גמילה מחיתולים דווקא בחורף
חשבתם לחכות לחופשת פסח כדי לגמול את הילדים מחיתולים? אין צורך. ימים קרים מזרזים את התהליך וגורמים לילד לרצות להיות יבש במהרה. מדריך הגמילה בחורף - שלב אחר שלב
"אסור לגמול את הילד מחיתולים בחורף!", "אין גמילה בחורף", משפטים אלו ואחרים הפכו בשנים האחרונות להיות מאוד פופולריים בכל הקשור להתחלת תהליך הגמילה של ילדים ופעוטות. כך הגענו למצב שכולם לחוצים לגמול רק בקיץ, לפני הכניסה לגן עירוני ומתעלמים מסימני הילד או מיתרונות החורף בגמילה.
אולי יעניין אתכם גם:
האם הילד שלכם בשל לגמילה מחיתולים? בדקו את עצמכם
"אבל אין לי פיפי"; כשהילד מסרב להיגמל
להציע לו פרס על כל פיפי? לומדים לעשות בסיר
לרוב ההורים נשמע שאין לחורף יתרונות בגמילה אלא רק חסרונות - הבגדים מסורבלים, הילד מתקשה להוריד אותם והכביסות אחרי פספוסים לא נגמרות. אולם, קל יותר לגמול בחורף ואפילו מהיר יותר. אז למה למעשה תהליך גמילה מחיתולים בחורף הוא לעיתים קרובות דווקא מומלץ יותר?
למה לא נעים לנו לגמול בחורף?
על פני העור שלנו מצויים קולטנים רבים, תפקידם של קולטנים אלו בהעברת מסרים מהסביבה למוח ליצירת תגובה בהתאם. בגמילה, כאשר הילד מרטיב, מתרחש תהליך נידוף של נוזל. זהו תהליך שלוקח אנרגיה מהסביבה שלו. דוגמה להמחשה של זה היא שאם אנחנו נרטיב את הבגד שאותו אנחנו לובשים, נרגיש בתחושה קרה, זאת משום שהנוזל על פני הבגד מתחיל להתנדף ותהליך זה לוקח אנרגיה מהסביבה, קרי, אנחנו, ולכן אנחנו מתקררים.
לפייסבוק הורים של ynet כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו
בגוף יש לנו מנגנונים אוגרי אנרגיה ומערכת לויסות טמפרטורה גם היא באמצעות הקולטנים על פני העור, כך שאם יש משהו שלוקח מאיתנו אנרגיה באופן לא רצוני, אנחנו נרגיש בתחושה אי נוחה ברטיבות הבגד.
התחושה הזו תהיה שונה בקיץ מאשר בחורף. או במילים אחרות בחורף זה ממש לא נעים לנו! כלומר בקיץ נוכל להיות עם בגד רטוב ללא תחושה מציקה או לא נוחה במיוחד אלא אולי קרירות קלה לעומת כשקר בחוץ קרירות נוספת לא נעימה ואף מציקה. וננסה כל שביכולתנו שתחושה זו תיפסק בהקדם האפשרי.
איך אנחנו הורסים את חווית הגמילה?
חיתולים חד פעמיים, בעלי יכולת ספיגה מצויינת, סופגים את הפיפי באופן מיידי, כך שלילד יש תחושה יבשה וחמימה שלא מאפשרת את ההקשר הטבעי של סיבה ותוצאה - פיפי הינו נוזל, נוזל רטוב שכשהוא מתנדף התחושה שלו היא קרירות, לא נעימה ומציקה.
אחד מתהליכי הלמידה שהילד חווה במהלך תהליך הקניית הרגלי הניקיון הוא בדיוק זה, ההקשר הטבעי של ההתרוקנות, לתחושת רטיבות, קרירות ואי נעימות. כמו כל תהליך למידה אחר, ברגע שהוא חוזר מספר רב יותר של פעמים כך הוא ייתפס ויטמע בקלות רבה יותר.
בחורף, כשהטמפרטורות נמוכות יותר, מאזן משק המים בגוף מופנה בעיקר לשתן ופחות לזיעה כי יש צורך בפחות קירור, ולכן ישנן יותר הזדמנויות ליצור את תהליכי הלמידה כי יש יותר פיפי.
