אוויר נקי: 150 אלף שקל מענק לאוטובוס על גז
חברות תחבורה ציבורית שיחליפו אוטובוס דיזל באוטובוס גז ידידותי לסביבה, יזכו למענק בגובה 150 אלף שקל - כחלק מתוכנית שתוקצבה ב-15 מיליון שקל לעידוד תחבורה ירוקה
משרד התחבורה מכריז על תוכנית להחלפת אוטובוסי דיזל מזהמים, באוטובוסים חדשים המתודלקים בגז טבעי. התוכנית, שתוקצבה ב-15 מיליון שקלים, תאפשר החלפת 100 אוטובוסים מזהמים באוטובוסים חדישים וידידותיים לסביבה.
מהמשרד נמסר כי במסגרת התוכנית חברת תחבורה ציבורית שתחליף אוטובוס מזהם, תקבל מענק בגובה 150 אלף שקל, שמטרתו לגשר על פער המחיר בין האוטובוסים המיושנים לכלי הרכב החדשים - על-פי משרד התחבורה מחירם של אוטובוסי גז עומד על כ-10%-15% יותר מאוטובוסי סולר, שמחירם כ-900 אלף שקל. פירוש הדבר כי המענק לא רק יכסה את הפער, אלא אף צפוי לתמרץ בתוספת את חברות האוטובוסים.
יש לציין כי אוטובוסים המונעים בגז טבעי אינם פולטים זיהום בשיעור גבוה כמו אוטובוסי דיזל, שהזיהום מהם נחשב לגורם תחלואה משמעותי בקרב בני אדם. תנועתם במרכזי ערים נחשבת לכן לגורם זיהום משמעותי ומסוכן.
התוכנית תספיק כאמור ל-100 אוטובוסים, ומיועדת להחלפת כלי רכב המשמשים בקווי התחבורה הציבורית בערים. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, פרסמה לרגל התוכנית קול קורא לחברות האוטובוסים, בו הן נקראות לקחת חלק בפרויקט החלפת האוטובוסים. מפעילי הקווים ידרשו להשתמש באוטובוסי הגז בתוך 18 חודשים לכל המאוחר מרגע הצטרפותם לתוכנית התמריצים.
לדברי שר התחבורה, ישראל כץ, משרדו פועל לעידוד השימוש בכלי רכב עם הנעות חלופיות. השר הוסיף כי שימוש בכלי רכב מונעים בחשמל או גז עשוי להביא לחסכון באנרגיה ולצמצם באופן משמעותי את זיהום האוויר. "משרד התחבורה אינו חוסך במאמצים לבחינת שימוש בכלי רכב עם הנעות אלטרנטיביות ומיישם את הפתרונות הנהוגים כיום בעולם", כך כץ.
מעבר אוטובוסים מסולר לגז טבעי, מתאפשר בין היתר תודות לתגליות הגז בחופי ישראל. תגליות אלו נמצאות בימים אלה במרכזה של מחלוקת ציבורית ופוליטית, בנוגע לחוזה ההתקשרות בין המדינה שהמשאבים הטבעיים נמצאים בשטחה ובבעלותה, לבין החברה שמצאה וכורה את הגז מן הים, נובל אנרג'י ונציגיה.