שתף קטע נבחר
 

"הגברים עדיין שולטים בתקשורת ובקולנוע"

פרופ' ערן שור, סוציולוג וחוקר באוניברסיטת מקגיל בקנדה: "5 מתוך 6 שמות שמסוקרים בחדשות הם של גברים". הסיבה: רצונה של התקשורת להתמקד כמעט רק באנשים המצויים בחלק העליון של היררכיות תעסוקתיות וחברתיות. שם השולטים הם עדיין גברים

מחקר חדש, שפורסם לאחרונה ב-American Sociological Review, מוכיח כי ישנו תת ייצוג בולט לנשים בתקשורת הכתובה והאלקטרונית, גם כעיסוק וגם בסיקור. המחקר, שנערך על ידי צוות חוקרים בראשותו של פרופ' ערן שור, מרצה וחוקר בפקולטה לסוציולוגיה של אוניברסיטת מקגיל במונטריאול שבקנדה, מנתח את התוכן ואת אופן הסיקור של למעלה מ-2,000 עיתונים, מגזינים ואתרים, בין השנים 1983 ו-2009.

 

כתבות נוספות - בערוץ המדיה

 

באמצעות אלפי התכנים נבדקה השכיחות של איזכור גברים לעומת נשים, בדיקה שהובילה למסקנות על תת-הייצוג שיש לנשים בתקשורת, וכן להסברים אפשריים לתופעה.

 

לפי תוצאות המחקר, חמישה מכל שישה שמות, שמופיעים בסיקור החדשות, הם של גברים. "גברים מרכיבים כ-80% מהכיסוי התקשורתי, מה שמוכיח את תת הייצוג של הנשים בתקשורת הכתובה והאלקטרונית", אומר פרופ' שור, שנולד וגדל בקיבוץ יראון שבגליל וחי היום עם משפחתו בקנדה.

פרופ' ערן שור ()
פרופ' ערן שור
 

"מצאנו, שתת-הייצוג הזה נוצר מרצונה של התקשורת להתמקד כמעט אך ורק באנשים, המצויים בחלק העליון של היררכיות תעסוקתיות וחברתיות. מכיוון שרוב הנמצאים שם הם גברים, בין אם המדובר במנכ"לים, פוליטיקאים או במאי סרטים, והם אלו שמנהלים את מרבית ההתרחשויות בחדשות, ההבדל בכיסוי הכולל בין נשים לגברים נשאר רחב מאוד. למרות שיש התקדמות בנושא, עדיין יש כמות זעומה של נשים ביחס לגברים בתפקידי מנהיגות, וכך שמות הגברים בתפקידים הבכירים הופכים באופן טבעי לנושאי שיחה, ורוב הציבור חושב שמגיע להם להיות מוזכרים בראש החדשות".

 

באילו תחומים הוכחתם זאת?

 

"נשים מהוות 52 אחוז מכוח העבודה המקצועי בארה"ב, אבל רק 8.1 אחוזים מהמפרנסים בעשירון העליון. הן מחזיקות רק ב-4.6 אחוזים מעמדות המנכ"ל ב-500 החברות שבצמרת מדד S&P, ו-5 אחוזים בחברות Fortune 500. מנתוני הבנק העולמי בשנת 2014 עולה, כי רק 19 אחוז מחברי הקונגרס האמריקני היו נשים, למרות שזהו האחוז הגבוה ביותר של נשים בקונגרס עד כה בהיסטוריה".

 

באיזה תחום הממצאים הכי הפתיעו?

 

"הופתענו במיוחד ללמוד על תת הייצוג שיש לנשים בתקשורת, המסקרת את תעשיית הבידור והוליווד. בתעשיית הקולנוע, נשים מהוות רק 16 אחוזים מכל הבמאים, המפיקים הבכירים, הכותבים, הצלמים והעורכים, שעבדו על 250 הסרטים גורפי הקופות של 2013. מכאן, שהרוב הגדול של האנשים, שהוזכרו בחדשות ובמאמרים על עולם הבידור הם גברים. זה נתון מפתיע, כי אנשים נוטים להאמין שנשים ידועניות הן מפורסמות בדיוק כמו גברים, אם לא יותר מהם, וצורכות כמויות של תשומת לב לפחות כמו של עמיתיהם הגברים.

