תעשיית הביטחון הישראלית נכנסת ליפן
משלחת חברות ישראליות השתתפה בימים האחרונים בתערוכה השנתית המובילה ביפן בתחום אכיפת חוק והלוחמה בטרור. "האולימפיאדה שהתקיים בה ב-2020 והנתונים המשקפים יציאה משנות המיתון, הביאו להגדרתה של יפן כיעד בעל פוטנציאל גבוה לשיתופי פעולה עם התעשיות הישראליות", אומרים במכון היצוא
עוד בנושא
רוצים לייצא לחו"ל? אין תחליף ללחיצת יד
4 חברות ישראליות בין 100 יצרניות הנשק הגדולות בעולם
לאחרונה הסתיימה תערוכת סיקאט - אחת מתוך ארבע תערוכות המתקיימות במקביל אחת לשנה במהלך חודש אוקטובר, במסגרת שבוע הביטחון והבטיחות בטוקיו. ובין החברות שזכו להציג את הפיתוחים החדשים בתחום, כיכבו לא מעט חברות ישראליות. הגדולות: התעשייה האווירית, אלביט, בית-אל, רפאל ו-SCD שהקימו ביתנים עצמאיים ועוד 14 חברות קטנות ובינוניות ששלחו נציגים לתערוכה בעזרת הביתן הישראלי של מכון היצוא.
יפן נפתחת לעולם
יפן עוברת שינויים בכל הקשור לעסקים עם שאר העולם. הנתונים הכלכליים המשקפים יציאה משנות המיתון הארוכות והמשחקים האולימפיים המתוכננים להתקיים בה ב-2020, הביאו להגדרתה של יפן על ידי מכון היצוא ושותפיו במשרד הכלכלה, כיעד בעל פוטנציאל גבוה לשיתופי פעולה עסקיים עם התעשיות הישראליות בשנים הקרובות.
"השנה הגיעו לתערוכה למעלה מ- 20,000 מבקרים לעומת כ 14,000 בשנה שעברה", מציין ג'יל פרז, מנהל ענף ביטחון המולדת, תעופה וחלל במכון הייצוא, שהיה אחראי על הקמת הביתן הישראלי בתערוכה. לדבריו, התערוכה נחשבת למובילה ביפן בתחום אכיפת חוק והלוחמה בטרור ומרכזת גורמים יפנים משמעותיים מהעולם הממשלתי ציבורי, משטרות ויחידות מיוחדות, כמו גם אינטגרטורים וחברות יפניות מסורתיות, ובשל כך הנוכחות הישראלית חשובה ביותר.
במשך חודשים רבים עמל צוות הנספחות הכלכלית על ההשתתפות הישראלית בתערוכה. נעשתה עבודה מאומצת מסביב לשעון בכדי להביא להצלחת הפעילות. הנספחות יצרה למעלה מ-300 פגישות עם החברות הישראליות, סמינרים, סיורי VIP בביתן ועוד
"יצאו אתנו השנה 14 חברות ישראליות, המציעות מגוון מוצרים ושירותים בנושאי ביטחון המולדת, החל בתשתיות תקשורת מאובטחות וכלה בייעוץ באבטחת מגה-אירועים, כוונות תרמיות מתקדמות ועוד", מציין ג'יל. "תעשיית ביטחון המולדת הישראלית פיתחה ומפתחת טכנולוגיות המספקות מענה לצרכים העולמיים ביניהן טכנולוגיות ל"עיר בטוחה", הגנה על תשתיות קריטיות, אבטחת גבולות למשל פתרונות לבעיית המהגרים באירופה, גבולות פתוחים ופתרונות נוספים".
חברה שייצרה עניין רב בתערוכה היא "בריפקאם", המציעה טכנולוגיה לניתוח וידאו על ידי איתור אירוע מדוייק מתוך שעות ארוכות של תוכן מוקלט ממצלמת אבטחה. בעזרת התוכנה שמציעה החברה, המשתמש יכול לאתר, על ידי קליקים אחדים בעכבר, הולך רגל שלבש חולצה כתומה והלך מצפון לדרום, באמצע רחוב סואן. טכנולוגיה זו עזרה למשל לאתר את מפגעי המרתון בבוסטון בשנת 2013.
דוגמא נוספת היא חברת "טרוג'נס" שהיא מעין בוטיק מודיעיני פרטי, והשיטה הייחודית שלהם שנקראת VIRTUAL HUMINT מאפשרת לעובדי החברה להקים "אוואטרים" ברשתות חברתיות, פורומים וקבוצות דיון, ובכך לנטר ב"כמעט זמן אמת" דיונים בעלי עניין וחשיבות גבוהים ללקוחותיהם. "זהו פתרון שמתאים ביותר לישראל בימים אלו בהם הרשתות החברתיות הינן "חזית" חדשה ומאתגרת", הוא מוסיף.
