מבחן אופניים ברגמונט קונטרייל - קרבון כל יכול
עם גלגלים גדולים, מהלך מתלים ארוך ושלדת קרבון קלה, האופניים שבמבחן השבוע מבטיחים לעשות את הכל עבור הרוכב התובעני. האם הם גם מקיימים את ההבטחה?
למצוא אופניים עם גלגלים גדולים, מהלך מתלים ארוך ומשקל עצמי נמוך מ-13 ק"ג, זה באמת דבר נדיר למדי. וכשהחבילה הזו גם מתוייגת במחיר אטרקטיבי לקטגוריה, העסק מתחיל לעניין. במילים אחרות ופשוטות, קבלו מבחן לאופניים מעניינים, שאתם עשויים ממש ממש לרצות.
עוד על אופניים: מגזין שטח - www.automag.co.il
תמהיל נכון?
במבט ראשון קשה להבין על איזה אופניים אתה מביט. שלדת קרבון בשחור-מט ועליה מדבקות בשחור-מבריק יוצרים מראה נקי ויוקרתי. הסיבה לכך פשוטה - גרסת הקרבון של דגם קונטרייל עושה שימוש נרחב בחומרים מרוכבים, עם מתלה אחורי מאלומיניום. זה נראה טוב, ובעיקר יוצא דופן. מהלך המתלים מאחור ולפנים עומד על 120 מ"מ, בשני המקרים באדיבות בולמי זעזועים של FOX עם שסתום CTD וקפיצי אוויר. תומכות שרשרת קצרות, זווית היגוי שטוחה, קרנק נמוך ומוט עליון ארוך מתאים למקובל לאחרונה, ומעניקים תיאורטית שילוב בין יציבות ליכולת תמרון.
חבילת האבזור כוללת מעבירים, שיפטרים וזרועות הינע של SRAM בסידור 2X10 להילוכים. המעצורים מגיעים מבית שימאנו SLX עם דיסקים בקוטר 180 מ"מ - הידראוליים כמובן. נאבות ברגמונט שרוכות לחישוקי ALEX בקוטר "29 ועליהם טיובלס רחבים של שוולבה. האבזור ההיקפי הוא שילוב חלקים של ברגמונט ו-AMSWER עם סטם וכידון ברוחב 720 מ"מ. משקל האופניים עומד על 12.6 ק"ג והמחיר 14,400 שקלים.
רכיבה
רכבנו המון עם האופניים האלו, ועל פני מספר סוגי שבילים: מגיחות סינגלים פרועות של סופ"ש לפנות בוקר, ועד היום האחרון של תחרות אפיק ישראל. בהתאם, הסט-אפ היה ארוך מתמיד, בעיקר ניסיון כיול המתלה האחורי. המתלה של ברגמונט, המכונה X-לינק, אקטיבי מאד, רגיש ודורש ניואנסים של כיוון. התייחסו אליו היטב, ותתוגמלו באחיזה טובה מאד, עקיבה מעולה ואפילו נוחות מצוינת. ואולי חשוב מכל, הקונטרייל 8.0 אוהבים מהירות. שדרוג המהירות והאגרסיביות הפכו את האופניים האלה למפנקות ומתגמלות, יותר ויותר. רכבו לאט? האופניים יענישו אתכם. טוסו במורדות, עופו בגינות הסלעים וזנקו על ברמים כאילו אין מחר, ותצאו מהיער עם חיוך שאי אפשר למחוק.
העברת ההילוכים היא SRAM אופיינית, כמו דריכה של מקלע כבד. משיכה כבדה וחזקה בשיפטר תעניק לכם שילוב איתן כמעט בכל רמת עומס. לכל אורך הרכיבה לא נרשמה פאשלה אחת אפילו, מה שהופך אותה לאחת המערכות היציבות והאיתנות שיש. יחסי ההעברה מאפשרים טיפוס מאד תלול אבל גם דהירה במורד, עד 54 קמ"ש באחד המורדות של האפיק, או לחילופין שיוט בקצב מהיר. הורדת הכוח טובה, גם אם פה ושם נתקלנו במעט בובינג ונדרשת נעילת בולם אחורי.
היציבות הכיוונית יוצאת דופן, והביטחון שהיא מייצרת יחד עם הגלגלים הגדולים ו-120 מ"מ של מהלך, יגרמו לכם להיות הרבה יותר מהירים מבדרך כלל. לרוב זה מגיע על חשבון זריזות וכושר תמרון, אלא שהפעם המחיר קטן יחסית. הקונטרייל אמנם לא "נופלים" לתוך פניות ודורשים מעט יותר מאמץ גופני כדי לתמרן, אך הם ישנו כיוון בכיף, ללא זכר לגמלוניות של ה-"29 של פעם.
יש גם תלונות. למהירות הירידה בשביל אחראים במידה רבה המעצורים, וחסרה לי עוצמה במעצור הקדמי. דיסק גדול יותר, סט של XT או SRAM, היו עושים עבודה טובה יותר (גם אם מקפיצים את המחיר). גם במפרט יש מה לעשות, למשל תוספת של מושב הידראולי. לעצמי גם הייתי מקצר את הסטם בס"מ משמעותי.
סיכום
אם צריך לבחור רק זוג אופניים יחיד שיהיה בבית - אלו האופניים. יש בהם את מקדם התענוג של שלדת קרבון ורכיבים איכותיים, יחד עם מראה נהדר שמגובה ביכולת גבוהה מאד. יש כמובן אופני AM טובים מהם, ויש ללא ספק אופני XC מהירים יותר. אבל יש מעטים שעושים את הכל כל-כך טוב. נכון, הם לא זולים, אבל התמורה כאן לכסף טובה מאד.