אקשן, מנתחים: בתי חולים בשירות הריאליטי
"בייבי בום", "איכילוב" ובקרוב עוד שתי סדרות חדשות - המצלמות הפכו לבנות בית במוסדות הרפואה הישראליים, והרופאים הפכו לכוכבים. בבתי החולים נהנים מיחסי הציבור, אבל בקרב העובדים יש מי שמספר על קרבות אגו והפרעה לעבודה השוטפת. כך זה נראה כשבתי החולים כובשים את הטלוויזיה - והטלוויזיה כובשת את בתי החולים
זה התחיל בניסיונות חיזור כושלים. בשיבא סירבו, וכך גם באיכילוב. היו קשיים, מודה גורם בהפקה. הישועה הגיעה מצד בית החולים בילינסון בפתח תקווה – והעונה הראשונה של "בייבי בום" יצאה לדרך. ב-yes התמודדו עם חבלי לידה דומים כשצילמו את "איכילוב": שם אמנם ההנהלה שיתפה פעולה – אבל רבים בצוות הרפואי חששו מהתגובות וסירבו להצטלם לסדרה שעקבה אחר מתמחים בבית החולים התל אביבי.
היום ההפקה ממש לא צריכה להידפק על דלתות בתי החולים ולהתחנן – יש להם כבר קבלות. ד"ר יריב יוגב הפך בזכות "בייבי בום" מרופא אנונימי לסלב לכל דבר, וגם קיבל תפקיד בכיר באיכילוב. "אנשים מגיעים ללדת במיוחד בשבילו", מספרים גורמים בתחום, "לקוחות מבקשים לצלם איתו סלפי".
בבילינסון אולי הפסידו את הכוכב, אבל הרוויחו כ-600 יולדות בשנה. במדינה שבה כל יולדת מזכה את בית החולים ב-11 אלף שקלים מהביטוח הלאומי, מדובר בתוספת של מיליוני שקלים להכנסות השנתיות. "איכילוב", בינתיים, נדדה לערוץ 2. גם אצלם מלאכת הליהוק הפכה קלה הרבה יותר. "כולם רוצים להצטלם, אנחנו רק צריכים לבחור", אומרים שם.
"לבתי חולים אין כסף לפרסם ואי אפשר לפרסם – אז זאת הדרך הטובה ביותר שיש להם לעשות את זה", אומר גורם בתחום, ומוסיף שגם לרופאים עצמם יש אינטרס בפרסום הזה: "להרבה מהם יש קליניקות פרטיות במקביל, והופעה בטלוויזיה יכולה לעזור להם למשוך מטופלים".
ונראה שלא רק בבתי החולים מרוצים מהחשיפה – גם בערוצי הטלוויזיה הבינו שמדובר במכרה זהב. "בייבי בום" נכנסה השבוע לעונתה השלישית (הפעם בבית החולים מאיר בכפר סבא), "איכילוב" אוטוטו נכנסת לעונה שנייה ברשת, ובקנה שתי סדרות חדשות – "המתמחים" (שם זמני) שצפויה לעלות בקשת ותעקוב אחר רופאים צעירים בשיבא תל השומר, ו"גיבורים" של ערוץ 10 – שמתעדת בין היתר גם שני רופאים במחלקת הטראומה של איכילוב. אף אחד מאיתנו אמנם לא להוט להיכנס פיזית לבית החולים – אבל מתברר שכולנו רוצים להיכנס לשם בתור צופים. או לפחות כך חושבים בערוצי הטלוויזיה המרכזיים. "תוכניות בתי החולים יהיו כמו תוכניות האוכל", הם מבטיחים.
"בתעשייה התחילו להבין שהריאליטי הגדול כבר לא ממש עובד, והתוכניות האלה יכולות להוות אלטרנטיבה מוצלחת - חיים ומוות זה משהו שתמיד מעניין", מסביר את הטרנד הנוכחי איש טלוויזיה בכיר. לדבריו, התוכניות הללו גם גורמות לליהוק שנתפס כאיכותי וחיובי יותר: "בתוכניות ריאליטי אתה מחפש לקאסט אנשים אפשר לצחוק עליהם – וכאן אתה מביא אנשים שניתן לשאוב מהם השראה. זה שינוי טוב, אבל קשה לדעת אם הוא יתפוס: בסוף הכל נמדד ברייטינג".