הכניסה לשוק היפני מחייבת סבלנות
אחד מהחששות בתערוכות מסוג זה, הוא אמצעי הביטחון הננקטים, ודברי ג'יל היפנים לא לקחו סיכונים. "כל מבקר שמגיע לתערוכה מחויב לקבל הזמנה רשמית מאחד המציגים בתערוכה או לעבור אישור של ועדת התערוכה שמאשרת את הביקור בהתאם לפרופיל המבקר והרלוונטיות שלו לתעשיית בטחון המולדת (HLS)".
טוקיו כבר מתכוננת עכשיו למשחקי האולימפיאדה ב-2020. האם אתה יכול לומר שחברות ישראליות ייטלו חלק משמעותי באבטחה?
"בשלב זה עוד מוקדם להעריך מה תהיה רמת הפעילות של חברות בטחון המולדת הישראליות באולימפיאדת טוקיו, מה שבטוח שהזדמנויות עסקיות ישנן ויהיו, במיוחד כשהיפנים מתוכננים מאוד ואינם משאירים דבר לרגע האחרון", קובע ג'יל אך מוסיף כי המכרזים לאבטחת אולימפיאדת טוקיו 2020 טרם פורסמו, ולכן חברות ישראליות רבות יכולות להשתלב לכשהדבר יקרה. "חברות ענף ביטחון המולדת הישראליות רבות ומגוונות, לחלקן יש יכולת מתן פתרונות אינטגרטיביים בשילוב ידע ,ניסיון ופתרונות טכנולוגיים מתקדמים לאבטחת מגה-אירועים, ולחלקן פתרונות נישתיים חדשניים וברמה טכנולוגית גבוהה".
כאן המקום לציין, כי חברות ישראליות לקחו בעבר חלק משמעותי בהטמעת הפתרונות שלהן במגה אירועים, כגון אולימפיאדת אתונה 2004, גביע העולם בכדורגל של 2014 בברזיל, גביע אפריקה בכדורגל של 2012 בגבון ועוד.
"מכון היצוא, בשיתוף עם הנספחות הכלכלית בטוקיו, אנשי השגרירות ומשרד הביטחון, הצליח להביא את מקבלי ההחלטות הבכירים ביותר בנושאי אבטחת אולימפיאדת טוקיו 2020, לפגישות אישיות עם כל החברות שהציגו בביתן ישראל בתערוכה. במשך שלושה ימים הצלחנו לייצר כ-40-50 פגישות איכותיות בממוצע לכל חברה, ובחלקן לידים משמעותיים עבור החברות הישראליות", הוא אומר בסיפוק. "הכניסה לשוק היפני צריכה להיות ארוכת טווח ומחייבת סבלנות ואורך רוח מצד החברות הישראליות, ומה שחשוב לזכור שחברה ישראלית שתצליח לשים "רגל בדלת" בשוק היפני תבטיח לעצמה לקוחות נאמנים לאורך זמן וזה אתגר גדול", מבהיר.
האם יש הבדל בעזרה מצד המכון בתחום ביטחון המולדת לתחומי יצוא אחרים?
"באופן כללי, אנחנו במכון היצוא, פועלים בשני צירים מרכזיים: לייצר לכל החברות הישראליות פלטפורמות להזדמנויות עסקיות אל מול לקוחות פוטנציאלים מחו"ל ובניית מערכת שירותי סיוע רבים ומגוונים במסלול הלא פשוט ליצואנים בתחום".
"המגוון הרחב מאוד של כלים ושירותים מקצועיים כולל בתוכו מידע עסקי נרחב ומגוון, תכניות לאיתור שותפים עסקיים בחו"ל, תמיכה ליצואן המתחיל, סמינרים וסדנאות מקצועיות, מרכז ללימודי יצוא ועוד. אנו פועלים לכל אורך השנה, ביחד עם שותפינו במנהל סחר חוץ ומערך הנספחים הכלכליים בעולם, להבאת גורמים עסקיים ורשמיים רלוונטיים לארץ והפגשתם עם חברות ישראליות בישראל, ארגון משלחות עסקיות לשווקים רלוונטיים, הקמת ביתנים לאומים בתערוכות מרכזיות בעולם, כפי שנעשה ב-SEECAT ביפן".
"לפני כל יציאה לפעילות בחו"ל, אנו עוברים תהליך ארוך ויסודי עם החברות הישראליות, במהלכו אנו לומדים מהם הצרכים שלהן, ומי הלקוחות הפוטנציאלים שהם מחפשים, ע"מ לייצר עבורם מפגשים איכותיים עם הגורמים הרלוונטיים ביותר עבורם. בתחום ביטחון המולדת, מכון היצוא מארגן אחת לשנתיים והשנה בפעם הרביעית את כנס 2016 ISRAEL HLS, שיתקיים ב-14-17 בנובמבר 2016, כחלק מוועידת רה"מ לסייבר, וצפוי למשוך אליו נציגי ממשל וארגונים ציבוריים, משטרות ויחידות מיוחדות, חברות בינלאומיות ואינטגרטורים גדולים, מפיצים, סוכנים ועוד מלמעלה מ- 70 מדינות בעולם".
ומה יש לסינים להציע ליצואנים הישראליים? צפו