אל תחפשו את אלוהים בחוץ
הפיגועים בעולם מול הפיגועים אצלנו, השנאה היוקדת והאלימות שמתגברת - ומולן הלב מתכווץ והנפש דואבת. אבל מה יכול להעביר את הכאב, האם במכה ניצחת מול האויב, האם הכוח הוא באמת הפיתרון? הרב בני לאו מעלה שאלות חשובות בסיומו של עוד שבוע מדמם
ראשית אוקטובר. מעגל של ניחום אבלים הקיף את חנן ערמוני, אבא של נעמה הנקין ז"ל. חנן, איש יחידות כמוסות של צה"ל ומערכת הבטחון, ריכז סביבו מעגל גדול של אנשים שמחוברים אליו בערוצים עם עומקים שרק בישראל קיימים. מגוון מעורר גאווה של כל הטוב שיש לחברה הישראלית להציע. תוך כדי דבריו סיפר לנו על אנשי השב"כ שבאו אליהם לספר על החוליה שביצעה את הפיגוע במשפחת בתו וחתנו. חוליה מתוכננת שביצעה את הפעולה הנועזת בהצטיינות, לגודל אסונו.
ואז ביקש לתאר לנו את מחשבותיו לאור התיאור ששמע: אני רואה ספינת מפרש רעועה השטה בזרימה עם הרוח. ולידה ספינת מפרש משוכללת, מצוידת ומאורגנת, תקועה בלב הים, נטולת כל רוח. מה עושים במצב כזה? שאל חנן, ומיד השיב: זה הזמן שחייבים להוציא משוטים ולחתור אל הרוח. שום ספינה מעולם לא הצליחה להניע את עצמה אל כיסי הרוח. זה תפקיד המלחים.
מאז עברנו עוד ועוד דקירות ופגיעות, רובם מידי ילדים מוסתים ברוח רעה של קנאים דתיים שונאי ישראל. גם הטרור מבית מדרשו של דעא"ש ספוג ברוח אמונה דתית המבקשת ללבות אש בעירה בעולם כולו.
מה מציע העולם אל מול אותה ספינת טרור הדוהרת בכיסי הרוח הרעה? נכון שצריך להפציץ את דעא"ש ונכון שצריך להחריב בתי מחבלים ונכון שצריך להגדיל את תקציב הבטחון ולחזק את צה"ל. אך כל זה לא יעמוד אל מול הרוח הקנאית והרעה.
כדאי לומר את האמת הפשוטה ביושר: אי אפשר לנצח רוח בכוח הגוף. רוח רעה תמוגר רק על ידי יצירת חתירה אל רוח אחרת. ההנהגה האוחזת במשוטי הספינה מוכרחה להתמקד בחתירה הזו. שם, מעבר לפינה, ממתינה לנו רוח גדולה וטובה. רוח של עם החותר לשוב אל ארץ אבותיו, רוח יהודית של סולידריות ואהבת אדם, רוח של אחריות לשלום העולם, רוח של ריבונות ישראלית שמכירה בגבולות הכוח של הריבון.
השבוע, במסגרת המסע שלנו בשביל התנ"ך (929), ליווינו את הנביא שמואל בצאתו אל רחבי הארץ בחתירה עקשנית
אל אותה רוח. החברה שלתוכה נכנס הייתה חברה שנאחזה בחפצים דתיים כדי לשחרר את האנשים מאחריות אישית. הישראלים אחזו בארון הקודש והפלישתים באלוהי דגון. אלה כמו אלה לא ראו ולא הבינו שהתיקון מתחיל בפנים, בבית, במשפחה, בחברה. החיפוש אחר אלוהים חיצוני שיביא את הישועה הפך את שתי האויבות האלה לחברות נלעגות. רק לאחר גניזת ארון האלוהים החל שמואל את מסעו הגדול להשיב רוח לעם קצר רוח.
אני מתבונן במעגל המקיף את חנן ורואה את מבטי האנשים הכמהים לראות בעיניהם את התנועה הזו אל אותה רוח שעליה גדלו ועליה חלמו. אנשים המאמינים באדם, בחלומותיו וברוחו - רוח עז.
אני מתבונן אל בני הצעיר וחבריו המתכוננים בשעות אלה לשבת הארגון של "בני עקיבא". השיר המוביל אותם השנה הולחן על ידי תלמידי ישיבת מרכז הרב לצעירים, על פי מילותיו של הרב קוק, לזכר חבריהם שנהרגו בהתקפת הטרור בישיבה. הרב קוק (בספרו אורות הקודש) ביטא את אמונתו באדם במילותיו הקסומות:
בן אדם, עלה למעלה עלה, כי כח עז לך.
יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים.
אל תכחש בם פן יכחשו לך.
דרוש אותם - וימצא לך מיד.
- לאתר מיזם 929 - תנך כפי שלא הכרתם
- את מיטב הפרשנויות ניתן גם לקרוא באפליקציה החדשה של המיזם, שמושקת בימים אלה
- 929 מוציא את התנך גם לשטח
: מפעיל מעל 100 קבוצות לימוד ברחבי הארץ ובכל שבוע יוצא טיול על פי סיפורי התנך