שביתת פתע ברכבת: נוסעים הורדו באמצע הדרך
בוועד העובדים מימשו את האיום ועצרו את הרכבות בשעה שלוש בצהריים. הנוסעים נאלצו למצוא פתרון תחבורתי חלופי. ההנהלה: צעד בריוני. הוועד: ההנחיה הייתה שרכבות שיוצאות לפני 15:00 יסיימו את המסלול כמתוכנן. הערב בדיון בין הצדדים הערב הוחלט על חזרה לפעילות מלאה
שביתה קצרה וגמרנו: במהלך פגישה שהערכה הערב (א') בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ועד עובדי הרכבת, נציגי איגוד התחבורה בהסתדרות לבין יו"ר דירקטוריון הרכבת חוסאם באשרה, מנכ"ל הרכבת וסמנכ"ל כח האדם של הרכבת הגיעו הצדדים להבנות והעובדים חוזרים לעבודה מלאה. זאת לאחר שוועד עובדי הרכבת השבית החל מהשעה שלוש בצהריים את קו הרכבת מהוד השרון לבאר שבע, שמקשר גם את הנוסעים לפתח תקווה, בני ברק, נתיבות, שדרות, חולון וערים נוספות לתל אביב. בשני מקרים לפחות, בבני ברק ובכפר סבא, התבקשו נוסעים על ידי עובדי הרכבת לרדת חזרה לרציפים, למרות שלא הגיעו ליעדם. "בצעד בריוני ותמוה הוועד סגר את תחנות שדרות, ת"א ההגנה, צומת חולון, יבנה מערב ומשה דיין", אמרו בהנהלה.
מהנהלת הרכבת נמסר שהעובדים סגרו את התחנות בהן עובר קו הוד השרון - באר שבע, ובנוסף את רציף 5 בתחנת תל אביב הגנה שמשמש לאותו קו. לא ידוע כרגע על עיצומים נוספים. בחנת מודיעי מחכים נוסעים רבים לאוטובוסים, שיהוו תחליף לרכבת. נשיאת בית הדין לעבודה בתל אביב, אפרת לקסר, דחתה את בקשת הנהלת הרכבת לצו מניעה וקבעה כי הצדדים יעדכנו את בית הדין לאחר הפגישה שנערכה הערב אצל ניסנקורן.
הקו האדום הושבת: לחצו להגדלה
לטענת הוועד, פנייה שהועברה ביום חמישי למנכ"ל החברה, בועז צפריר, ובה דרישה ממנו להתערב במגעים "ולמנוע פגיעה בעובדים ובנוסעים" נותרה ללא מענה. בין היתר, העובדים טוענים כי ההנהלה ביצעה מחטף ודורשת מהם לבצע שינויים במתכונת התעסוקה כמו למשל קיום יום עבודה שאורכו 14 שעות.
השביתה שעליה הוכרז מוקדם יותר היום התממשה לאחר כישלון במשא ומתן בין הנהלת רכבת ישראל לבין ועד העובדים. שני הצדדים מאשימים זה את זה בטרפוד השיחות, שנסובו סביב החלטת הנהלת החברה להעביר חלק מעובדי מוסך הרכבת בלוד לבאר שבע. הסכסוך התגלגל גם לפתחו של בית הדין לעבודה, ושם אושרה תוכנית ההנהלה. בעקבות השביתה הנוכחית הודיעה הנהלת הרכבת כי היא הגישה צו מניעה להפסקת השביתה, אם כי פסיקה בנושא זה עדיין לא התקבלה.
בהנהלת הרכבת טענו כי הוועד מפר את החלטת בית הדין לעבודה, אף שהשופטת לקסר קבעה כי אין כל פסול בניוד העובדים לבאר שבע. "ועד העובדים החליט לנקוט מהלך בריוני ולהשבית את הרכבת ולפגוע באופן מובהק בציבור הנוסעים", אמרו בהנהלת הרכבת. "הנהלת הרכבת תעשה ככל שביכולתה כדי למנוע פגיעה בנוסעים, ובכלל זה פנייה דחופה לצו מניעה נגד צעדי העובדים. אנו מצרים על המהלך ומקווים כי הוועד ינהג בשום שכל, באחריות ובהגינות כלפי הנוסעים".
בוועד אמרו כי אינם יודעים מדוע התבקשו נוסעים לרדת מהרכבת באמצע הנסיעה. דוברת ועד העובדים אמרה כי ההנחיה שלהם הייתה שרכבות שיוצאות לפני השעה 15:00 יסיימו את המסלול כמתוכנן, ואחרי שעה זו לא יצאו רכבות. לדבריה, לא הייתה הנחיה לעובדים להוריד נוסעים אלא לסיים את העבודה אחרי ההגעה ליעד הסופי.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, ציין: "ההנחיה הברורה היא כי אין להוריד נוסעים מהרכבת תוך כדי נסיעה וכי רכבות בתנועה יגיעו ליעדן הסופי".
את הנוסעים המאבק של הנהלת הרכבת והוועד לא ממש מעניין. "הרכבת פשוט עצרה והכרוז הודיע שהם יכולים לצאת מהתחנה על הגשר ולהשתמש בתחבורה הציבורית הרגילה", סיפר מייק, שבא לאסוף את בתו אחרי שהרכבת שלה נעצרה בבני ברק ללא הודעה מראש. "אני גר בהוד השרון ויצאתי במיוחד לאסוף אותה בשביל שלא תאחר. בכל מקרה היא איחרה וכמוה עוד הרבה. אי-אפשר לסמוך על הרכבת, אם היו אומרים לפני כן היא הייתה יכולה לקחת אוטובוס כבר לפני. ממש עוגמת נפש. למה צריך להיתקע בבני ברק ולמצוא סידור? ככה דברים עובדים, התרגלנו".
נוסעים רבים התלוננו למנהל התחנה אך הוא אמר להם שאינו יכול לסייע להם. שירי כהן גונן, השאירה את רכבה בתחנת הרכבת בחולון ובגלל השיבושים לא יכלה להגיע אליו. "הגעתי לתחנת ההגנה לאחר שעליתי בסבידור ושם היו שיבושי תנועה. אני מנסה להבין איך אני מגיעה הביתה, עם אוטובוס או מונית שאני לא יודעת כמה תעלה לי".
רוני לוי מבני ברק היה בדרכו מהאוניברסיטה לבת ים: "פתאום החליטו שסגור. פתאום יש שביתה. לא מכינים אותך מראש, לא מודיעים, כלום. למה זה על חשבון הציבור? למה אי אפשר לסגור את זה בפנים, בתוך המערכת? למה אנשים צריכים לסבול מזה?". תומר חדד מראשון לציון: "אני תקוע עכשיו. אין לי רכבת הביתה וכל היום נדפק. זו חברה אחת שיש לה מונופול, אין תחרות ואלטרנטיבה אחרת והם יכולים לעשות מה שהם רוצים. פה זה מתחיל ופה זה נגמר".