שתף קטע נבחר

נוער יוצר מרחב - אמנות החמלה

בית הספר התיכון הוא מרחב פונקציונלי ודורשני, תוכנית ההכשרה לאמנות בקהילה בשנקר בשיתוף קרן רוטשילד קיסריה, ביקשה לאפשר לבני נוער להתבטא ביצירה וגם לעשות למען אחרים

בית הספר התיכון הוא מרחב פונקציונלי ודורשני - כיתות גדולות, לבטים לעתיד וערימה של דרישות, ציפיות וחששות. בין הצורך להשתייך לצורך להתבלט, ובתוך תרבות המסכים, תוכנית ההכשרה לאמנות בקהילה בשנקר בשיתוף קרן רוטשילד קיסריה, ביקשה לאפשר לבני נוער להתבטא ביצירה וגם לעשות למען אחרים.

 

אמנות החמלה (צילום: רותם קפלן) (צילום: רותם קפלן)
אמנות החמלה(צילום: רותם קפלן)

 

"איזה כיף זה אמנות. לא ידעתי שזה יהיה ככה", מדבריו של ג', תלמיד בביה"ס עמל מח"ט באשדוד. ג' לקח חלק בפרויקט אמנות מיוחד במינו שהתקיים בבית הספר, במהלכו תכנן ויצר יחד עם חבריו לקבוצה פינת ישיבה בביה"ס מחומרים ממוחזרים. תהליך יצירה דומה התרחש בחמישה בתי ספר של רשת "עמל", במהלכו נפגשה קבוצת תלמידים מבית הספר עם סטודנטים של התוכנית לאמנות בקהילה בשנקר.

 

בכל אחד מבתי הספר נוצר פרויקט עצמאי, אולם בחמשתם עלה אצל התלמידים צורך משותף - ליצור מרחב נעים ומכיל עבור עצמם בתוך בית הספר. במסגרת הפרויקט ליוו הסטודנטים משנקר את תלמידי עמל ביצירת המרחב, על שלבי התכנון, היכרות עם חומרי יצירה והקמת הפינה. במיזם השתתפו חמישה בתי ספר בחמש ערים – אשדוד, פ"ת, דימונה, כעביה ותל אביב, אשר תלמידיהם נמנים עם קהילות מגוונות – עולים, דתיים, נוער בסיכון, המגזר הערבי, מהמרכז ומהפריפריה.

 

"רצינו ליצור אצל התלמידים אמון בעצמם ותחושת מסוגלות אישית וקבוצתית ולעודד שיח עם הקהילה הסובבת, נתינה והשתתפות", אומר עדי יקותיאלי, מנהל התוכנית לאמנות בקהילה בשנקר. "כל פרויקט פותח במפגש של הסטודנטים עם התלמידים באופן מדויק ובהתאם לדילמות שהם מתמודדים איתן", הוא מסביר, "ובהתאם לקהילה בה הוא נמצא". הפרויקטים התקיימו בשיתוף הצוות החינוכי, ובתמיכת מעגלים בקהילה – משפחות, תושבים, עסקים מקומיים, הרשות המקומית וארגונים אחרים.

 

"תעביר את זה הלאה", תיכון "עמל ב'" פתח-תקוה

קבוצה מתלמידי ביה"ס עברה סדרה של סדנאות אמנות, בה יצרו הכרות עם עולם האמנות, וכן הכרויות מחודשות אלה עם אלה. בתהליך יצרו התלמידים פינת חמד בבית הספר, אותה כינו "אי של שקט"" אחרי שנחשפו למגוון טכניקות וסגנונות אמנות ובחרו את העיצוב המועדף עליהם.

 

 (צילום: רותם קפלן) (צילום: רותם קפלן)
(צילום: רותם קפלן)

 

"היה לנו חשוב לזהות למה הילדים זקוקים בתהליך הסדנאות שעשינו איתם", מספרת תמר שמידק, סטודנטית בתוכנית לאמנות בקהילה, "עסקנו בסדנאות שלנו בקבלת השונה והאחר, והצלחנו לגבש גרעין של תלמידים שהיו מאוד מסורים לפרויקט ולתהליך היצירה בשנה שעברה."

 

אולם הפרויקט לא הסתיים בבית הספר, והתלמידים ביקשו "להעביר את זה הלאה". בשבוע שעברנפגשה הקבוצה עם ילדים המאושפזים בבית החולים שניידר, הנמצא במרחק הליכה מבית הספר, להפנינג יצירה קבוצתי שבו יצרו ציורים אשר הודפסו על גלויות ושמיכות פליז שנתרמו לבית החולים. וזה ממשיך לעבור - ילדי בית החולים שניידר יחד עם תלמידי עמל, יעבירו את זה הלאה בהפנינג יצירה משותף עם נוער וילדים העוברים שיקום בבית לוינשטיין שיתקיים בחודש הקרוב.

