פיז'ו 3008 במבחן דרכים: הפנאי שפספסתם
רכב הפנאי הקומפקטי של פיז'ו תמיד נתפס כאיכותי ונעים לנסיעה, אבל תג-מחיר מופרז מנע ממנו מלהצליח בישראל. האם מתיחת פנים ומחיר חדש יהפכו אותו ללהיט?
- שנת השקה: 2008 (מתיחת פנים ב-2013)
- קטגוריה: פנאי קומפקטי
- מתחרים לדוגמה: מאזדה CX-5, ניסאן קאשקאי, קיה ספורטאז'
- מחיר התחלתי: 145 אלף שקל
- מחיר רכב המבחן: 150 אלף שקל
- גלריית התמונות המלאה של פיז'ו 3008
1. תא נוסעים ותפעול
פיז'ו 3008 הוא לא רכב צעיר. הוא הושק עוד בשנת 2008, ועבר מתיחת פנים עיצובית לפני כשנתיים, ב-2013, וקלה יותר השנה (הוספת מערכת עצור-סע ותוספת כוח למנוע). בכל הנוגע לעיצוב תא הנוסעים ואיכות החומרים, ספק אם תשימו לכך לב: הוא מהודר, נאה ובדרך כלל גם איכותי ביחס למקובל בקטגוריה. איכות ההרכבה חושפת לעומת זאת את גילו. גם הנדסת האנוש אינה מושלמת. כך למשל הבחירה למקם את מחשב הדרך (המיושן למראה) מעל מערכת השמע, אך את מתג התפעול שלו דווקא על מנוף המגבים(!). גם המערכת היא למעשה לא יותר מרדיו-דיסק ארכאי.
המרווח בתא מצוין לחמישה, עם מושבים רחבים ונוחים מלפנים ומאחור ומרווח ברכיים טוב. מאחור בולט לטובה המושב המרכזי (הנוקשה יחסית), שמציע מרווח מכובד למבוגר, בין היתר תודות להיעדרה של תעלת כוח הפוגעת במרחב. תא המטען גדול והגישה אליו באמצעות דלת מפוצלת ונוחה מאוד. חלקה התחתון מייצר לאחר פתיחה מעין מדף רחב, עליו אפשר גם לשבת בזמן חנייה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים ב-3008 מצוין - ולא רק בהשוואה לקטגוריית רכבי הפנאי, המאופיינת בכלי רכב נוקשים יחסית בעיקר בתנועה עירונית. ספיגת המהמורות בכל מהירות מצוינת, בעיר ומחוץ לה. מושב הנהג אף הוא נוח ובעל תמיכה מספקת (אם כי חסרה אפשרות לכיוון התמיכה לגב התחתון) ומסייע לרמת נוחות גבוהה גם בנסיעות ארוכות.
לרכב רדיוס סיבוב קטן וראות טובה החוצה, וקל לנווטו בעיר. עם זאת, בנוחות העירונית פוגם היגוי כבד מהרצוי בזחילה ותמרוני חנייה. בידוד רעשי המנוע והרוח מצוין, בעוד שבידוד רעשי הצמיגים מעל הממוצע.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של ה-3008 מרשימה, בעיקר מול מתחריו הישירים. אחיזת הכביש גבוהה, זוויות הגלגול בולטות אבל לא מוגזמות וההיגוי מציע דיוק ומשקל מצוינים בנהיגה מהירה. כושר הבלימה אף הוא הרשים - הן מבחינת עוצמה והן מבחינת עמידות לעומס. ה-3008 גם מפגין יציבות מרשימה תחת בלימה בסיבוב.
מה שמרשים פחות הוא מפרט האבזור: זה כולל רק שש כריות אוויר ובקרת יציבות תקנית, ונעדר כל אבזור בטיחות מתקדם - והציון בסעיף זה בהתאם. חבל למשל שפיז'ו ישראל לא בוחרת לצייד את הרכב - אפילו כאופציה - במערכת התראת שמירת מרחק שפיז'ו מציעה בחו"ל. במבחן הבטיחות שעבר ה-3008 על-ידי ה-Euro NCAP בשנת 2009 (טרם מתיחת הפנים), זכה הדגם לחמישה כוכבי בטיחות.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
4. מנוע ותיבת הילוכים
מתחת למכסה המנוע פיז'ו מציעה את יחידת ה-1.6 ליטר הוותיקה, זכר לשיתוף הפעולה עם ב.מ.וו. למנוע הטורבו הספק מרבי של 165 כ"ס (156 בעבר) ומומנט מרבי של 24.4 קג"מ ב-1,450 סל"ד (ללא שינוי), והוא משודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. התוצאה על הכביש מרשימה: המנוע גמיש וחזק, ומציע קצב התקדמות טוב, פעולה שקטה ונטולת מאמץ. לכך מסייעת גם תיבת השישה הילוכים, שמציעה העברות הילוכים חלקות ומגיבה היטב לפקודות הנהג.
הרכב מצויד במערכת עצור-סע לחסכון בדלק שמכבה ומניעה את המנוע מהר ובאופן חלק - אך כיבתה לעיתים את המנוע מוקדם מהרצוי בזחילה במהירות אפסית. תצרוכת הדלק עמדה על 12 ק"מ לליטר בממוצע בימי המבחן, נמוך ב-28% מנתון היצרנית (16.7 ק"מ לליטר).
ציון ירוק | 197 |
דרגת זיהום | 10 |
5. אבזור ומחיר
רכב המבחן היה ברמת האבזור הגבוהה מבין שתיים הנמכרות בישראל, "פרימיום פק". בתמורה ל-150 אלף שקל, תקבלו חישוקי "17 קלים, תצוגת מידע עילית לנהג, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים ליושבים מאחור, חיישני אורות וגשם ומערכת שמע עם חיבור AUX. זהו אבזור סביר בלבד, וכזו גם התמורה - הגם שהמחיר אינו מהנמוכים.
ציון כולל וסיכום
+ נוחות נסיעה, מרווח, ביצועים, יכולת דינמית
- אבזור מותרות ובטיחות, היגוי בעיר
ולבסוף: פיז'ו 3008 זכה להתעלמות גורפת מצד הישראלים בעבר, ולו רק מכיוון שתג המחיר היה גבוה באופן מופרז. כעת, כאשר הוא כבר לא צעיר, המחיר ירד דרמטית וממקם אותו קרוב יותר לקצה התחתון של השוק, כמעט מול הגרסאות המוזלות (וחלשות) של יצרניות הרכב הקוריאניות. עם איכות, נוחות ויכולת דינמית עדיפה, יש לו עדיין את הכלים להתחרות מול אלו. השאלה היחידה היא - האם אחרי כל-כך הרבה שנים בצל, הצעד (המבורך) של לובינסקי לא הגיע מאוחר מדי.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1.6 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 165 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 24.4 קג"מ ב-1,400 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 436.5 ס"מ |
רוחב | 184 ס"מ |
גובה | 164 ס"מ |
בסיס גלגלים | 261 ס"מ |
משקל | 1,450 ק"ג |
נפח תא מטען | 512 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 225/50-17 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 9.6 שניות |
מהירות מרבית | 206 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 16.7 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 12.3 ק"מ לליטר / 26%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 138 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 10 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 150 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 1 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |