנתיים נוספות לכל יעד בארץ. תושבי שדרות והסביבה זכאים להנחה של 50% בעת רכישת כרטיס נסיעה מתחנת שדרות ואליה לתקופה של שנתיים. עם פתיחת תחנת הרכבת באופקים בעוד כחודש וחצי יזכו גם תושבי העיר לנסוע ללא תשלום ברכבת למשך שלושה חודשים ולאחר מכן יזכו להנחה של 50% במשך שנתיים".
תגובת רכבת ישראל: "בכל הנוגע לתעריפי הנסיעה, החברה מונחית על ידי ועדת המחירים המורכבת מנציגים של משרד התחבורה והאוצר".