אביב גפן: "הוויכוח על הפלייליסט לא רלוונטי"
"לו אותם אנשים שיוצאים נגד גלגלצ היו מושמעים כמו חבריהם - נניח דודו אהרון או עדן בן-זקן - האם גם אז הם היו תומכים בהתערבות ובשינויים בפלייליסט? זכותה של כל תחנת רדיו לשמור על צביונה הייחודי". אביב גפן בטור אישי לידיעות אחרונות על סוגיית גלגלצ
הוויכוח על הפלייליסט כבר ישן, למרות שהניינטיז חזרו לאופנה. נראה שגלגלצ היא כעת לא יותר מאבנים בסוליות של ענקים שנאבקים ביניהם, אבל בתוך כל זה צריך לזכור: רעיון הפלייליסט
הוא מזמן מודל עולמי. קחו למשל את יוון, צרפת, הולנד ואנגליה - זה מודל שמצליח בכל העולם, ולגמרי לא המצאה של התחנה הצבאית. ברור שאנושי להתבאס כששיר שעליו אתה עמל ימים ולילות
לא נכנס לרשימת ההשמעה, ומי כמוני חווה את זה על בשרו לא פעם והתאכזב.
אבל אין שום סיבה לעורר במקרים כאלה את השד העדתי, שמאל, ימין, מרכז או פריפריה. באמת שאין צורך בעוד פילוג. להאשים את כל העולם באי-כניסה לפלייליסט, חוץ מאת היצירה שלנו, זו התבכיינות לשמה. יש אנשים שמייצרים תמונה שלפיה גלגלצ היא תחנה אשכנזית, אבל לא באמת טורחים לבדוק אילו שירים נכנסו לרשימת ההשמעה. תמצאו שם כמות מכובדת של מוזיקה ים-תיכונית, את האנדלוסית, את להקת A-WA שעושה כבוד לשפה התימנית, את ההרכב האתיופי שפרץ קדימה "קפה שחור חזק," מוזיקה שחורה וגם קלאסיקה ישראלית.
אם יש טענה מופרכת, זו הקביעה שגלגלצ היא חדגונית. בואו נגיד את האמת:
גלגלצ מתנהלת בתקופה הנוכחית בפתיחות מוזיקלית גדולה הרבה יותר מאשר בעבר. מה שעוד לא ברור זה מה המתנגדים לגלגלצ מציעים לכל האמנים, בעיקר הצעירים שבהם, ששרים באנגלית. האם הם נחשבים בעיניהם ל"ישראלים?" מי ייצג את האמנים האלה בדיון שהתעורר סביב התחנה? האם מישהו בכלל מכיר בהם?
ויש עוד שאלה שמטרידה אותי, אולי הכי חשובה: לו אותם אנשים שיוצאים נגד גלגלצ היו מושמעים כמו חבריהם - נניח דודו אהרון או עדן בן-זקן - האם גם אז הם היו תומכים בהתערבות ובשינויים בפלייליסט? זכותה של כל תחנת רדיו לשמור על צביונה הייחודי ולשדר למאזיניה בדרך שהיא בוחרת. אני מאחל לאמנים שירים טובים שיביעו גם עמדות פוליטיות, אבל פחות התעסקות בפוליטיקה
עצמה ובלובינג. ואגב, תעשו טובה, תבדקו בשבילי כמה פעמים אליקו שידר באחרונה את השירים שלי.