"כשהיצוא הישראלי גדל - כולנו מרוויחים"
אחד מיסודות כל כלכלה מפותחת הוא היצוא, ובישראל נדמה שזה משמעותי אפילו יותר. אך האם ישראל מעודדת מספיק את היצוא על ידי הסרת חסמים ובירוקרטיה? "מקבלי ההחלטות במדינת ישראל יודעים שעל מנת לצאת מההאטה, היא חייבת להשקיע ביצוא", אומר עופר זקס, מנכ"ל מכון היצוא. צפו
לכתבות נוספות בנושא
הפיגועים בפריז - בצרפת מחכים לישראלים
מה יש לברזיל להציע ליצואנים הישראלים?
אחד מיסודות כל כלכלה מפותחת הוא היצוא, ובישראל נדמה שזה משמעותי אפילו יותר. 50% מהיצוא הישראלי מושתת על יצוא טכנולוגי, אך למרות זאת נתקל התחום בחסמים רגולטורים ובירוקרטיים שמקשים עליו מלהגיע למלוא הפוטנציאל.
מחסור בכוח אדם
"החסמים בתחום הטכנולוגיה שונים מהחסמים הקיימים ביצוא המסורתי, וצריך להגיד שהם רבים ומגוונים - אם כי הם אינם עוצרים את היצואנים מלהצליח", אומר זקס. אחד החסמים המשמעותיים אותם הוא מציין הוא המחסור בכוח אדם. "חסר כוח אדם איכותי ומיומן ובמחיר שפוי. זה הפך להיות מגבלה משמעותית".
זאת לדבריו, משום שהתעשייה בתחום הטכנולוגי צמחה מהר יותר מכפי שהמדינה יכולה לספק כיום. "כוח האדם הוא המרכיב העיקרי בתעשיית הטכנולוגיה", אומר זקס ומוסיף שעל המדינה להשקיע יותר בציבור הערבי והחרדי - "שם נמצא הפוטנציאל הגדול ביותר לכוח אדם בשנים הקרובות".
מה הם הפתרונות לחסמי היצוא? צפו בראיון המלא
גם בנושא הרגולציה, ישראל יכולה וצריכה להסיר חסמים שיסייעו רבות ליצואנים. וזקס מציין כי "על אף שנעשו בשנים האחרונות מספר ניסיונות ומאמצים כדי לצמצם את הנושא הזה, עדיין רואים לא מעט רגולציה מקומית שמקשה על היצואנים - בייחוד בשלבי הפיתוח. המדינה צריכה לעשות כל מה שצריך על מנת להוריד עד כמה שניתן את החסמים, בכל מה שקשור ליבוא של מוצרים למחקר ופיתוח. מה שעוד יכול לעזור הוא הסכמי הכרה עם כמה שיותר גורמים בעולם, על מנת לחסוך את התהליכים המורכבים גם ככה".
כאשר נשאל זקס: האם הוא אופטימי בנוגע לתקציב הקרוב שיאושר, ואמור לכלול בתוכו גם את עידוד היצוא הישראלי, הוא אומר, כי קיימת הבנה בקרב מקבלי ההחלטות שהנושא הזה חשוב. "יש היום אוזן קשבת ברורה מאוד. מקבלי ההחלטות במדינת ישראל יודעים שעל מנת לצאת מההאטה שאנו נמצאים בה בתקופה האחרונה, היא חייבת להשקיע ביצוא".
כיצד מכון היצוא פועל בנושא?
"החלק של מכון היצוא הוא יותר בבניית היכולות של היצואן - זה שעדיין לא עשה את צעדיו הראשונים ביצוא. אנו נוגעים יותר בחלק של השיווק עצמו ביצירת הזדמנויות עסקיות וחשיפה של היצואנים אל מול לקוחות פוטנציאלים, הגעה אל חברות בינלאומיות גדולות בין אם מדובר בארץ ובין אם בחו"ל. החברות מחפשות לייצור מכפילי ערך עבור המוצרים שלהם אנו מסייעים להם בכך".