תכירו: רשימת ההטבות לחברי ועד הרכבת
סכסוך חדש מסתמן במסגרת המאבק הבלתי נגמר על תנאי עבודה והטבות בין הנהלת הרכבת לעובדיה. ארבעה חודשים לאחר חתימת הסכם המעניק לכלל העובדים הטבות מפליגות, מפרסם ynet רשימת דרישות חדשה של חברי הוועד
שוב סכסוך מתפתח בין הנהלת הרכבת לעובדיה - והפעם סביב הטבות לחברי הוועד. הקרב על התנאים להם זכאים עובדי רכבת ישראל, אינו פוסק. כארבעה חודשים לאחר שנחתם הסכם קיבוצי חדש לפיו יזכו עובדי חטיבת הנוסעים בשלל הטבות בעקבות "גידול בעומס העבודה", וכשלוש שנים לאחר ההסכם הקודם במסגרתו קיבלו כל עובדי הרכבת תוספת שכר של 25% ו-40 אלף שקלים כמענק חד-פעמי במסגרת "תוספת מצוינות", הציג אתמול (ד') ועד העובדים דרישות חדשות לחבריו במסגרת הסכמי ועדים. בין הדרישות שהגיעו לידי ynet: שיפור ניכר בתנאי חברי הוועד, פטור מלא מעבודה לבכיריו, מכוניות צמודות מדרגה גבוהה יותר ועוד. לפי הרכבת, הוועד החליט להשבית כאמצעי לחץ את פעילות ההדרכות המעשיות לקראת הסמכת נהגי קטר חדשים, ומאיימים בהחרפת העיצומים.
- לפני פחות משבועיים: שביתת ענק ברכבת
- עובדי הרכבת יקבלו אחת לרבעון "מענק התמדה"
- עובדי הרכבת יקבלו מענקים תמורת דיוק וניקיון
במסגרת רשימת הדרישות שהעבירו חברי הוועד - המונים 40 עובדים, 21 בצפון ו-19 בדרום - ניתן למצוא שחרור מלא מעבודה ליו"ר הוועד הארצי ניקה שמחוביץ, וכך גם לגבי יו"ר ועד מחוז דרום ערן בן דוד ומזכירי סקטורים עם יותר מ-500 עובדים. יש להזכיר כי שמחוביץ, המכהן גם כיו"ר ועד מחוז צפון, הוא היחיד שאינו נמצא בוועד בהתנדבות.
בנוסף לפטור מלא מעבודה דורשים בוועד גם משרד לכל יו"ר. כל בכירי הוועד דורשים גם 56 שעות נוספות ו"תקני כוננות" מדי חודש - כתוספת קבועה למשכורת. גם קטגוריית המכוניות המוצמדת לחברי הוועד נדרשת לעבור שדרוג: היו"ר מעוניין במשפחתית גדולה צמודה (למשל מאזדה 6) במקום משפחתית קומפקטית בה הוא נוהג כיום (טויוטה קורולה), מנהלי אגפים דורשים מכוניות יקרות יותר, בנוסף להצמדת מכוניות גם ליו"ר סקטורים שונים.
בהנהלת רכבת ישראל אישרו את הפרטים, וטענו כי חברי הוועד הגישו את רשימת הדרישות להטבות תנאים במסגרת משא ומתן עם ההנהלה. לאחר שנתקלו בסירוב הוחלט בוועד להשבית את קורס הנהגים ובית הספר למקצועות הרכבת, תוך איום לפגיעה בחטיבת המטענים עד כדי השבתת רכבות ישירות, כך מסרה ל-ynet ההנהלה.
אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אמר בתגובה לדברים כי המצב הנוכחי ב חברי ועד עובדי הרכבת נפגעים מעצם חברותם בוועד, אינה אפשרית.
"לא יכול להיות מצב לפיו חבר ועד צריך לשקול 20 פעם לפני שהוא מגיע לפגישות ודיונים אליהם הוא מחויב להגיע או מוזמן על-ידי ההנהלה עצמה, מכיוון שהוא מפסיד כסף ומשכורתו נפגעת ישירות. איש ועד אינו צריך להיפגע מכך שהוא חבר ועד המייצג עובדים. כל מה שההסתדרות מעוניינת בו הוא ייצוג הולם לעובדים ושכר הוגן לנציגי הוועד, לא יותר מכך", אמר ל-ynet.
בוועד עובדי הרכבת אומרים כי "כל מטרת הדרישות הינה לאפשר לחברי הוועד לייצג את עובדי הרכבת נאמנה. כיום, חברי הוועד מוגבלים להגיע לדיונים משפטיים, ישיבות עבודה בהסתדרות או לייצג עובדים, זאת בשל העובדה כי הם משובצים לעבודה סדירה או כי נדרש אישור מיוחד של סמנכ״ל למנהל.
"בנוסף, חברי הוועד מופיעים לדיונים ומייצגים עובדים תוך פגיעה בשכרם האישי, בשל העובדה שהחברה אינה מכירה בעבודת הוועד כעבודה מן המניין ומנכה משכרו של חבר הוועד כל פעילות כזו - בניגוד לנהוג בחברות אחרות".
סייעה לכתבה: בילי פרנקל