גורם בהפקת "בייבי בום" מאשר את הדברים וטוען שהצופים היום חכמים יותר, ופחות ששים לבלוע את המניפולציות המוכרות של ז'אנר הריאליטי. "פעם חיפשו את הנינט הבאה – היום מחפשים גיבורים", הוא אומר.
הטרנד הזה אמנם מושך אליו את תעשיית הטלוויזיה – אבל גם גובה ממנה מחיר. ההפקה בתוכניות בתי החולים נאלצת לוותר על הרבה מהשליטה בעלילה ויכולת ההתערבות שלה. "אתה יכול לצלם שעות ושום דבר לא יקרה", אומר גורם בתחום, ומפיק של אחת התוכניות מוסיף: "קשה מאוד להפיק בבתי חולים. אתה צריך שדברים יקרו בבת אחת – שהרופא שאתה מצלם יהיה במשמרת, והמשפחה תסכים להצטלם, ואתה גם צריך את הסוף הטוב".
אבל גם המוות הוא חלק מהסיפור, לא?
"כן, המוות שם ברקע – אבל בטלוויזיה תמיד עדיף סוף טוב. למה 'בייבי בום' מצליחה? כי היא תוכנית שעובדת על הרגשות. ואין שום דבר יותר מרגש מהסוף הטוב הזה שהיא מציעה לצופה, כשהתינוק יוצא לאוויר העולם".
ומה עם הגיבורים המתחלפים – אלה שמוותרים על הפרטיות והופכים לכוכבים לרגע ברגעים הקשים והמרגשים שלהם? אלו שבחרו להשתתף ב"בייבי בום", לפחות, זוכרים את החוויה לטובה. "הסדרה גורמת לאנשים להתרגש, אין בה רוע", סיפרה ל-ynet אם שהשתתפה בתוכנית. בני זוג שהסכימו לתיעוד הלידה הראשונה שלהם, סיפרו כי "החלטנו לעשות את זה בשביל המזכרת – וזה דבר נפלא".
לא סטרילי
אז הצופים מרוצים, בתי החולים נהנים מיחסי ציבור נהדרים, הכוכבים זוכים למזכרת לכל החיים – ובכל זאת, לא הכל ורוד מאחורי הקלעים. בקרב צוותי בתי החולים, רבים לא אהבו את נוכחות צוותי הטלוויזיה במסדרונות. "האם זה נוח לנו? ממש לא. האם זה טוב ליחסי הציבור? בהחלט", אומר רופא בכיר.
בהפקת "בייבי בום" מספרים שהם היו בבית החולים "כמו זבוב על הקיר", במטרה לשמר את האותנטיות של הרגע. בשיבא תל השומר אומרים שהקפידו שהצילומים לא יפריעו לעבודה ודאגו להפסיק את הצילומים ברגע שמישהו מהצוות ביקש. אבל לא כולם מסכימים עם הטענות הללו.
"זה ממש לא סטרילי כמו שזה נראה על המסך", אומרת מיילדת לשעבר בבית החולים בילינסון. "העבודה שלהם בהחלט מפריעה בעבודה השוטפת שלנו. הרבה אנשים לא קשורים מסתובבים לנו בין הרגליים. חדרי לידה וחדרי ניתוח הם לא אולפן, ואין שום סיבה שבשביל קצת רייטינג ערוצי הטלוויזיה יפריעו לנו בפרוצדורות רפואיות".
עובד אחר בבילינסון מספר על המשטר שהונהג מרגע תחילת הצילומים. "פתאום כל הסדינים חדשים, החלוקים מגוהצים ומצוחצחים, והכי חשוב – שיראו שוב ושוב את בילינסון. מילא אם זה היה משקף את הנעשה בבית החולים". בבתי החולים מתייחסים בביטול לטענה זו: "גם אם יגיעו לצלם כתבה למהדורות החדשות, נסדר וננקה".
בבית החולים מאיר בכפר סבא, שם צולמה העונה השלישית של "בייבי בום", מספרת אחת העובדות כי הצילומים פגעו בפרטיות של הצוות הרפואי: "מקימים שם קונטרול שלם שצופה כל היום ובוחן כל צעד ושעל. איך אפשר להתנהל ככה?". עוד סיפרה כי התוכנית עוררה מאבקי כוח ואגו בין כמה מהרופאים: "רבו על מי קיבל זמן מסך ומי לא".
