צפו: גורי אלפי מתגייס למען העובדות
ערבי חברה או מחשב חדש לא עזרו - העובדת שלכם עדיין מסתובבת עם הראש מורכן אל האדמה? גורי אלפי מסביר בסרטון חדש מטעם פרויקט שוות ערך לקידום שכר שווה, כי הבעיה מתחילה בפערים בתלוש השכר. צפו
העובדת שלכם מבואסת? ניסיתם לעשות ערבי חברה, לשפץ לה את המשרד וכלום לא עוזר? אולי תנסו להשוות את השכר שלה לקולגה שלה, שעשה את אותה העבודה אך מרוויח יותר ממנה. זה המסר המרכזי של סרטון חדש שקורא לצמצם את פערי השכר בין גברים לנשים. הסרטון הופק במסגרת פרויקט "שוות ערך" ונערך כולו בהתנדבות, בין היתר של השחקן גורי אלפי שנרתם לקריינות. צפו בו ראשונים:
"שוות ערך" הוא פרויקט לקידום שכר שווה המשותף לשדולת הנשים, שתיל, מרכז אדוה ונציבות שוויון הזדמנויות בעבודה ובמימון האיחוד האירופי. חנה קופפר, מנהלת תחום המחקר בנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, מסבירה מדוע הפניה מתבצעת למעסיקים: "כדי לצמצם פערים, יש לחשוב איך מקדמים יותר נשים לעמדות בכירות בתוך הארגון באמצעות הסדרים, שיאפשרו לאזן בין החיים האישים לעבודה, לעבור הכשרות וכדומה".
"הבנו כבר מזמן שהמאבק בפערי השכר לא יתבצע רק באמצעות חקיקה, אלא גם באמצעות הסברה והגברת המודעות בקרב הציבור לתופעה ולהשלכות שלה", אומרת שירלי פלג, דוברת שדולת הנשים ופרויקט שוות ערך. לדבריה, "השנה החלטנו להתמקד בציבור המעסיקים והמעסיקות ולרתום גם אותם לנושא. לאחרונה השקנו כלי ייחודי וחינמי, מחשבון פערי שכר מגדריים, אותו יכול כל מעסיק להוריד מהרשת בחינם ולבצע בדיקה עצמאית ודיסקרטית של הפערים. כחלק מקמפיין ההשקה של המחשבון, החלטנו להפיק סרטון אנימציה, הומוריסטי וקליל שפונה 'ללב' של המעסיקים ומעודד אותם לבצע בדיקה של פערי השכר. אנו מקוות שהם אכן יתגייסו למשימה החשובה".
על פי נתוני הלמ"ס, פערי השכר בשנה שעברה התרחבו: אם בשנת 2013 הם עמדו 32% בשכר ברוטו החודשי ועל 14.5% בהכנסה הממוצעת לשעת עבודה, בשנת 2015 הם עלו לפער של 33% בשכר החודשי ושל 16% בשכר לשעה. אמנם, חלק ניכר מהפער נגרם בשל ריכוז גדול יותר של נשים במקצועות בשכר נמוך, אבל קופפר מבהירה כי יש לבחון את התופעה בהקשרים הרחבים שלה.
"למעסיקים יכולה להיות אמירה משמעותית גם בנושא של בידול תעסוקתי", היא מסבירה. "יש מעסיקים שפועלים לקידום נשים בארגונים שלהם, אבל לא מספיק. ככלל, ככל שעולים ברמת התפקידים בהיררכיה הארגונית, כך הפערים בין נשים לגברים באותו תפקיד הולכים וגדלים. יש גם לקחת בחשבון שהרבה מעסיקים מחתימים את העובדים על חוזים שאוסרים להם לדון בשכר שלהם, ואז לנשים קשה בכלל לגלות שהן סובלות מפערי שכר".
גברים מודעים פחות לבעיה
נתוני סקר שערכה נציבות שויון הזדמנויות בעבודה ושהוצגו השבוע בכנסת, מגלים נתונים לא ממש מעודדים באשר מידת המודעות של הציבור לבעיית פערי השכר המגדריים. הסקר, שכלל 750 משתתפים, העלה כי 58% בלבד מהגברים סבורים שאכן קיימים פערי שכר בין גברים לנשים - שיעור נמוך יותר מזה שנרשם בסקר דומה שנערך לפני כשלוש שנים, אז 62% האמינו בקיומם של פערי השכר.
בקרב הנשים המצב טוב יותר - אם לפני כשלוש שנים רק 62% סברו שיש פערים, בסקר הנוכחי עמד השיעור על 80% מהנשים, כאשר 50% סבורות כי מדובר בהפרשים משמעותיים. "באופן כללי, גברים פחות מודעים לבעיה מכיוון שהם פחות חווים אותה על בשרם, אך גם משום שהם לא כל כך רוצים להיות מודעים, כי הם בצד שכביכול נהנה מזכויות שאין לצד השני.
"על מנת להשוות את השכר - משהו צריך להשתנות בשוק העבודה, בין אם שינוי בחלוקת האחריות ההורית בין נשים לגברים כך שגברים יקחו חלק פעיל יותר באחזקת הבית וגידול הילדים, שינויים במבנה שוק העבודה וכדומה - ויכול להיות שלחלקם זה קשה".
בשאלה לסיבה לקיום הפערים: 63% מהנשים סבורות כי הסיבה לכך היא מיעוט נשים בתפקידי ניהול , 54% השיבו שהמעסיקים מעדיפים לקדם גברים, ו-56% - מספר שעות העבודה הפחות של נשים בשל טיפול בילדים. בקרב הגברים, השיעור שהשיב בצורה דומה עמד על 54%, 35% וו-59% בהתאמה.
לגבי הפתרון לבעיה, 87% מהנשים ו-73% מהגברים סבורים כי יש לאפשר שעות עבודה גמישות, 83% מהנשים ו-66% מהגברים - לחייב פיקוח על השכר כדי למנוע פערים, ו-64% מהנשים ו- 56% מהגברים הציעו לחייב שקיפות של נתוני השכר.
עו"ד ציונה קניג-יאיר, נציבת שוויון ההזדמנויות בעבודה, מציינת כי המודעות לקיומם של פערי שכר מגדריים הולכת וגדלה בעיקר בקרב מועסקות - אבל מגמה זו לא בהכרח באה לידי ביטוי אצל מעסיקים. "המעסיקים עדיין מתקשים לאמץ פרקטיקות אקטיביות לצמצום פערי השכר", היא אומרת. "אני קוראת להם לבדוק עוד היום את מצב פערי השכר המגדריים בעסק שלהם, ולנקוט בפעולות לצמצומם".
במסגרת מיזם "שוות ערך", פותח מחשבון פערי שכר המאפשר למעסיקים לבדוק בצורה אנונימית וללא עלות את מצב פערי השכר בארגון שלהם. מחשבון פערי השכר זמין להורדה באתר נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה.