מכה לגלגלצ? הפיצול של רגב רק ישחק לידיה
גלגלצ אולי זקוקה לניעור רציני אבל הצעתה של מירי רגב לפצלה פשוט הזויה. אבי שושן קורא לשרת התרבות ללמוד את השוק בטרם תעמיד מתחרה נטולת פרסומות שתקבור את רשת ג' ו"רדיו לב המדינה", ותאפשר לתחנה הצבאית, או למה שיישאר ממנה, לא לדפוק חשבון. ויש גם פיתרון. טור דעה
זה היה רק עניין של זמן עד שיתברר שהשרה מירי רגב לא מתכוונת להניח לתפוח האדמה הלוהט שהונח לפתחה על ידי הזמרת מאיה בוסקילה בפגישתן המתוקשרת לעבור בשקט. עבור רגב, ובכלל עבור כל פוליטיקאי - גלגלצ היא חבית חומר נפץ יח"צני שגוררת כותרות ענק וסיקור תקשורתי נרחב. יחד עם זאת, שתיים מתוך שלוש ההצעות שנידונות כעת תלושות מהמציאות ומעידות על בורות וחוסר הבנה בתעשיית המוזיקה הישראלית ובשוק הרדיו המקומי.
תחילה, בואו נפתח בזה שגלגלצ זקוקה לניעור ולשינוי. שיטת הפלייליסט הנוכחית לא משקפת את הטעם המוזיקלי של חלק גדול מאזרחי ישראל והינה עקומה מן היסוד. אחרי שהבהרנו את הנקודה, הבה נפרוט את הנושא בצורה רצינית ומעמיקה יותר.
הרעיון הראשון, שכולל לפצל את התחנה ולהקים תחנה נוספת שתשדר רק מוזיקה ישראלית ובכללה מזרחית, פשוט הזוי. הסיבות ברורות: א. מה בדיוק רשת ג' ו"רדיו לב המדינה" אם לא שתי תחנות שמשדרות רק מוזיקה כזו? לו תקום תחנה לפי המודל של רגב, היא רק תקבור את שתי התחנות הללו שכן בה לא ישודרו פרסומות וזה יהפוך את השרה רגב לגרסה הפוכה של בלעם - באה לברך, יצאה מקללת.
שנית, הקמת תחנה נוספת שתשדר רק מוזיקה כזו רק תשחק לידיים של גלגלצ. ברגע שזה יקרה הם יהיו משוחררים מכל לחץ שהוא ובאמת לא ידפקו חשבון לאף אחד, וגם אף אחד לא יוכל לבוא אליהם בטענות. מכאן, מגיעים גם להצעה השנייה שהיא הגדלת אחוזי ההשמעה של מוזיקה ישראלית על חשבון הלועזית. עם כל הכבוד לרצון לשדר יותר מוזיקה ישראלית ומזרחית בפרט, מישהו בכלל שאל את הציבור מה דעתו? בואו ניתן לדוגמא את הלהיט הכי פופולרי בעולם בימים אלה. לא, זה לא החדש אייל גולן אלא של זמרת בשם אדל. נכון, אולי היא לא פקונדו ארנה, אבל היא הבובה הכי פופולרית ואהובה בעולם כיום.
אדל. חייבת להיות בפלייליסט
תחנה שלא תשדר את הלהיט החדש שלה או שתשדר אותו רק פעם ביום ולא כמה פעמים, תאבד את הצדקת קיומה כתחנה מובילה ומשפיעה בישראל מסיבה פשוטה - המאזינים יברחו. ולראיה, התחנה שמאיימת על הפופולריות של גלגלצ היא לא רשת ג' או "רדיו לב המדינה" אלא אקו 99FM שמשדרת בעיקר מוזיקה לועזית. כלומר - גם אם הציבור רוצה לשמוע את החדש של מאיה בוסקילה, הוא רוצה לשמוע לצדו גם את הלהיט העדכני של ריהאנה או ג'סטין ביבר.
ישראל היא אולי מדינה במזרח התיכון אבל אנחנו חיים, נושמים ושומעים את מה שקורה בעולם ולכן נכון האיזון שיש כיום בין הלועזי לישראלי. זה אולי בא על חשבון של עוד שיר של זמר ישראלי שאולי לא ייכנס לפלייליסט בגלל מצוקת מקום אבל זו דינה של תחרות ומשחק של שוק מוזיקה במדינה מערבית.
עוד ב"מביט מזרחה " בערוץ הומזיקה של ynet:
שובר שתיקה: אייל גולן חוזר כמנצח
נסרין קדרי: "כשכואב אני צועקת, לא לוקחת סכין"
פתאום כולם מזרחים שקוראים שירה
ריטה ודיקלה הביטו מזרחה, וכבשו את השנה
לעומת זאת, ההצעה השלישית שנדונה כעת היא לעניות דעתי הראויה ביותר: שינוי הרכב ועדת הפלייליסט, שיידרש להתנהל בשקיפות ולנמק את בחירותיו. הסיבות ברורות: ראשית, זה לא יפגע בעוצמה של התחנה ובפופולריות שלה בקרב הציבור הישראלי שבסופו של דבר כן בוחר להאזין לה. בנוסף, זה עדיין ייתן מקדם כוח ויוקרה לזמרים שנכנסים לפלייליסט וישקף את איכות המוזיקה שהם עושים שכן הכוח של התחנה, וזה חשוב לציין, משפיע גם לטובה על קריירות של זמרים ויש עשרות שחבים לה את הצלחתם.
סיבה נוספת להצדקת הרעיון האחרון היא הטענה שמי שיושב בפלייליסט הם חיילים בני 18 שלא מודעים לכוח שלהם ושהטעם המוזיקלי שלהם דומה: לבן, תל אביבי וחילוני. הכנסת יועצים ממגוון הדעות והרבדים באוכלוסייה הישראלית גם תיתן לתעשיית המוזיקה הבנה שבתחנה יש כעת אוזן קשבת אמיתית המורכבת מצוות מקצועי מבוקר ונטול פניות, כזה שרק איכות השירים מול עיניו. מהלך שכזה יוכל לפתוח לתחנה את העיניים ובעיקר את האוזניים למה שקורה בשטח, כלומר: מועדונים, פריפריה ואולמות אירועים. כך תוענק לתחנה הזדמנות אמיתית להוכיח שפניה לשלום ובעיקר - לא תותיר מקום למחשבות אסורות וטענות כלפיה בדבר נקמנות או פסילה אישית של זמר. אגב, לידיעת השרה רגב, אמנים מטבעם תמיד יתלוננו ותמיד יחשבו שהכול זה אישי. גם את הטענות שלהם יש לקחת בפרופורציות המתאימות.
הכותרת שניתנה כאן אתמול לפרסום הראשון בדבר כוונות השרה רגב היתה "מכה לגלגלצ". אני חושב שבשורת השינוי היא אינה מכה אלא הזדמנות אמיתית לחולל מהפיכה שגם תשקף יותר את טעם החברה הישראלית על שלל גווניה וגם תיתן לתחנה כלים והזדמנות לשמר את כוחה, לצד מציאת פתרון אמיתי לבעיות ממנה היא סובלת. עכשיו השאלה מה בוחרים לעשות וכיצד. עד אז, נקווה שמאיה בוסקילה תרד מהענן עליו היא יושבת ושמירי רגב לא תצעק "בעל הבית השתגע" כי צעד פזיז אחד ומי שתפסיד בסוף תהיה רק תעשיית המוזיקה הישראלית.