טויוטה מכריזה על ריקול ענק - 6.5 מיליון מכוניות
מנגנון הפעלת חלונות לא תקין אחראי לאחת מקריאות התיקון הגדולות שביצעה טויוטה. נתוני הריקול זהים לחלוטין לקריאת תיקון עליה הכריזה היצרנית לפני 3 שנים. יוניון מוטורס: "טרם התקבלו נתונים מהיצרנית"
טויוטה שוב בכותרות עם קריאה לתיקון של מיליוני מכוניות, שלוש שנים אחר שביצעה ריקול זהה. יצרנית הרכב היפנית, ועדיין מחזיקת התואר "היצרנית הגדולה בעולם", הודיעה כי תזמין למוסכים המורשים מסביב לעולם כ-6.5 מיליון כלי רכב מתוצרתה, בהם הקורולה והיאריס הפופולריות. לדברי היצרנית, מנגנון הפעלת חלונות חשמליים במגוון דגמים מתוצרתה, שיוצרו בין השנים 2006-2005 ו-2010-2008, עשוי לסבול מקצר חשמלי. כתוצאה מכך עלולה סביבת המנגנון להתחמם, עד כדי התכת מתג הפעלת החלונות. במקרים קיצוניים עלול הקצר לגרום לשריפה - כך טויוטה.
- לפני 3 שנים בדיוק: ריקול זהה בטויוטה
יש להזכיר כי לפני בדיוק שלוש שנים הכריזה היצרנית על קריאה לתיקון מאותן סיבות בדיוק, למגוון דגמים דומה ובאותן שנות ייצור. בריקול שהתבצע ב-2012 הוזמנו למוסכי היבואנית בישראל 28.5 אלף מכוניות. בכל העולם הוזמנו 7.4 מיליון מכוניות לביצוע הריקול.
בהודעה הרשמית שהתפרסמה בסוכנויות הידיעות, אומרת טויוטה כי כלי הרכב שיוזמנו למוסך יוצרו בכל מפעלי היצרנית ברחבי העולם, ובין הדגמים - בנוסף לקורולה והיאריס - גם קאמרי, ראב4, היילנדר ואחרים. בין 6.5 מיליון המכוניות, 2.7 מיליון שווקו בארה"ב, 1.2 מיליון באירופה וכ-600 אלף ביפן עצמה. לדברי טויוטה, לא התקבלו דיווחים כלשהם על תאונות שנבעו מהכשל, ובהן היו מעורבים כלי הרכב המוזכרים.
ביצרנית מסבירים כי בדיקות שערכו העלו שתהליך הרכבת מנגנון החלונות לא התבצע כשורה. טויוטה מבהירה כי סיכוך לא אחיד על מנגנון החלונות עלול לגרום לחיכוך מיותר שבתורו ייצר פיסות מתכת קטנות. אלה עלולות לגרום לקצר שבעקבותיו עלול מתג הפעלת החלונות להתחמם יתר על המידה עד כדי התכה. כמו-כן מזכירים שם כי הקצר עלול לגרום לשריפה.
ביוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, אומרים כי "טרם התקבלו נתונים מהיצרנית. במידה וקריאת התיקון תהיה רלוונטית לישראל, נעדכן בפרטים כמקובל". במקרה כזה תדרש היבואנית לדווח על הריקול למשרד התחבורה, תוך שהיא מציינת מה מספר המכוניות שיידרשו להגיע למוסך, ואת מהות הבעיה והדרכים לפתרונה. בשנת 2005 שיווקה טויוטה בישראל יותר מ-17 אלף מכוניות, ושנה מאוחר יותר עלה המספר ל-19 אלף. ב-2008 שיווקו בישראל כ-20 אלף מכוניות טויוטה, ב-2009 כ-18 אלף וב-2010 כ-22 אלף מכוניות חדשות מתוצרת הענקית היפנית.
במהלך השנים האחרונות הייתה טויוטה מעורבת במספר קריאות לתיקון אדירות ממדים, החל בבעיית השטיחים המוכרת, דרך דוושת המצערת הלא תקינה ולאחרונה גם פרשת כריות האוויר של היצרנית טאקאטה. בסך הכל הקיפו קריאות אלה יותר מ-15 מיליון מכוניות.
יש להזכיר כי במקרה בו מוזמן בעל רכב לביצוע ריקול, חובה עליו לבצעו תוך חצי שנה מיום קבלת ההודעה מהיצרנית. אם לא יעשה כך, לא ניתן יהיה להעביר את הרכב בעלות ולעבור בהצלחה את מבחן הכשירות השנתי (טסט).