שתף קטע נבחר
 

מחדל: קציני ים בורחים לעבוד בחו"ל

עשרות ימאים ישראלים מופקרים לגורלם ונאלצים לחפש תעסוקה בארץ ובחו"ל לאחר שפגו התקנות המחייבות העסקת 7 אנשי צוות מקומיים על ספינות צי הסוחר. הבעלים של הצי, האחים עופר וצים, מעדיפים להעסיק ימאים זרים וזולים יותר. מדוע משרדי התחבורה והכלכלה מזניחים את הטיפול בנושא?

עשרות ימאים ישראלים, בהם קציני ים מוסמכים, נאלצים כיום לחפש תעסוקה אחרת בארץ ובחו"ל בהעדר חקיקה שתחייב את העסקתם על אניות ישראליות. קל וחומר כאשר המדינה עומדת להעניק הטבות מס לאניות המניפות את דגל ישראל בידיעה שכמעט כל ההטבות ייפלו בחלקם של ימאים זרים במקום הישראלים שאינם על הסיפונים. תמונה זו נחשפה היום (ב') בוועדת הכלכלה בדיון שסוכם בדרישה לממשלה לסלק מיד את המחדל.

 

צי הסוחר הישראלי מונה כיום 14 אניות משא במקום 30 האניות שהיו לפני המשבר בצים אשר אילץ את החברה למכור את רוב הצי שלה לכיסוי חובותיה. שרידי הצי מעסיקים רק כ-100 ישראלים וגם אותם מכוח הסכם קיבוצי עם איגוד קציני הים שגם הם עלולים להיות מפוטרים כשיפוג תוקף ההסכם. זאת, אם לא יחודשו התקנות המחייבות כל ספינה להעסיק לפחות עד 7 ישראלים (רב החובל ו-6 קצינים ככל האפשר).

 

התקנות נקבעו לפני שנים כדי להבטיח לפחות צי סוחר תחת פיקוד של צוות ישראלי מינימלי לשעת חירום, אחרי שהצוותים הזרים סירבו להפליג לישראל במלחמת לבנון השנייה. תוקף התקנות פג לפני 5 שנים ומשרד התחבורה לא ממהר לחדש אותן. בהעדר החובה של העסקת ישראלים, רק 8 מתוך 40 בוגרי בית הספר לקציני ים שהוכשרו מכספי המדינה מצאו תעסוקה על אניות ישראליות והרוב נאלצו להתפרנס ממקורות אחרים.

 

הבעלים הישראליים של צי הסוחר (צים והאחים עופר) מעדיפים להעסיק ימאים זרים וזולים יותר. יו"ר איגוד קציני הים, אבי לוי, דחה היום בכנסת את טענת משרד התחבורה שהאיגוד לא היה מעוניין בחידוש התקנות. לדבריו, באיגוד רשומים עשרות ימאים ישראלים, רובם קצינים שבהם ניתן לתגבר את הצוותים המפליגים בקווים הבינלאומיים. צוותי החובה בצי הקיים מעסיקים כ-200 ישראלים, חלקם צפויים להחלפה מטעמי גיל.

 

תגבור הצי בכוח אדם ישראלי עליו ניתן לסמוך בחירום, מתחייב היום ככל שרמת הביטחון האזורי מתערערת, כפי שהתריעה היום בכנסת ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני), מיוזמי הדיון בוועדת הכלכלה. להערכת אבי לוי,יחד עם מפוטרי צים יימצאו למעלה מ-100 אם לא 150 ימאים נוספים שיעדיפו לחזור לים הגדול לאחר חידוש התקנות ובלית ברירה להסתפק באיוש צוותי ספינות העזר המשייטות בנמלי הארץ.

 

עו"ד בילי בירון ממשרד התחבורה אמרה כי המשרד כבר ניסח את התקנות החדשות אבל נדרשת התייעצות עם משרד הכלכלה לפני שהשר יחתום עליהן. לדבריה התקנות תקועות שם ומועד להתייעצות טרם נקבע. יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) אמר שהוא רואה במשרד התחבורה את האחראי למחדל שכבר נמשך 5 שנים. הוא דרש ממנו לפעול לחידוש התקנות תוך חודש או לגלות מי הגורם המעכב, "כדי שנדע על מי לצעוק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים