שתף קטע נבחר

בזכות סטודנטים מהטכניון: תלמידים באתיופיה יכולים לשתות

סטודנטים מסניף הטכניון של ארגון "מהנדסים ללא גבולות" בנו מערכת לאספקת מי שתייה בבית ספר כפרי בצפון אתיופיה - שבו לא היו מים. סטודנטית: " הפעילויות האלה יש מוטו אחד: טכנולוגיה לטובת הקהילה"

בכפר מסקלה כריסטוס שבצפון אתיופיה הושלמה לאחרונה בנייתה של מערכת אגירת מים המספקת, לראשונה בהיסטוריה של הכפר, מי שתייה לבית הספר המקומי. המערכת, שנבנתה בעזרת סטודנטים מסניף הטכניון של ארגון "מהנדסים ללא גבולות",  אוגרת את מי הגשם מהגגות ומנקזת אותם למאגר מים עשוי אבנים מסותתות. בזכות מערכת המים החדשה, יוכלו בקרוב 600 התלמידים בבית הספר לשתות ולשטוף את ידיהם במהלך יום הלימודים.

 

 

מערכת המים במסקלה כריסטוס היא אחד הפרויקטים הגדולים שהושלמו במסגרת EWB - טכניון - הסניף הטכניוני של ארגון "מהנדסים ללא גבולות". הפרויקט נולד בעקבות פנייתם של יוסי ושילה שלהבת, מתנדבי ארגון "הצל לבו של ילד" שביקרו בכפר ופנו לסניף הטכניון של EWB ושם תיארו את מה שראו - ילדים ללא גישה למי שתייה בשעות הלימודים בבית הספר.

 

במאי 2013 ביקור של הסטודנטים יעל מיוחס ונמרוד פולונסקי בכפר אישש את המצב. "ראינו כי בבית הספר אין מקור מים זורמים אשר זמין ל-600 התלמידים אשר לומדים שם", מספר פולונסקי. "כדי לשתות מים במהלך יום הלימודים, צריכים התלמידים ללכת למקור מים רחוק ולסחוב חזרה מכלי מים, דבר אשר בפועל כמעט שלא נעשה. בהמשך לכך, קבענו לעצמנו יעד: הקמת מערכת של מי שתיה בבית הספר לרווחת התלמידים".

 

מתקינים את המערכת (צילום: טל דנה) (צילום: טל דנה)
מתקינים את המערכת(צילום: טל דנה)

 (צילום: נמרוד פולונסקי) (צילום: נמרוד פולונסקי)
(צילום: נמרוד פולונסקי)

 

היעד, כאמור, הושג לאחרונה, לאחר שנתיים של עבודה שבה לקחו חלק כ-15 סטודנטים מהטכניון. המים נאגרים בחודשים הגשומים ונשמרים במאגר המים כדי לשמש את קהילת בית הספר בשאר חודשי השנה. בניית המערכת הושלמה בשיתוף קהילת הכפר, העמותה המקומית SYHLA וארגון World Families Australia. השותפות עם הכפר לא נגמרת בפרויקט הזה, הקשר יימשך בתמיכה בתפעול המערכת ובפיתוח פרויקטים חדשים, בהתאם לצרכים בכפר.

 

יעל מיוחס, המנהלת כיום את המרכז להנדסה גלובלית בטכניון, שבמסגרתו פועלת קבוצות EWB טכניון, השלימה תואר ראשון בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון. "קיוויתי שאוכל לעסוק בפעילות המגשרת בין סביבה, קהילה וחינוך, ולשמחתי זה בדיוק מה שאני עושה בעבודה שלי במרכז. הפרויקטים שאנו עושים במרכז הם לא 'הנדסה לשם ההנדסה' אלא 'הנדסה למען האנשים'. הפתרון למערכת המים באתיופיה נוצר בשיתוף הקהילה המקומית, שהיא זו שתתפעל אותו בסופו של דבר ביום יום". כיום לומדת מיוחס לתואר ראשון נוסף בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, במסגרת תוכנית "מבטים".

התלמידים יכולים עכשיו לשתות בבית הספר (צילום: נמרוד פולונסקי) (צילום: נמרוד פולונסקי)
התלמידים יכולים עכשיו לשתות בבית הספר(צילום: נמרוד פולונסקי)

שיעור ישראלי באתיופיה (צילום: מתן סגמן) (צילום: מתן סגמן)
שיעור ישראלי באתיופיה(צילום: מתן סגמן)

 

המרכז להנדסה גלובלית בטכניון הוקם על ידי פרופ' מרק טלסניק מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, מייסד EWB - טכניון. המרכז נוסד בעקבות ההבנה ששילוב סטודנטים בפעילות EWB דורש הכשרה מקצועית.

 

אורית אבירן, הלומדת גם היא בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון ושותפה בניהול המרכז, מסבירה כי "בכל הפעילויות האלה יש מוטו אחד: טכנולוגיה לטובת הקהילה. כלומר, גיוס של ידע טכנולוגי לטובת בני האדם על פי הצרכים הספציפיים של הקהילה הרלוונטית. ניתן לראות זאת בפרויקטים שלנו בנפאל (ריאקטורים לייצור גז בישול מפסולת), בנגב (מערכת חימום סולארית בגני ילדים) ובמזרח ירושלים (טורבינות רוח), אשר מתבצעים כולם תוך שיתוף אמיתי של הקהילה, הן בגיבוש התוכנית והן ביישום. כך כמובן היה גם בפרויקט המים שהושלם כעת באתיופיה".

 

לרגל סיום השלב הראשון של השותפות באתיופיה, נפתחה לאחרונה בגלריית הספרייה המרכזית על-שם אלישר בטכניון תערוכה המציגה את פעילותו של -EWB טכניון.

 

"שמעתי הרצאה שבה הציגו מתנדבים מארגון 'מהנדסים ללא גבולות' מסניף הטכניון את הפעילות שלהם בפרויקטים השונים", סיפרה אוצרת התערוכה ענת הר גיל.

 "מצא חן בעיני לפגוש צעירים חדורי רצון לתרום ולהשקיע בעבודה, בידע ובזמן בכדי לשפר את איכות החיים של אנשים אחרים. הגישה הלא מתנשאת של המתנדבים מצאה חן בעיני. התהליך לא מתחיל בבניית מכשיר או מכונה ולאחר מכן חיפוש קהילה שהפיתוח יוכל לעזור לה. ההיפך הוא הנכון. המתנדבים מבקרים בקהילות, לומדים את אורח החיים המקומי, מנסים להבין את הצרכים ואת האתגרים, ויחד עם חברי הקהילה מעלים רעיונות לשיפור איכות חיי התושבים. הרעיונות שמעלים המתנדבים הם כאלה שהתכנון הביצוע והיישום, נעשים בשיתוף מלא עם אנשי הקהילה המקומית כך שגם לאחר שהפרויקט יסתיים והמתנדבים יעזבו, התושבים יוכלו להמשיך וליישם בעצמם את הפתרון המוצע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נמרוד פולונסקי
התלמידים באתיופיה
צילום: נמרוד פולונסקי
מומלצים