מוצפים כל שנה ומופתעים: "הכול מכוסה בטון"
מומחי תכנון ערים ותשתיות אמרו לאולפן ynet כי הכישלון מערכתי, מהממשלות לדורותיהן ועד לרשויות המקומיות. "הטעות נמצאת במוכנות לתרחיש סערות של שנה שעברה", סבור פרופ' אראל אבנירי. יורם אסידון, מומחה לתכנון ערים: "יש צפיפות בשל ריבוי כבישים עבור רכב פרטי"
שוב חוזר הניגון השנתי הקבוע: הסתיו הגיע, הגשם ירד וכולם מופתעים שהארץ טובעת ושוקעת. נהרות של מים שוצפים ובוץ כיסו אתמול (ד') את רחובות הערים רעננה, כפר סבא והרצליה. ראשי ערים קראו להקמת ועדת חקירה ממלכתית, אך בקרב התושבים נשמעו תלונות על הטיפול הנרפה, לטענתם, בימים שקדמו להצפות.
לדבריו של יורם אסידון, מומחה לתכנון ערים, "כולם אשמים ואף אחד לא אשם. לגופים רבים יש אחריות חלקית למצב, החל ממשרדי הממשלה - משרד התשתיות ורשות המים, וכלה ברשויות המקומיות". אסידון אמר את הדברים בראיון לאולפן ynet הבוקר (ה'). "בשל היעדר תקציבים וסיבות אחרות, אנחנו עובדים בישראל על תחזוקת 'שבר' ולא תחזוקת מניעה - כשמשהו נשבר, מתקנים אותו". "בסופו של דבר האחריות הכוללת היא של הממשלה. אין לנו כאן טייקונים להאשים", הוסיף פרופ' אראל אבנירי, מומחה למערכות תשתית ממכללת אפקה.
עוד אמר אבנירי לאולפן ynet כי "מדינת ישראל לא חושבת על נושא מזג האוויר כמצב חירום, ולא יודעת להיערך למצבי חירום אקלימיים. חלק מהבעיה היא שאנחנו מסתכלים לעבר ומתכוננים לאירועי מזג האוויר של השנה שעברה. תמונת המצב האקלימית משתנה, והיא משתנה בצורה קיצונית. יש פה שינוי מגמה עצום, והוא הולך להתרחש עלינו שוב ושוב בתדירות הולכת וגדלה".
אסידון סבור כי סיבה מרכזית לקריסת התשתיות היא "תכנון עירוני שמוכוון תחבורה פרטית". לדבריו, 60-50 אחוזים מהשטח העירוני הכולל מיועדים לרכב פרטי. "השטח מכוסה בבטון שמונע מהקרקע לקלוט את כמויות הגשם הגבוהות. צריך לצמצם את השטחים הללו ולאמץ סטנדרטים של אירופה ואולי של המזרח הרחוק, ששם הרכב הפרטי מקבל מקום פחות בולט. אם לא נעשה זאת, התקלות רק ילכו ויגברו".