 

"חלק מהתלמידים שלקחו חלק בפרויקט הם עם קשיי לימודים,ולפני הפרויקט חלקם היו מאוד סגורים ולא פצו פה. אחרי שלושה חודשים של סדנאות אמנות הם פתאום מדברים, נפתחים, מתבטאים, סביב הפרויקט", מספרת אורלי זהבי פיש, האחראית על פרויקטים בבית הספר"מרבית הילדים בקבוצה לא באו מתחום של אמנות, דרכו הם למדו וגם שיתפו פעולה ביניהם בצורה מעוררת השראה".

 

סיגל רוזן, מנהלת בית הספר פ"ת, מוסיפה: "זה פרויקט דגל שמדגיש את הערכים החינוכיים שאנחנו מנסים להטמיע בבית הספר - ילד אקטיבי ומעורב חברתית. הפרויקט נתן המון כוח לילדים, הם לקחו אחריות, התאמנו בכושר ארגון, יצרו תוכנית עבודה, ושיתפו פעולה בהוצאתה לפועל."

 

בסדנת היצירה בהובלת הסטודנטים משנקר ותלמידי עמל שהתקיימה בבית החולים שניידר, השתתפו ילדים מגילאים שונים המאושפזים במחלקה. בסדנה התרחש אירוע מרגש במיוחד. אחת הילדות המאושפזות, בת 7, התבקשה על ידי רופאיה לחזור לחדרה, והייתה מאוד עצובה. התלמידים לא וויתרו - שניים מהם ארזו את ציוד האמנות, הגיעו לחדרהוהעבירו לה סדנת אמנות פרטית. "זה היה כל כך מרגש, הם יצרו וציירו הכל לפי בקשתה וטעמה", מספרת אורלי, "ממש כמו הורים."

המפגש הבלתי אמצעי בין תלמידים מרקעים שונים באמצעות אמנות מעורר התפעלות בתוצאותיו. הילה חדד, מורה ממשרד החינוך העובדת בשניידר עם הילדים המאושפזים מספרת: "הרבה פעמים ילדים באים אלינו למחלקה לחלק דברים, אבל אף פעם לא הייתה לנו פעילות ממש משותפת כמו זאת. כשהתלמידים מעמל באו עם הסטודנטים משנקר, בדיוק היו מאושפזים במחלקה ילדים בגילם - תיכוניסטים, אפילו אחד מבית הספר שלהם. זה היה נהדר, הם ציירו, ובמקביל הכירו, דיברו ומצאו שפה משותפת".

 

גם תלמידי עמל יצאו נשכרים מן הפרויקט. "הרגשתי שאני באמת עושה משהו בבית הספר וזה היה ממש כיף." מספרת אביבית, תלמידת כיתה י"ב שהשתתפה בפרויקט. " זה תיכון טכנולוגי ואני ממש מחוברת לאמנות, ולכן הרגשתי סוף סוף שאני יכולה גם לעזור לאחרים. וגם לראות בחצר את הספסל והפינה שיצרנו, שפעם לא שמו לב אליו והיום ילדים מחכים בתור בשביל לשבת בה, זה מה שהכי שימח אותי. השארתי משהו מעצמי לבית הספר וזה מגניב."

 

מנהלת בית הספר, סיגל רוזן סיפרה על התרגשות רבה בקרב אנשי חינוך ששמעו על הפרויקט פורץ הדרך הזה. לא רק נשות החינוך ומעורבות חברתית התלהבו: "אחרי שתלמידי כיתה י' ראו את הפרויקט בשנה שעברה, הם אמרו מיד בתחילת השנה שהם רוצים גם. וזה בדיוק קולע לרעיון המנהיגות שלנו - שהבוגרים של הפרויקט ידריכו את הדור הבא, יהיו ראש חץ, ויובילו אותם ברוח דומה." היא מספרת.

 

 (צילום: רותם קפלן) (צילום: רותם קפלן)
(צילום: רותם קפלן)

 

הפרויקט בפתח תקווה מדגיש מעבר לכל את היכולת לנתינה ולערבות הדדית. הפרויקטים בבתי הספר האחרים בתוכנית שמו דגש על אלמנטים נוספים כמו מעורבות שכונתית, מודעות אקולוגית ורתימת הקהילה והעסקים המקומיים. בבתי הספר שהשתתפו בפרויקט כבר חושבים כיצד להמשיך את הפרויקטים ולמנף אותם בהמשך השנה.

 

ליצירת קשר לתכנית "אומנות הקהילה" שנקר לימודי חוץ

 

 

טלפון: 03-6019344, דוא"ל: kehila@shenkar.ac.il או באתר http://ext.shenkar.ac.il/new/?page_id=34

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רותם קפלן
אמנות החמלה
צילום: רותם קפלן
צילום: רותם קפלן
אמנות החמלה
צילום: רותם קפלן
צילום: רותם קפלן
אמנות החמלה
צילום: רותם קפלן
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים