אושרה השקעת 1.3 מיליארד ש' בבנייה בחיפה
מועצת עיריית חיפה אישרה את הסכם מימון שיקוע הרכבת וקירוי המסילות, במסגרתו יבוצעו בדרום העיר עבודות לשיקוע מסילת הרכבת שתחושמל. חלק מהתוכנית ימומן מכספי מכירת קרקעות ואלפי דירות בשכונות ליד המסילה
מועצת עיריית חיפה אישרה הערב את הסכם מימון "שיקוע הרכבת וקירוי המסילות", במסגרתו יבוצעו בדרום העיר עבודות לשיקוע מסילת הרכבת כאשר תחושמל. כחלק מההסכם תממן המדינה את הפרויקט בהיקף של 1.3 מיליארד שקל, כאשר חלקו ימומן מכספי מכירת קרקעות ואלפי יחידות דיור בשכונות הצמודות למסילה.
כתבות נוספות בנושא בערוץ הנדל"ן :
- פרויקט חזית הים: עובדי נמל חיפה יפוצו
- לפני ואחרי: כך תיראה חיפה אחרי השדרוג
- חיפה: תוכנית פיתוח חזית הים יוצאת לדרך
ההסכם נחתם בחודש יוני האחרון על ידי ראש העיר, יונה יהב, ושר האוצר משה כחלון. במסגרת ההסכם התחייבה המדינה לממן את הפרויקט בהיקף חסר תקדים של למעלה מ-1.3 מיליארדי שקל. אישור ההסכם הערב מאפשר לעיריית חיפה לקדם תכניות שהכינה לבניית 7,700 יחידות דיור על קרקעות המדינה.
מהעירייה נמסר כי בין השאר היה צורך באישור בשל העובדה שהאחריות ללוחות הזמנים היא של העירייה, וכן היה צורך בהסכמה לוויתור על מסי השבחה בחלק מהפרויקט. "אישור ההסכם הערב נותן אור ירוק למימושו. בשלב זה, תכניות הביצוע של פרויקט השיקוע נמצאות בשלבי תכנון מתקדמים ועם השלמתו ייפתח לציבור חלקו המערבי של נמל חיפה", נמסר מהעירייה.
תחנת רכבת רביעית בעיר
בעירייה הזכירו את פרויקט "חזית הים" הכולל מעבר פתוח משדרות בן גוריון לקו המים, מערבית לממגורות דגון. הפרויקט כולל מתחם בילויים ענק ומסחר, לצד בתי מגורים, כל זאת בצמוד למסוף הנוסעים בנמל חיפה. עוד מתכוננת - כך אמרו הערב בעיריית חיפה - הקמת תחנת רכבת רביעית בעיר. מדובר בתחנה תת קרקעית שתוקם באזור בית המכס של הנמל, בצמוד לקריית הממשלה.שיקוע הרכבת, אומרים בעירייה, יאפשר את פיתוח חזית הים וסביבתה הכוללים בנייה של כ-43,000 מ"ר של שטח מסחרי באזור בית המכס, 200 יחידות דיור בקמפוס הנמל, 500 דירות באזור שכונת אל עתיקה 300 יחידות דיור באזור תחנת בת גלים, ו-500 יחידות דיור בחזית הים העירונית לצד 70,000 מ"ר של שטחי תעסוקה, מלונאות ומסחר.
בנוסף, סוכם לקדם תכנית להקמת 4,400 יחידות דיור נוספות במבואות הדרומיות בהמשך לשכונת נאות פרס בכניסה לעיר, 1,300 יחידות דיור באזור בה"ד חיל הים, 380 דירות באזור במורדות מתחת לכביש פרויד ו-500 יחידות דיור בסטלה מאריס.
ראש העיר, יונה יהב, אמר כי מדובר בתוכנית בעלת משמעות היסטורית לחיפה. "התכנית משקפת את פרי היוזמה והמאמץ המתמשך של עיריית חיפה לפתח ולשקם את העיר התחתית וליצור במרכזה אזורי פעילות חדשים אשר ייצבו את חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם. אנחנו קוטפים היום את פירות המאבק הבלתי מתפשר אותו הובלנו לשיקוע הרכבת והשבת קו החוף לתושבי העיר - תוך שיקום העיר התחתית ויצירת מרכזי פעילות חדשים. עם מימושה של התכנית תפתח חיפה אל קו המים ואזור הנמל יזכה לפיתוח חסר תקדים כמוקד פעילות שישרת את כל צפון המדינה".
ברכבת ישראל אומרים כי השיקוע בין דגון ובית המכס מתואם עם הרכבת, מתוכנן על ידה ויכלול גם תחנה תת-קרקעית. באזור הדרומי יותר, הקרוב לפארק הכט יש תקציב לתכנון, אולם הפרויקט ייצא לפועל רק בשלב בו תוכפל המסילה באזור, בעוד מספר שנים.
חברת האופוזיציה במועצת העיר חיפה, ד"ר עינת קליש רותם, אמרה כי מדובר ב"הסכם מחורר". לדבריה, "משרדי האוצר והתחבורה משאירים לעצמם אפשרות להתנער מרשות מקרקעי ישראל, שמשאירה אפשרות להתנער מהעירייה, שמשאירה את האפשרות להתנער מעצמה".
היא הוסיפה כי "שני הגורמים, אולי החשובים ביותר, כלל לא מיוצגים - משרד הביטחון שאמור לפנות את בסיס בה"ד חיל הים למימוש ההסכם; ומשרד התחבורה שנעדר, למרות שמדובר בתחבורה. המשמעות לעיר קשה - פרט לשיקוע של קילומטר ורבע, תשארנה מסילות מחושמלות לאורך כל חופי חיפה. אין גם כל הבטחה שבעתיד יעברו 4 המסילות המתוכננות אל מתחת לאדמה".
מלחמת שכונות מגיעה לחיפה - מוזמנים לצפות: