פניתם למשרד הבריאות? חכו חודשים למענה
המשרד הממשלתי שמבזבז הכי הרבה זמן בביורוקרטיה לבעלי העסקים הפונים אליו, הוא משרד הבריאות - עם תלונות על זמני המתנה המתמשכים עד 11 שבועות וחצי, כך על פי מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר. המשרד היעיל ביותר על פי הדירוג הוא משרד הכלכלה
כתבות נוספות בערוץ הקריירה
המדד, שנערך באמצעות חברת SQ באמצעות 565 ראיונות טלפוניים עם מדגם מייצג של אנשי עסקים, בדק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים. הוא כולל ארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.
הממצאים מעלים כי הביורוקרטיה המשיכה להיות גבוהה, כאשר המדד עמד על 6.85, בדומה לשנים הקודמות. נושא הסחבת וזמן הטיפול הם גורם הביורוקרטיה העיקרי, כאשר זמן הטיפול הממוצע בפועל עומד על קרוב לשבעה שבועות (6.59), בעוד שהזמן הסביר הממוצע לטיפול בפניות עומד על פחות משלושה שבועות (2.42 שבועות בממוצע).
בראש הרשימה: משרד הבריאות וביטוח לאומי
בראש רשימת המשרדים הביורוקראטיים עומד כאמור משרד הבריאות, עם זמן טיפול ממוצע של 11 שבועות וחצי - פער של יותר מחודשיים בהשוואה לזמן הטיפול הנתפס כסביר. מקרב משתתפי הבדיקה, כ-55% מהפונים למשרד ציינו כי הביורוקרטיה שלו פוגעת בעסקיהם במידה רבה או רבה מאוד - האחוז הגבוה ביותר מבין המשרדים הנבחנים במדד. הציון שקיבל המשרד עמד על 6.15 - מהנמוכים שנראו לאורך שנות המדד.
במקום הבא נמצא משרד הפנים, עם משך הטיפול הממוצע של כ-6.66 שבועות, בעוד הזמן הסביר עומד על שלושה שבועות. כ-42% מבעלי העסקים הפונים למשרד חשים כי הביורוקרטיה פוגעת בעסקיהם. באיגוד מציינים כי נציגי המשרד אינם זימים לעסקים ומספקים שירות ארוך ולא מספיק מקצועי.
אחריו ברשימה נמצא הביטוח הלאומי, שהציג דווקא שיפור בשירות. עם זאת, בעלי העסקים מלינים על זמינות נציגי המוסד ועל זמני טיפול ארוכים שעומדים על חודשיים כמעט - פי 5 מהזמן הסביר לו הם מצפים - שבוע וחצי. כ-37% מבעלי העסקים הלינו כי הביורוקרטיה של המוסד פוגעת בעסקיהם.
מערכת בתי המשפט בולטת אף היא ברשימה, כאשר משך הטיפול הממוצע בשירות המזכירות בלבד עומד על 6.79 שבועות לפנייה, בעוד בעלי העסקים סבורים כי עליו לעמוד על שבועיים וחצי בלבד. כ-29% מבעלי העסקים אמרו כי הביורוקרטיה של המוסד פוגעת בעסקיהם. עם זאת, בנושאי יחס ומקצועיות קיבלה המערכת ציונים גבוהים מ-7, המקדמים את שביעות רצון בעלי העסקים.
המשרדים היעילים
הגוף הממשלתי הנוח ביותר למגזר העסקי הוא משרד הכלכלה, זאת לאחר לאחר שני רבעונים בהם השירות ירד לציונים נמוכים יותר. משך הטיפול הממוצע בפניות אורך 7.33 שבועות, בעוד הזמן הנתפס כסביר עומד על כשבועיים וחצי. כ-30% מבעלי העסקים מרגישים כי הביורוקרטיה של המוסד פוגעת בעסקיהם.
במשרדים היעילים כלול גם משרד התחבורה, שקיבל ציונים גבוהים בשמירה על רמת שירות יציבה, איכות הפתרונות וזמני טיפול נוחים יחסית. בתוך כך, זמן הטיפול שלו בפניות היה קצר מעט מהזמן הסביר לעמדת בעלי העסקים ועמד 3.44 שבועות.
גם משרד האוצר קיבל ציון גבוה במדד (7.18), כאשר זמן הטיפול בפועל התקצר ל-2.44 שבועות, פער של כשבוע וחצי מהזמן שנתפס כסביר. עם זאת, כשליש מבעלי העסקים ציינו כי הביורוקרטיה של משרד זה פוגעת בעסקיהם. עיקר הבדיקה במשרד זה נעשתה על רשות המסים ובאיגוד מציינים כי המשרד מציג חוסר יציבות בשירות מתחילת השנה.
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, מסר כי "נמשיך לעקוב ולהטיל אחריות ישירה על הנהלות משרדי הממשלה, שכן חובתן כמשרתות ציבור להעניק את השירות היעיל והאפקטיבי ביותר לעסקים. יש מקרים חמורים ביותר של זלזול והתעמרות של עובדי הציבור בצרכנים. הממשלה מחויבת לתת דין וחשבון לציבור מה עושים כל אותם אלפי העובדים החדשים שמצטרפים למגזר הציבורי מדי שנה?".
שי חיון, מנכ"ל SQ, ציין כי "בשמונה השנים של מדידת הביורוקרטיה היינו עדים לקפיצה אחת קטנה בשנת 2012, עת הרמה של המדד השתפרה מ 6.5 ל 6.8. מאז 2012 לא נראים סימנים של שיפור". חיון מזכיר כי במגזר העסקי נמדדים ציונים של 8.4 בממוצע במדדים דומים אשר SQ מקיימת בקרב מאות ארגונים עסקיים.
איך מקצרים את זמני ההמתנה? צפו: