מבקר המדינה על אורי יוגב: "ניגוד עניינים מוסדי"
מבקר המדינה העיר כי היה לבדוק באופן מעמיק יותר אם אין מניעה שמנהל רשות החברות הממשלתיות ישמש כיו"ר של צוות ההיגוי לעניין השינוי המבני במשק החשמל, ואם עלול להיווצר אצלו ניגוד עניינים מוסדי
אורי יוגב מונה לפני כשנתיים לעמוד בראש צוות ההיגוי שיבחן את המבנה המיטבי למשק החשמל ולחברת חשמל, למרות שכמה שנים קודם לכן הוא היה יועץ אסטרטגי לחברת החשמל בנושאים הקשורים לייעוץ ארגוני. לאחר מכן מונה יוגב גם למנהל רשות החברות הממשלתיות. מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, העיר כי היה צריך לבדוק חשש לניגוד עניינים בין שני התפקידים.
ביולי 2013 הוחלט להקים צוות היגוי שיבחן את המבנה המיטבי למשק החשמל ולחברת חשמל. הוטל על הצוות לתת את הדעת "למודלים המקובלים בעולם, ואלה שנידונו עד כה, לרבות המודל שהוצג לחברה בשנים האחרונות". כראש הצוות מונה אורי יוגב. יוגב מונה כגורם מקצועי אובייקטיבי, האמור לבחון את מכלול ההיבטים הנוגעים לעתידם של משק החשמל ושל חברת החשמל.
המבקר העיר כי יוגב שימש מינואר 2007 ועד יוני 2009 כיועץ אסטרטגי לחברת החשמל בנושאים הנוגעים לשינוי מבני וארגוני. בעת המינוי לראש צוות ההיגוי בחנו משרדי האוצר והמשפטים את סוגיית ניגוד העניינים של יוגב עקב עברו זה. היועצים המשפטיים של משרד האנרגיה ומשרד האוצר מסרו למשרד מבקר המדינה באוקטובר 2013 כי "לא נמצא מקום להטיל על יוגב מגבלות לעניין עבודתו בתחום החשמל".
חודש לאחר מכן הגיש שר האוצר דאז יאיר לפיד לאישור הממשלה את מינויו של מר יוגב למנהל רשות החברות הממשלתיות, תפקיד שהחל למלא בתחילת אוקטובר 2013, בד בבד הוא המשיך את פעילותו כראש צוות ההיגוי. היועצת המשפטית של משרד האנרגיה פנתה למחלקת ייעוץ וחקיקה שבמשרד המשפטים והעלתה את הצורך לבחון אם המינוי כמנהל רשות החברות מתיישב עם כהונת יוגב כראש צוות ההיגוי.
משרד האוצר: אין בעייתיות
בעקבות פנייה זו ביקש משרד המשפטים מלשכת היועץ המשפטי במשרד האוצר לבחון אם המשך כהונתו של יוגב כראש צוות ההיגוי וכמנהל רשות החברות הממשלתיות יוצר חשש לניגוד עניינים. נציג לשכת היועץ המשפטי במשרד האוצר השיב למשרד המשפטים עוד באותו יום כי "נדגיש כי אין כאן בעייתיות שכן ממילא, כמנהל רשות החברות הממשלתיות הוא היה אמור לשמש כחבר בצוות ההיגוי לבחינת הרפורמה בחברת החשמל. כך שכעת במקום שמנהל רשות החברות הממשלתיות יהיה חבר בצוות הוא יעמוד בראשו".
המבקר העיר כי כתב המינוי לצוות ההיגוי שעליו חתמו השרים ביולי 2013 לא כלל מינוי נציג כלשהו מטעם רשות החברות הממשלתיות. ועל כן מנהל רשות החברות, בכובעו זה, לא היה אמור לשמש כחבר בצוות.
לדברי המבקר, מתוקף תפקידו כמנהל רשות החברות הממשלתיות יוגב אמור להתחשב בסדרת שיקולים שחלקם סותרים זה את זה: הוא מופקד כנציג הבעלים שחברת החשמל כחברה הממשלתית תפעל לפי שיקולים עסקיים מתוך שמירה על איתנותה הכספית ועל נכסי החברה שהם נכסי המדינה.
כמו כן, בהיות רשות החברות הממשלתיות יחידה של משרד האוצר, מנהל רשות החברות הממשלתיות עשוי להתחשב בשיקוליו בערבויות המדינה שניתנו לחברת החשמל ובהתחייבויותיה שהמדינה אמורה להידרש לשאת בהן אם החברה לא תעמוד בכך.
המבקר שפירא כתב כי שיקולים אלה אינם עולים בהכרח בקנה אחד עם בדיקה רחבה ומעמיקה של
משק החשמל, האמורה לבחון את מכלול הפתרונות האפשריים בנוגע לעתיד משק החשמל וחברת החשמל ועם האינטרס המשקי ליצור תנאי תחרות במשק החשמל. בין השאר על ידי יצרני חשמל פרטיים העשויים לנגוס בפלח השוק של חברת החשמל. כל זאת בהתייחס לחוק החברות הממשלתיות, לחוק משק החשמל וחוקים אחרים.
לסיכום כתב המבקר כי "לכן ראוי היה לבדוק באופן מעמיק יותר אם אין מניעה שמנהל רשות החברות הממשלתיות ישמש כיו"ר של צוות ההיגוי לעניין השינוי המבני במשק החשמל, ואם עלול להיווצר אצלו ניגוד עניינים מוסדי".