ארקיע לבג"ץ: סגירת שדה דב האזרחי - "איוולת"
חברת ארקיע טוענת: "ההחלטה לסגור את שדה דב לתעופה אזרחית אך להותירו פתוח עוד כמעט שלוש שנים לתנועת מטוסים צבאיים הינה איוולת בהתגלמותה, במקרה הטוב, או חלילה ביטוי למינהל לא תקין במקרה הרע עוד יותר"
חברת התעופה ארקיע הגישה אתמול (ד') עתירה לבג"ץ באמצעות באמצעות עורכי הדין דוד זילר, סער פאוקר, ועמית לאופר ממשרד הרצוג פוקס נאמן. בעתירה שהוגשה נגד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ממשלת ישראל ועיריית אילת, דורשת החברה מבית המשפט להורות על הארכת המועד לסגירת שדה דב לתעופה אזרחית אשר קבוע לקיץ הקרוב (30.6.2016) או לפחות להצמידו למועד סיום השימוש הצבאי בשדה דב. בחברה כינו את ההחלטה "איוולת" ומבקשים צו על תנאי ודיון דחוף. המשיבים טרם הגישו תגובתם לבג"ץ.
כזכור, לפני שבוע פרסם מבקר המדינה את דוח בו עסק גם בהחלטה לפינויו של שדה דב וקבע כי הממשלה החליטה על פינויו של השדה מבלי שהושלם תהליך למציאת חלופות לשימוש השדה וכן לא ניתן כל הסבר על ידי מקבלי ההחלטות מדוע החליטה המדינה לפנות את השדה האזרחי, המשמש את הטיסות בין תל אביב לאילת וגם לצפון הארץ, שלוש שנים לפני הפינוי המתוכנן של השדה הצבאי.
מבקר המדינה ציין בדוח כי משרד התחבורה לא הנחה את גורמי המקצוע כמו רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה לבחון היתכנות של תכנית לבחינת מסלול חלופי בשדה דב וגם לא נמצאו כל מסמכים על בדיקה כזו, אם היתה.
מבקר המדינה הוסיף כי גם לאחר מציאת חלופות ראויות לשימושיו, פינוי השדה עלול לגרום נזקים לתעופה הפנים-ארצית ולאזרחי המדינה - ובעיקר לתושבי אילת, ולפגוע ברמת השירות לנוסע:
- זמני הטיסה לאילת יוארכו באופן משמעותי כאשר יעד הנחיתה במרכז יתבסס כולו על נתב"ג. הדבר עלול לגרור פעילות נרחבת בתוך נתב"ג והארכת זמני הבידוק והליך היציאה מהשדה, שיאריכו באופן ניכר את זמן הנסיעה הכולל ויקטינו את כדאיות הטיסה בהשוואה לנסיעה ברכב פרטי. הדבר גם יקשה על תושבי אילת להגיע בזמן קצר למרכז הארץ ואף עלול לפגוע בתיירות לאילת
- העברת הפעילות המסחרית לאילת בקווים הסדירים תצריך שינוי בתמהיל המטוסים המשרתים את התעופה הפנים-ארצית כיום, למטוסי סילון גדולים ומהירים יותר, כתוצאה משינוי זה,עלולה להיפגע בתדירות הטיסות בקו תל אביב-אילת. משמעות נוספת לשינוי זה היא הפסקת הטיסות לצפון הארץ ולערבה, וזאת משום שהמטוסים המתאימים למסלולים במקומות אלה יתקשו להשתלב בתנועת המטוסים בנתב"ג
- פגיעה בפעילות מסוקים אזרחיים שעשרות מהם יוותרו ללא אכסניה מתאימה.
המבקר ציין עוד כי סגירת שדה דב, נוסף לסגירתו של שדה התעופה הרצליה, תותיר את נתב"ג כשדה אזרחי יחיד בטווח של קרוב ל-100 ק"מ מתל אביב. כל סיבה שבגינה ייסגר נתב"ג תביא להפניית המטוסים לשדות מרוחקים או לשדות זרים שלא תמיד יתאפשר להסתמך על שירותיהם בשעת חירום.