עתירה נגד רכבת ישראל: "מכרז הקטרים החשמליים היה תפור לבומברדייה"
בעתירה שהגישה חברת CNR Dalian נטען כי מכרז הקטרים החשמליים כולו היה תפור למידותיה של חברת בומברדייה הקנדית. מנכ"ל צ'יינה ליינס, המייצגת את CNR במכרז, אמר: "רכבת ישראל התעלמה משיקולים של עלות, איכות הציוד ועוד - נתונים שעלולים לעלות לקופת המדינה מעל מיליארד שקלים ולהשפיע במישרין על כל אזרח בישראל"
בחודש אוגוסט בחרה רכבת ישראל בחברת בומברדייה הקנדית כספקית 62 הקטרים החשמליים - ואופציה ל-32 נוספים - שצפויים לחזק את מערך הרכבות במהלך 2017, לקראת הפעלת הקו החשמלי הראשון בין המרכז לירושלים. שווי העסקה הוא כמיליארד שקלים.
בעתירה נכתב כי במכרז התמודדו ארבע יצרניות קטרים בינלאומיות: CNR Dalian הסינית, אלסטום הצרפתית, CSR הסינית ובומברדייה הקנדית. את העתירה שהגישה חברת CNR Dalian, יצרנית קטרים מהגדולות בעולם, המיוצגת בישראל על ידי חברת צ'יינה ליינס, מבססת החברה בין היתר, על בחינת דרישות המכרז, אשר העניקו לדבריה העדפה מובנית ומובהקת למתחרות האירופאיות הן בדרישות הטכניות של מערכות הקטר (לדוגמה - מתן ניקוד גבוה יותר לקטרים המותאמים לתקן האירופאי TSI) , הן בבחירת הצוות הטכני המייעץ לרכבת ישראל, אשר מורכב כולו מאנשי חברת הרכבות הגרמנית Deutsche Bahn , שבומברדייה הינה ספקית הרכבות העיקרית שלה, והן בבחינת המפרט הטכני של הקטר עצמו, המתאים אחד לאחד לקטר הקנדי מדגם TRAXX , המיוצר על ידי בומברדייה.
העותרים מסתמכים גם על מצבה הכספי של החברה הקנדית. החודש פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס כי החברה הקנדית, שזכתה במכרז, בוחנת בימים אלה מכירת חלק מאחזקותיה, בין היתר בתחום הרכבות, על מנת להבטיח את סיומו של פיתוח המטוס CSeries, פרויקט הסובל מעיכובים רבים וגרר את החברה להפסדים גדולים. מקור בתחום הפיננסים הבהיר החברה רוצה לחזק את המניה שלה, שצנחה ביותר מ-50% בשנה האחרונה, על רקע פרויקט המטוס CSeries, באיחור של שנים ועם חריגות של מיליארדי דולרים בתקציב.
עוד נטען בעתירה כי בחינה של פרוטוקול ועדת המכרזים ברכבת ישראל, שדנה בהצעות שהוגשו למכרז "מעלה תמונה מטרידה: בעוד שלושת המתחרות נפסלו בשלבים מוקדמים בגין 'כשלים טכניים', זכתה בומברדייה להקלות ו'העלמות עין' בכל הנוגע למערכות המזוודות את הקטר (ביניהן מערכת לכיבוי אש) ובעיקר - בכל הנוגע לאיתנות הפיננסית של החברה".
בנוסף, טוענים העותרים, עיון במסמכי המכרז מעלה כי על אף שהמשתתפות במכרז נדרשו להציג "המלצות מלקוחות מרוצים", נמנעה בומברדייה מהגשת המלצה מהלקוחה האסטרטגית ביותר שלה בתחום הרכבות - חברת הרכבות הגרמנית Deutsche Bahn - ולא בכדי: "בתחילת השנה נאלצה בומברדייה לשלם מעל 300 מיליון דולר במסגרת תביעת ענק של Deutsche Bahn, בטענה כי מערכת הבלמים וההיגוי של הקטרים של בומברדייה מדגם TRAXX תקולים (אותם קטרים שמתעתדת החברה לספק לרכבת ישראל)".
טענה נוספת שהועלתה בעתירה הינה "המהירות המחשידה שבה פורסם המכרז, נחתם, נבדק ונסגר, כמו גם הבהילות הבלתי מוסברת שבה נחתם חוזה הרכש הענק עם בומברדייה, כל זאת כאשר המכרז להקמת התשתית לרכבת החשמלית כלל לא פורסם, והקטרים שירכשו צפויים לעמוד מושבתים במגרש החניה של הרכבת בחיפה 3 שנים לפחות".
העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין עמרי קאופמן, נגה רובינשטיין, צחי חליו, מוהנד נאסר
ויונתן ניסנהאוז ממשרד גולדפרב זליגמן ושות'. עומר זוהר, מנכ"ל צ'יינה ליינס, המייצגת את CNR במכרז: "בעתירה שהגשנו אמש העלנו בפני בית המשפט רשימה ארוכה של כשלים ותקלות אשר ראוי כי ייבדקו לעומק, ועולה חשד לכאורה של הטייה בלתי צודקת. בעצת היועצים הגרמניים, שברור מדוע העדיפו את החברה הזוכה, מיהרה רכבת ישראל לחתום על חוזה הרכש עם בומברדייה לרכישת קטרים, שכבר הוכח כי אינם תקינים ומסכנים את בטיחות הנוסעים בהם. בדרך זו התעלמה הרכבת משיקולים של עלות, איכות הציוד ואיתנותה הפיננסית של ספקית הציוד - נתונים שעלולים לעלות לקופת המדינה מעל מיליארד שקלים ולהשפיע במישרין על כל אזרח בישראל".
מרכבת ישראל נמסר כי "הרכבת קיבלה היום את העתירה, היא תלמד אותה ותגיב עליה בבית משפט".