 

"תקרת הזכוכית לא התנפצה גם בתחום הזה. זה סוג של מעגל חוזר. האנשים האחראים על מה יסוקר במדיה הם בעיקר גברים. במקביל מניחים, שקוראים אוהבים לקרוא על גברים ולא על נשים. צרכני התקשורת מעבירים את המציאות הזאת לתחומים אחרים".

אופרה ווינפרי. נדירה בתחום התקשורת (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אופרה ווינפרי. נדירה בתחום התקשורת(צילום: רויטרס)
 

האם אפשר להסיק מכך על המתרחש בתקשורת הישראלית?

 

"חקרנו את הנושא מאז הניו יורק טיימס ב-1880, ומצאנו שיעורים דומים במקומות שונים בעולם. אין לנו נתונים מישראל, אבל ניתן לשער שהנתונים דומים ".

 

מבחינה זו, התקשורת אמורה לתאר מציאות או לנסות לשנות אותה?

 

"התקשורת יכולה לתרום את חלקה לתת הייצוג של הנשים בה, אם היא תתמקד פחות במי שנמצא בדרגים העליונים, ותספר סיפורים על מורות, עובדות סוציאליות ובכלל על נשים שנמצאות בדרגות הביניים. כשיש הפגנה, עיתונאים רוצים לדבר עם מפקד המשטרה או עם המארגנים. כדאי יותר להתמקד בשטח, כי בשטח מוצאים יותר נשים".

 

יש סיכוי שכלי תקשורת שיאמץ את האג'נדה הזאת יפסיד? אולי הסיפורים על הטופ, זה מה שאנשים רוצים לקרוא?

 

"אנחנו נמצאים בימים אלו במחקר ההמשך, ששואל את השאלה הזאת. אנחנו חוקרים כדי למצוא מה הקוראים מחפשים למצוא בתקשורת ומה חסר להם. אנחנו מנסים להשוות בין הביקוש להיצע, בין מה שאנשים רוצים לקרוא למה שהם מקבלים. זה בסדר להמשיך לספר סיפורים על אנשים בטופ, מתוך ידיעה שזה מה שקוראים אוהבים, אבל צריך לשנות את התמהיל. כבר בתוצאות ראשוניות של המחקר ההמשך נמצא, שהציבור היה רוצה יותר לקרוא על נשים ולראות יותר נשים בתקשורת, אבל זה עדיין לא הוכח לגמרי. זה גם מתחיל בחינוך ובשינוי תפיסה מחשבתית".

 

בחוץ יש עלייה במספר הנשים, שמגיעות לתפקידים בכירים במגוון תחומים.

 

"נכון, אבל גם אם יש עלייה של כמה אחוזים בתפקידים הבכירים בהם נמצאים נשים, עדיין ראש הממשלה הוא גבר, מספר הח"כיות לא עולה על 25%, ומספר המנכ"ליות בחברות נמוך בהרבה משל המנכ"לים. יש מספיק נשים בדרגות ביניים, אבל אין שינוי בעובדה, שככל שעולים בדרגות, רואים פחות נשים. כשמתפרסמת רשימת האנשים העשירים בעולם, רואים מספר זעום של נשים עשירות לעומת גברים עשירים. ואת זה המדיה מביאה לידי ביטוי. ועם זאת, אני מביע אופטימיות זהירה".

 

על מה היא מתבססת?

 

"מצד אחד, למרות שנשים מכהנות כיום בעמדות בכירות בעולם העסקים, הטכנולוגיה, הבידור, והספורט, כל זמן שהגברים ממשיכים לשלוט ברמות הגבוהות ביותר של היררכיות תעסוקתיות וחברתיות, אנחנו לא צפויים לראות שינוי משמעותי בסיקור התקשורתי. כל עוד אין שוויון חברתי, המדיה תייצג מה שקורה בחוץ, והמדיה תמשיך להיות מעוז גבריות, ויהיה בה תת ייצוג לנשים. עם זאת, כן מצאנו עלייה של3%-4% בסיקור על נשים, ומכיוון שבהרבה תחומים תקרת הזכוכית נשברת לאט לאט, זה יקרה, ככל הנראה, גם בתקשורת. עד שניווכח בשינוי יעברו בין 20-30 שנה. ובכל זאת בעבורי, זה מקור לאופטימיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים