בכירי דת מוסלמים למערב: "אל תנקמו בנו"
בעולם המוסלמי נאבקים על תדמית האיסלאם לאחר מתקפת הטרור בפריז ומבקשים שלא להגיב בתקיפות נגד מוסלמים: "דאעש לא מייצג אותנו, הטרור הוא מחלת נפש שמחפשת הצדקה בפסוקים". במרוקו מסבירים על ג'יהאד, בסעודיה מתנערים מפסק הלכה בעייתי ובמצרים מבהירים: "טרור תחת טרור אינו הפתרון"
אנשי דת מוסלמים נאבקים על תדמית האיסלאם לאחר מתקפת הטרור של דאעש בפריז. מאז הפיגועים של הארגון הסוני נשמעו בעולם הערבי גינויים מקיר לקיר, והעיניים הופנו בעיקר לאנשי וחכמי הדת במזרח התיכון שנדרשו להגיב. הם שידרו מסר חד וברור: "דאעש לא מייצג את האיסלאם".
עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ
מעבר למאבק הצבאי והמודיעיני מתנהל מאבק חשוב לא פחות, על תדמית האיסלאם שכל מתקפת טרור שכזו היא פוטנציאל לגילויי עוינות כלפי המוסלמים ודתם. ביום שבת האחרון, יום לאחר מתקפת הטרור במאלי (שבה נרצחו גם תיירים מערביים), התכנסה מועצת חכמי ההלכה המוסלמים במצרים לישבת חירום.
אחמד א-טייב, השייח של אל-אזהר, המוסד ההלכתי החשוב ביותר בקרב הסונים, הבין את הפוטנציאל ההרסני והבהיר כי "טרור תחת טרור" הוא אינו הפתרון. "זו טעות לקשר את האיסלאם למתקפות הטרור שמבצעיהן השמיעו סיסמאות אסלאמיות. אני מבקש מבני המערב אל תגיבו על ההתקפות האלה בהתקפות נגד המוסלמים בארצות שלכם".
איש הדת הסוני הבכיר גינה את "כל צורות הטרור השחור שאין לו מולדת ושפגע בפריז, עיר הידע והתרבות וכתוצאה ממנו אזרחים נהרגו ונפגעו ולאחר מכן קרה מה שקרה במאלי". הוא הוסיף כי "הטרור הוא אינו מנת חלקו של אף דת שמימית, אלא מחלה אידיאולוגית ונפשית שמחפשת תמיד את ההצדקות לקיומה בפסוקים שאינם ברורים או דו משמעיים".
בהקשר הזה חשוב לציין כי בימים האחרונים עמד במוקד השיח פסק הלשכה של איש דת סעודי בשם מוחמד בן עת'ימין, שכבר אינו בין החיים. אותו פסק הלכה התיר כביכול לפני עשרים שנה להרוג נשים וצעירים בקרב ה"כופרים". בדאעש וארגוני טרור אחרים אימצו את פסק ההלכה.
כמו הבכיר הסוני גם גוף חכמי ההלכה בסעודיה מיהר לגנות את מתקפת הטרור בפריז. "האיסלאם לא מכיר בפיגועים האלה והם סותרים את ערכיו", מסרו החכמים בשבת שעברה. החכמים הסעודים נכנסו למגננה בעקבות העיסוק בפסק ההלכה המדובר וטענו כי הוא הוצא מהקשרו.
במרוקו מסבירים לאזרחים מה זה ג'יהאד
במרוקו, עוד ממלכה סונית שמנסה להיאבק בדאעש, הלכו צעד אחד קדימה. אחרי הפיגועים בפריז פרסמה מועצת חכמי הדת העליונה, שבראשה המלך מוחמד השישי, פסק הליכה תחת הכותרת: "מה הוא ג'יהאד ומה הוא לא". בין השאר הובהר כי ג'יהאד הוא מלחמה למען קידוש השם, ולא "טרור, תוקפנות, להפחיד אנשים בטוחים ולהפקיר את רוחם החפה מפשע - כולם אסורים בתכלת האיסור באיסלאם". פסק ההלכה התבסס על דברי האל: "אל תתקפו, אללה אינו אוהב את הותקפים", ועל הפסוק מהקוראן שלפיו "כל ההורג נפש אחת כאילו הורג את כל בני אדם".
בפסק ההלכה, שפורסם גם באתר הישראלי "ממרי", נאמר כי יש לא מעט דרכים לבצע ג'יהאד – "ג'יהאד המחשבה" או "ג'יהאד העט" למשל. האפשרות האחרונה לפי אנשי הדת במרוקו היא אמצעי לחימה, וגם בה צריך להשתמש רק כשכל הדרכים לפתור את הנושא בדרכי שלום כשלו. המלך מוחמד השישי לא
הסתפק בכך, והורה גם למשרד ההקדשים להורות לאימאמים ולדרשנים להסביר לציבור הרחב את המשמעות האמיתית של הג'יהאד.
יש לציין שמרוקו סייעה מאוד לצרפת מאז מתקפת הטרור, ואף מסרה מידע על מיקומו של "המוח" שעומד מאחורי המתקפה וחוסל. בחודש שעבר נעצר אחיו הקטן במרקש.
נגד דאעש, אבל גם נגד השכנים
גם בטהרן נשמעו גינויים של אנשי הדת הבכירים. הדרשן במסגד בטהרן, אחמד חאתמי, אמר בסוף השבוע כי "המשימה של דאעש היא לעוות את תדמית האיסלאם". אך לצד הגינויים מתח חאתמי ביקורת על עמדות המערב והוסיף כי "נתניהו אמר באופן רשמי שדאעש משרת אותם כיוון שהוא מצית מלחמה בין המוסלמים".
למרות זאת חשוב להדגיש כי הסכסוכים האזוריים והעדתיים מעיבים על הניסיון להפגין אחדות מוסלמית נגד דאעש. באיראן, רק יממה אחרי הפיגועים בפריז, הצביעו על סעודיה השנואה כ"נותנת החסות" של דאעש. לאחר מכן הופנתה האשמה גם לארה"ב, צרפת וכצפוי גם לישראל. בסעודיה הופיעו קריקטורות שהצביעו על כך שדאעש לא ממש מנסה לפגוע באיראן ובכך להראות כביכול שאיראן נותנת לו חסות.