גבאי מרוקן את חשבון פיקדון הבקבוקים בשביל יונה יהב
השר להגנת הסביבה אבי גבאי מבקש להוציא את הכסף שנצבר בחשבון הפיקדון על בקבוקי השתייה, כדי להפחית את הזיהום של משאיות האשפה בחיפה, אף שהקרן אינה מיועדת לכך. ראש העיר חיפה יונה יהב היה בכיר במטה כולנו בבחירות
במכתב שהגיע לידי "כלכליסט" פונה גבאי ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ איתן כבל בבקשה שהוועדה בראשותו תאשר לו למשוך את הסכום מהקרן, כדי לחדש את צי משאיות הזבל של עיריית חיפה. למעשה, גבאי מבקש להקצות למטרה זאת את כל הכספים שנצברו בחשבון הפיקדון על בקבוקי השתייה, הכלול בקרן לשמירת הניקיון.
לפי החוק, הכספים שנצברים בקרן צריכים להיות מיוחדים לעידוד מיחזור של מכלי שתייה או לכל מטרה אחרת שתקדם את יישום חוק הפיקדון. את ההקצאות האלה הקרן מחלקת בלי לעבור בוועדת הכלכלה. אולם מכיוון שגבאי מבקש למשוך את כל הכספים למטרה אחרת - רכישת משאיות לרשות מקומית - הוא זקוק לאישור הוועדה. הדיון לפניה ייערך בשבוע הבא, וחברי הוועדה, הנשלטת על ידי האופוזיציה, יחליטו אם לאשר את התקציב.
פרויקט לאומי בחיפה
הקרן לשמירת הניקיון צוברת כספים ממקורות שונים הנוגעים להגנת הסביבה. עיקר הכנסותיה מגיעות מהיטל ההטמנה שמשלמים מפעילי אתרי ההטמנה. אולם בה בעת היא מחזיקה בחשבון נפרד כספים שנצברו מכוח חוק הפיקדון למכלי שתייה: תשלומי פיקדון ובעיקר קנסות שהוטלו על גורמים שונים. על פי דו"ח הקרן ל-2014, בשנה שעברה צברה הקרן 5.46 מיליון שקל, והם הצטרפו להכנסות קודמות שעברו משנים קודמות והסתכמו ב-24.6 מיליון שקל. לאחר הקצאת כספים לתשלומים ולהתחייבויות נותרו בקרן 10.6 מיליון שקל בסוף 2014. עתה יש בה כ-11 מיליון שקל שגבאי מבקש למשוך.
גבאי לא נימק במכתבו מה הקשר בין משאיות זבל בחיפה ובין פיקדון ומיחזור של מכלי שתייה, אך ציין כי הפרויקט המיועד יקדם מטרה ירוקה, הפחתת הזיהום ממשאיות הזבל בחיפה. הבקשה של גבאי חמושה בגרפים ידועים על זיהום האוויר בחיפה ועל הצורך הלאומי להפחיתו. התוכנית מפרטת כי באמצעות הכספים יחודשו משאיות זבל שמיועדות לגריטה ויוחלפו ב־22 משאיות שיונעו בגז טבעי דחוס. כמו כן ישמשו הכספים להתקנת מסננים על משאיות דיזל קיימות, שלטענת המשרד יפחיתו 98% מהפליטות המזהמות של משאיות אלה.
המשרד אף משער כי צעד זה יגרום לתגובת שרשרת שיכולה להשפיע על שוק הרכב הישראלי כולו: "מהלך זה ייצור שינוי בהרגלי שוק התחבורה בישראל, כך שהניסיון שייצבר בתחזוקת צי נקי בעיר חיפה יעודד ציים נוספים, עירוניים ופרטיים, לעשות שימוש באנרגיות חלופיות ואמצעי קצה להפחתת פליטות", נכתב בתוכנית המוצעת.
מאז נכנס גבאי למשרדו הוא התגייס למען חיפה. החלפת המשאיות היא חלק מתוכנית כוללת לטיפול בזיהום האוויר במפרץ חיפה שתקצב המשרד ב-300 מיליון שקל בחמש השנים הקרובות. התוכנית אמורה להפחית את הזיהום ב-50%.
מלשכתו של גבאי נמסר כי "במסגרת התוכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה שאושרה בממשלה, החליט המשרד להגנת הסביבה במשותף עם עיריית חיפה על הפעלת צי משאיות לאיסוף אשפה שייסעו על גז נקי ועל התקנת מסנני חלקיקים על מנועי הדיזל. התקציב לכך הגיע מחשבון הפיקדון בקרן הניקיון. על פי החוק, הכספים בחשבון זה של הקרן נועדו למטרות של שמירה על איכות הסביבה, ולכן התמיכה בצמצום זיהום האוויר מתחבורה בחיפה היא בהתאם להוראות החוק".
הפסולת האורגנית על הכוונת
לא מדובר בכניסה הראשונה של גבאי לכספים של אותה קרן ניקיון. אתמול פורסם ב"כלכליסט" כי גבאי אפשר למשרד האוצר ללוות 200 מיליון שקל מקרן הניקיון לצורכי תקציב שוטפים. התמיכה במהלך הייתה ההצהרה של גבאי על נטישת מיחזור הפסולת האורגנית באמצעות הפח החום - הכרזה שהיכתה בתדהמה ארגוני סביבה וראשי רשויות מקומיות שאף כתבו לו כי "אתה טועה ומטעה את אזרחי ישראל".
למרות בקשת "כלכליסט" טרם סיפק גבאי נתונים שתומכים בעמדתו שמיחזור הפסולת האורגנית נכשל. הנתונים שאסף ארגון הסביבה אדם טבע ודין מלמדים שמדיניות המיחזור שגבאי מבקש לבטל דווקא מתקדמת יפה.
מספר משקי הבית שמפרידים פסולת בעזרת הפח החום עלה ב־63% בשנה שעברה ל־310 אלף משקי בית. בכל חודש ב־2014 נאספו כ־2,700 טונות פסולת אורגנית, עלייה של 30% לעומת 2012.
הדו"ח העלה שדווקא בערים הגדולות, כמו רמת גן ותל אביב, נתוני הפרדת האשפה נמוכים מאוד, ויש צורך בהליך ארוך ומורכב של חינוך התושבים להפרדת פסולת. נתון שלילי נוסף הצביע על ירידה בכמות הפסולת האורגנית שנאספה מכל משק בית: 103 ק"ג בממוצע לשנה ב-2014, לעומת 162 ק"ג ב־2012. עם זאת, לדברי ארגוני הסביבה נתון זה מעיד יותר על הפוטנציאל בקידום התוכנית.