הטמפרטורות הנמוכות יותר אף מחדדות את תחושת הרטיבות והאי נוחות ומגבירות את המוטיבציה בלמידה וברצון להישאר יבש. מכאן שתהליכי גמילה מחיתולים בחורף, הם תהליכים מהירים יותר ואף אקטיביים יותר ואני ממליצה בחום להתחיל דווקא בעונה הזו ובפרט, אם כבר התחלתם תהליך, אל תפסיקו בגלל שהטמפרטורות יורדות.
גמילה בחורף - צעד אחר צעד
ובכל זאת, הטמפרטורות נמוכות יותר, איך אפשר לוודא שהילד לא מתקרר במהלך התהליך ואיך עושים את זה צעד אחרי צעד דווקא בחורף?
1. התחילו עם הורדה הדרגתית של החיתול: התחיל משעה ביום בשעות אחר הצהריים. שימו לילד מכנסי פוטר חמים וגרביים חמימות. היו איתו. ברגע שעושה פיפי, אמרו לו - "אתה עושה פיפי, בפעם הבאה שאתה מרגיש שהפיפי מתקרב, נעשה בשירותים/בסיר". זמן הנוכחות עם הילד הכרחי וחיוני לתהליך הלמידה שלו את הגוף שלו ואת אשר מצופה ממנו לעשות.
2. ניתן לחמם מעט את הבית: בימים קרים חממו את הבית כך שלא יהיה קר מדי, אך עדיף לשמור על טמפרטורה בינונית של 23 מעלות גם לעידוד תהליך הלמידה.
3. בכל יום הגדילו את משך הזמן בלי החיתול בכמה דקות: מילות המפתח הן התמדה ועקביות. אחרי כשבוע וחצי תבלו עם הילד בשעות אחר הצהריים ללא החיתול. הקפידו על אוירה נעימה ורגועה, וברגע שהילד עושה פיפי הסבירו בנחת את אשר מצופה ממנו.
4. שלבו בתהליך הלמידה כמה שיותר דוגמאות אישיות ותקשורת: מדיניות דלת פתוחה בשירותים, ספרים וסרטונים המדגימים את התהליך ומראים ילדים שעושים יכולים לעזור. בנוסף, ניתן להציג משחק בובות שבמהלכו הבובה "צריכה להתפנות".
כל אלו מנחים את הילד ומכוונים אותו לאשר מצופה ממנו במהלך התהליך. ניתן להעזר בילדים אשר בתהליך מתקדם של גמילה מחיתולים בגן לצרכי דוגמה אישית, ילדים אשר רואים את חבריהם, לומדים מהם באופן הכי אפקטיבי שיש.
5. ברגע שהילד אומר פיפי ומיד לאחר מכן גם עושה: דעו כי תהליך הלמידה קיים בו. זה עשוי לקרות אחרי כמה ימים. מאוד חשוב לא להילחץ ולרוץ אלא להגיב באופן עינייני, נעים ונוח, ולכוון אותו להתפנות בשירותים.
6. שלב הבא - בגן: לאחר שחוויתם כמה ימים שבהם בשעות אחר הצהריים הילד אומר שצריך להתפנות ואכן מתפנה בשירותים או בסיר, ניתן לשלב את התהליך גם בגן. מאחר והאווירה בגן שונה מאשר האווירה בבית, חשוב לשלוח לגן כמה זוגות מכנסיים להחלפה.
וטיפ מנצח לתהליך בגן - בבוקר בכניסה לגן, קראו לגננת שהילד הכי אוהב ותאמרו לילד, בנוכחות הגננת, שאם הוא צריך לשירותים שיגיד לגננת הזו. אמרו לה בנכוחותו שברגע שהיא רואה שהוא צריך שתעזור לו להתפנות. תיאום ציפיות מסוג זה יעזור לילדכם לקבל תחושת ביטחון לתהליך גם בגן, שכן הוא יידע בדיוק למי לפנות והוא גם יודע שיש ציפייה לכך שיפנה.
הכותבת היא אמא לאביגיל ונעמי, הבעלים והמייסדת של SmallTalk לדבר עם תינוקות וילדים