לא רוצים מחירים יקרים: התיירים נוטשים את המלונות
נתוני התאחדות המלונות בישראל לאוקטובר 2015 ממשיכים ללמד על ירידה חדה של 21% בלינות תיירים בהשוואה לחודש המקביל ב-2013. לעומת הדאגה בהתאחדות, בכניסות תיירים לארץ הירידה מתונה יותר. אז איפה הם לנים? בפתרונות שאינם מלונות במחירים מופקעים
נתונים שמפרסמת היום (ב') התאחדות המלונות בישראל מלמדים, שוב, כי מגמת הירידה בלינות תיירים אינה קשורה רק למצב הבטחוני, הגיאופולטי או כל סיבה אחרת שמנסים לתרץ בענף התיירות. התיירים שמגיעים לארץ מוכיחים שוב ושוב כי הם עוברים לאמצעי לינה אחרים.
על פי הנתונים, בחודש אוקטובר נרשמו כ-950 אלף לינות של תיירים. הנתון מצביע על עלייה של 16% בהשוואה לאוקטובר 2014, אך באוקטובר שעבר נרשמה צניחה בכניסות התיירים ובלינות בשל מבצע "צוק איתן", כך שמדובר בהשוואה שאינה רלוונטית. לעומת זאת, הבדיקה לגבי חודש אוקטובר 2013 מלמדת על צניחה של 21% בלינות התיירים, וכאן כבר מדובר בנתון שמבקש הסברים.
בדיקה מול נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי כניסות תיירים בחודשים אלה מלמדת כי בחודש אוקטובר השנה חלה ירידה מתונה יותר, 14.5% אחוזים בלבד בהשוואה לחודש במקהיל ב-2013. כלומר, התיירים הגיעו (אמנם לא בהמוניהם), אך מצאו להם אמצעי לינה אחרים: דירות נופש שמושכרות על ידי חברות שונות (בינלאומיות וישראליות), לינות אצל חברים ובני משפחה וגם לינות בדירות שרכשו תיירים רבים בעשור האחרון (בעיקר יהודים מצרפת ואנגליה).
יתרה מכך, פילוח לינות התיירים על פי אזורים מגלה כי דווקא בירושלים שהיתה למוקד טרור בחודש אוקטובר, הירידה בלינות התיירים הייתה מהנמוכות ביותר (16% בהשוואה לאוקטובר 2013). זאת לעומת אזורים כמו ים המלח, טבריה, סובב כנרת ואילת שבהם חלה צניחה דרמטית בלינות תיירים (32%, 26% ו-45% בהתאמה).
לא רוצים מלון
בדיקת הנתונים המתייחסים לחודשים ינואר-אוקטובר, מגלה כי בעוד מספר כניסות התיירים שנרשמו ב-2015 ירד ב-2.9% בלבד בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2013, הרי מספר הלינות של התיירים בבתי המלון ירד ב-13%, כלומר - פער עצום בין כניסות התיירים ללינות שלהם בבתי המלון.
מנכ"ל התאחדות המלונות, נועז בר ניר, אומר בתגובה לנתונים כי "השוואת לינות התיירים לשנה שעברה אינה מלמדת דבר, כי אז היינו לאחר סיום מבצע 'צוק איתן' והתמודדנו עם התרסקות חדה בתיירות הנכנסת. לעומת זאת, ההשוואה ל-2013 מלמדת שהמצב עדיין לא חזר לקדמותו לתקופה, שקדמה ל'צוק איתן'. הכלי העיקרי להביא לישראל תיירים לאורך זמן הוא שיווק, שיווק ועוד פעם שיווק. עם תכנון ארוך טווח ותקציב שיווק ראוי, כפי שאושר בחודשים האחרונים למשרד התיירות - אפשר להעלות ולשנות את המגמה, בטח לאור העובדה שכל העולם חווה כיום טרור, ואנחנו כבר לא חריגים בתחום זה".