הרובוט רוכב על האופנוע, ועושה את זה מהר
יצרנית הרכב היפנית ימאהה שוב משתעשעת ברעיון של מכונית עם ארבעה גלגלים, אך מתמקדת באופנועי תצוגה יוצאי דופן
האם בקרוב נוכל לרכוב לעבודה על-גבי אופנוע אוטונומי ממוחשב? זה החזון של יצרנית הרכב היפנית ימאהה (Yamaha), שחשפה בתערוכת טוקיו אופנוע עם נהג רובוטי. לצידו הוצגו מספר אופנועי תצוגה נוספים, וגם מכונית ספורט קלת משקל שתוכננה בסיוע מהנדס הרכב הבריטי הנודע גורדון מורי (מקלארן F1).
האופנוע האוטונומי הוא למעשה אופנוע רגיל, עליו מורכב נהג רובוטי בשם "מוטובוט גרסה 1" (Motobot Ver.1). בימאהה מסבירים כי הרובוט יוכל לנווט את האופנוע אפילו על מסלול מירוץ ובמהירויות של למעלה מ-200 קמ"ש, זאת תוך שהוא נעזר בשורה של חיישנים ומצלמות לקביעת מסלול בטוח ומהיר. היצרנית לא מציינת מתי - אם בכלל - בכוונתה לשווק רובוט שכזה, אך רומזת שטכנולוגיות מסוג זה נמצאות בפיתוח לקראת שיווק.
תעשיית הרכב נמצאת כיום במירוץ לשיווק מכוניות ומשאיות ללא נהג - הראשונות שבה צפויות להגיח לאוויר העולם עוד לפני סוף העשור. בין היתר מרצדס, פורד, טויוטה וענקית הטכנולוגיה גוגל פועלות במרץ במטרה להיות הראשונות שהופכות את הטכנולוגיה לסדרתית. לפני שזה יוכל לקרות, היצרניות יצטרכו להתגבר לא רק על המכשול הטכנולוגי - אלא גם על שורה של קשיים חוקיים ומוסריים הנוגעים לאחריות על חיי הנוסעים והסביבה.
מכונית ספורט קלת משקל
לצד הרובוט החדשני, ימאהה חשפה בטוקיו כמובטח
מכונית ספורט חדשה, המיועדת (כנראה) רק לתצוגה. זו נקראת בפשטות ספורטס רייד (Sports Ride), ומבוססת על שלדת סיבי פחמן קלת משקל שפיתח מהנדס הרכב גורדון מורי - מהבולטים במהנדסי הרכב בתקופה המודרנית ומי שהציג בעבר מספר דגמי תצוגה (כולל יחד עם ימאהה).
מכונית הספורט שוקלת 750 ק"ג בלבד, זאת למרות שמידותיה דומות למכונית סופר-מיני - קטגוריה בה משווקות מכוניות השוקלות כ-1,000 ק"ג בממוצע. לספורטס רייד אורך כולל של 390 ס"מ, רוחב של 172 ס"מ וגובה של 117 ס"מ בלבד. אורך בסיס הגלגלים לא פורסם, וכך גם מפרט טכני בנוגע למערכת ההנעה. עם משקל עצמי כה נמוך, עם זאת, מכונית זו לא תזדקק למנוע רב עוצמה בכדי לספק ביצועים מרשימים.
תצוגה עם שלושה או שני גלגלים
אם כל זה לא מספיק, ימאהה חשפה בטוקיו מספר אופני, קטנועי ואופנועי תצוגה מסוגים שונים. לדוגמה אופני הרים חשמליים בשם הלא-סקסי YPJ-MTB עם מצברי ליתיום-יון בעלי קיבולת של 400 וואט-שעה והספק של 250 וואט (לסיוע ברכיבה, לא רכיבה חשמלית מלאה).
אופנוע בולט הוא הרזונטור125 (Resonator, התקן שנוצרת בו תהודה). זהו אופנוע רטרו יפהפה בהשראת שנות ה-70, עם מנוע צילינדר בודד בנפח 125 סמ"ק (מקורר אויר עם ארבע פעימות). הייחוד - רכיבים שונים יוצרו מעץ שמקורו בגיטרות אותן מייצרת ימאהה.
כן נחשפו בתערוכה צמד אופנועים חשמליים בשם PES2 ו-PED2, עם מצברי ליתיום-יון ומשקל של פחות מ-130 ק"ג ופחות מ-100 ק"ג בהתאמה. ה-PES2 מציע אורך של 192 ס"מ, רוחב של 68 ס"מ וגובה של 106 ס"מ, ל-PED2 אורך של 204.5 ס"מ, רוחב של 77.5 ס"מ וגובה של 120.5 ס"מ. נתונים טכניים נוספים לא פורסמו.
ולסיום, ימאהה מציעה הצצה לכלי רכב תלת-גלגלי חדש ישווק בקרוב, בשם MWT-9. הכלי, שהוצג בגרסת תצוגה אך נראה קרוב מאוד לייצור, מציע שלושה גלגלים עם מנגנון רכינה לשיפור אחיזת הכביש וכושר התמרון, ומנוע שלושה צילינדרים בנפח 850 סמ"ק.