גם בבילינסון סיפרו על מאבקים דומים. "צולמו המון לידות שלא שודרו והרבה רופאים התאכזבו שלא נכנסו לתוכנית. יש דינמיקה שמתפתחת לאורך תקופת הצילומים וכולם רוצים להיות כוכבים", מספר גורם שם.
אבל גם בעולם הרפואה מבינים את היתרונות הגלומים בחדירת המצלמות לבתי החולים. "אנשים שמגיעים למיון ומחכים בתור מתעצבנים ומאבדים סבלנות", מספר גורם רפואי, "הסדרות האלה גורמות לצופים להבין מה זה חדר מיון ואיזה לחץ יש בו – ואולי הם יהיו סבלניים יותר. הם יבינו כמה קשה עובדים הרופאים והאחיות".
"האם התוכנית האלה תורמות לבתי החולים? זו בהחלט שאלה מעניינת", אומר ד"ר לאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית. "ההשפעה הזו לא נמדדת באופן מיידי וצריך להסתכל על המכלול. כשמצלמות נכנסות ומצלמות ניתוח ספציפי זה לא משפיע על העשייה הרפואית. אבל כשהמצלמות נמצאות שם כל הזמן, בהחלט יש מקום לבדוק עם הרופאים האם זה מפריע להם. אני אישית לא שמעתי דיווחים על הפרעות, אבל אני גם לא משוכנע שהחשיפה עוזרת. זה נושא שראוי לבדיקה ומחקר".
"לקרב את הקהל לעשייה הרפואית"
מבית החולים בילינסון נמסר בתגובה: "אנחנו חיים בעידן מצולם שבו אנשים מצלמים את עצמם בכל מצב ומעלים לרשתות החברתיות את החומרים ללא עריכה וצנזורה. דווקא עריכה אחראית שעומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר, מביאה לתוצאה אחראית ובמינונים נכונים. בבילינסון צולמו העונה הראשונה והשנייה של 'בייבי בום', שזכו להצלחה רבה. לקראת הצילומים עודכנו הצוותים הרפואיים בחדר הלידה בכל הפרטים ובוצעה פנייה אישית לכל עובד, שנשאל האם יסכים להצטלם לתכנית. העובדים שסירבו, לא צולמו לתוכנית ופרטיותם כובדה. הזוגות שצולמו הצטרפו לתוכנית מרצונם, וחתמו על הסכמתם ורצונם להשתתף בה. אכן, צילומי התוכנית כרוכים בלוגיסטיקה והתנהלות שאינה השגרה הנהוגה במחלקה. עם זאת, לתוכניות מסוג זה ערך רב בהיבט של שקיפות והעמקת ההבנה של הציבור את התהליכים המתרחשים בבית החולים, באופן זה ניתן לקרב את הקהל לעשייה הרפואית".
מבית החולים מאיר נמסר בתגובה: "דוקו של בתי חולים הינו ז'אנר שקיים בעולם מזה כמה שנים והגיע לארץ רק לאחרונה. אצלנו, במהלך כל הצילומים וההכנות, נשמרה הקפדה רבה שלא לפגוע בפרטיות של המטופלים או הצוות ולכלול בצילומים רק את אותם אנשים שבחרו מראש לקחת בהם חלק. המצלמות נמצאות כזבוב על הקיר במקומות מוסכמים מראש, כך שאין צלמים שמסתובבים באזור. פרויקטים שכאלה מאפשרים הצצה נדירה ולעיתים מאוד מרגשת אל העשייה של אנשי צוות מסורים ומקצועיים, שמשימותיהם נוגעות לחיים של כל אחד ואחת מאיתנו, ועושים כל שביכולתם לשמור עלינו ועל היקר לנו. חדרי לידה הינם מקום של התרחשות מדהימה ומלאה בתקוות, חששות ודילמות. הצוות חווה זאת בכל שנייה של כל יום, 24/7, וכעת בוחרים צופים רבים לקחת חלק בחוויה זו".
מבית החולים שיבא תל השומר נמסר בתגובה: "הפעילות השוטפת של דוברות בית החולים מתבצעת בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים בבית החולים, מבלי לפגוע חלילה בעבודה השוטפת ותוך שמירה קפדנית על פרטיות הצוות והמטופלים".