כך נתחיל נכון את השנה האקדמית. מדריך
עם מי כדאי ללמוד, מהו המיקום האידאלי, ומתי נדע שהגיע הזמן להפסקה? המדריך שייסע לנו לצלוח את שנת הלימודים בשלום
עד היום אני זוכר את היום הראשון שלי בטכניון: מרוב התרגשות הלכתי לאיבוד בדרך לבנין אולמן ומצאתי את עצמי בבניין לידי דיוויס, בבניין אמדו, ואפילו בגן הבוטני (כן, יש כזה, ואפילו נחמד, ולרוב אין בו אף אחד, פינה מקסימה ללמידה).
לטורים נוספים של רן שמשוני
- החוש הדומיננטי שיעזור לכם בלימודים
- מהי הדרך הטובה ביותר להתכונן לבחינות?
- חפשו את הברק בעיניים. כך תבחרו תואר שני
אבל קצב הלימודים באקדמיה הופך את חווית ההתחלה (של הלימודים או הסמסטר) מהתרגשות רבה לאתגר שרק הולך ומתגבר אם לא מבצעים את ההתאמות והפעולות הנדרשות. אז הנה כמה נושאים שכדאי לשים אליהם לב בתחילת שנת הלימודים:
איפה ללמוד?
מכירים את המצב הבא: חמש דקות לאחר שהתחלתם ללמוד מגיע השותף שלכם לחדר עם עוד שלושה חברים. הם מתיישבים להם בכיף ומתחילים לראות את המשחק בטלוויזיה. אתם מתלבטים כמה דקות מה לעשות... ייסורי המצפון לא מאפשרים לכם להתצטרף אליהם, אין לכם כוח לחפש מקום אחר ללמוד בו, אז אתם פשוט ממשיכים ללמוד ברעש שמושך את תשומת לבכם כל הזמן.
אם כן, זה הזמן לומר: סביבת לימוד נכונה היא סביבת לימוד שיש בה אווירת לימודים. אווירת לימודים היא אווירה המעודדת ומאפשרת למידה, נותנת מקום לחשיבה, מסייעת לריכוז ומונעת הסחת הדעת.
בכדי להשיג אווירת לימודים ננסה להקפיד על הכללים הבאים:
• למידה על כסא ליד שולחן
• מוסיקה/שקט: לזהות האם עדיפה לנו למידה עם מוסיקה ברקע או בשקט, על ידי התנסות בשתי הדרכים לפחות בשתי פעמים שונות, חצי שעה לפחות כל פעם.
• עזרי לימוד: לוודא שעל השולחן נמצאים כל העזרים והחומרים שאנחנו צריכים ורק את מה שאנחנו צריכים. עודף או חוסר בעזרים או מסיחים יפגע בתהליך הלמידה.
• טלפון סלולארי: זהו אחד האויבים הגדולים של הסטודנט, מדוע אנו מאפשרים לכל אדם, לכל מי שרוצה להתקשר ולהציע לנו משכנתא/מסלול חדש לטלפון/גאולה בקברי צדיקים, להפריע לנו באמצע הלימוד? כבו את המכשיר בזמן שאתם לומדים ויעילות הלמידה שלכם תגבר פלאים.
כמה ללמוד?
יחידת רצף = פרק הזמן הרצוף המרבי של ריכוז אפקטיבי.
כדי לזהות את אפקטיביות הלמידה ואת השלב שבו היא נגמרת, עלינו לשאול את עצמנו את שתי השאלות הבאות, מומלץ מידי רבע שעה: 1. מה הספקתי עד כה?; 2. מה הבנתי עד כה?.
לדוגמה, על השאלה "מה הספקתי?" ניתן לענות תשובות כגון: "הספקתי שלושה תרגילים" או "הספקתי לקרוא עמוד וחצי". על השאלה "מה הבנתי?" אפשר לענות כך: "בסך הכול אני מבין טוב את מה שעשיתי ברבע שעה האחרונה", או "עד עכשיו הכול ברור לי".
בשלב מסוים, כאשר יחידת הרצף תגיע אל קצה, התשובות לשאלות הללו יצנחו משמעותית. למשל, על השאלה "מה הספקתי?" התשובות יהיו "הספקתי תרגיל אחד" או "קראתי רק כמה שורות". על השאלה "מה הבנתי?", התשובה תהיה: "האמת היא שלא הבנתי כלום"... כאשר אלו התשובות, סימן שהגיע הזמן לעשות הפסקה.
לפני ההפסקה, כדאי לשאול שאלה מסכמת על כל מה שנלמד עד כה, וכן להחליט מה נעשה ביחידת הרצף הבאה, כשנחזור מההפסקה. מטרת שאלה זו היא להקל את החזרה מההפסקה.
למידה בהתאם לשיטה זו תבטיח למידה בהתאם ליכולות אישיות ולא בהתאם לאילוצים חיצוניים, ולכן היא תהיה יעילה יותר וניתן יהיה להתמיד בה לאורך זמן.
עם מי ללמוד?
שותף ללימודים יכול להיות חבר טוב אך בעיקר הוא חייב להיות שותף טוב. בדומה לשותף לדירה, שלא חייב להיות חבר אך חייב לענות על מספר קריטריונים כדי שנסתדר איתו בתור שותף לדירה (הגיינה, התחשבות וכו'), כך גם חשוב שנמצא שותף שרמת השליטה שלו בחומר תהיה דומה לשלנו, ואף משלימה (למשל שיהיה טוב בתיאוריה ואנו בפרקטיקה).
חשוב שהשותף יהיה זמין. אם הוא מחזיק בשתי משרות ויש לו חברה שהוא מבלה איתה ועוד שני שותפים ללימודים בקורסים אחרים, אולי הוא מתאים לנו אך לא באמת נפגש.
ניהול זמן
מומלץ, כמה שיותר מהר מתחילת הסמסטר, להבין כמה זמן דורש מאיתנו כל קורס בכדי שנהיה ברמת שליטה טובה שלו. בהתאמה, מומלץ לתכנן את שבוע הלמידה שלנו, כך שנדע בכל יום מה אנו לומדים בקמפוס ומה אנו מתכננים ללמוד בשעות הפנויות שאחרי ההרצאות.
ניהול זמן זה מעביר את הכוח והשליטה בלימודים אלינו. אנו נדע מה נדרש מאתנו, למה אנו מסוגלים, ונלמד בהתאם ליכולות ודרישות אלו.
ההתלהבות של תחילת שנת הלימודים תפוג בסופו של דבר, אבל אם נקדיש תשומת לב לכללים הנ"ל נוכל לשמור על הנאה והנעה גם כמה שבועות לתוך הסמסטר. בהצלחה!
הכותב הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס להנחייה והקניית מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים. ממחברי הספר "סודות הלמידה "
עוד בערוץ הלימודים: כמה עולה להיות סטודנט? צפו