שתף קטע נבחר
 

ככה הם תופסים אתכם: הסודות של הלוגואים

למה לכוכב של גולדסטאר יש 6 קודקודים, מדוע בחר מועדון הצרכנות חבר בכוכב בעל 4 צבעים, וגם: הסיפור שמאחורי הפרצוף המחייך ב-LG. מה מסתתר מאחורי הלוגואים של מותגי הענק הגדולים?

הלוגו ("סמליל", בעברית) הוא אחד הביטויים היותר מוכרים של המותג. הלוגו אמור לעזור לצרכנים לזהות בקלות את המותג, כמו גם לחבר אותם אליו בצורה רגשית.

 

לקריאת טורים נוספים של ערן יסעור

 

לוגו טוב, הוא כזה שהצרכנים מזהים אותו בקלות ובמהירות, ושהם מייחסים לו תכונות טובות ורגשות חיוביים. חלק מהלוגואים שאתם מכירים פשוט מציגים את שם המותג בצורה גרפית אבל חלק מהלוגואים - ובהם אני מעוניין להתרכז הפעם - מכניסים לתוכם עוד משהו קטן, סוג של "טוויסט" שאמור לתת לו ערך מוסף.

 

הטוויסט הזה מאפיין לא מעט לוגואים של מותגי על - Superbrands - שאתם מכירים ומזהים. אבל בטור הזה אני רוצה להציג בפניכם אלמנטים נסתרים ב-10 לוגואים, כאלה שאולי לא הכרתם, אבל אני מבטיח לכם שמעכשיו לא תפסיקו לזהות. כל הלוגואים לקוחים מהמהדורה החדשה של ספר ה-Superbrands של ישראל, שיצא לאור לאחרונה.

 

רשת משלוחי הפיצה הבינלאומית, דומינו’ס פיצה, הוקמה בארצות הברית בשנת 1960 על ידי האחים תום וג’יימס מונהאן בהשקעה של 500 דולר בלבד. האחים פתחו סניף ראשון, ואחריו עוד אחד ואחריו עוד אחד. ואז הם הבינו שהם בעצם כבר רשת והחליטו לעצב לעצמם לוגו. ולכן, קוביית הדומינו בתוך לוגו המותג מציגה שלוש נקודות - כמספר הסניפים שהיו לתום ולג'יימס בעת שעוצב הלוגו. כיום, אגב, פועלת הרשת ב-82 מדינות, ומפעילה למעלה מ-10,000 סניפים ברחבי העולם.

 

חברת האלקטרוניקה LG הרכיבה את הלוגו שלה משני אלמנטים. ראשית, ראשי התיבות LG מבוססים על האותיות הראשונות של שמן של שתי החברות המקוריות מדרום קוריאה, שהקימו את החברה (Lucky ו-Goldstar), והוא גם מתאים לראשי התיבות של המוטו של המותג: Life‘s Good .

 

שימו לב שגם בתוך העיגול האדום "המחייך" מופיעות האותיות LG ושלכל אלמנט בו יש מטרה: הפנים המחייכות אמורות לשדר חברותיות ונגישות; העובדה שלדיוקן עין אחת בלבד נועדה לסמל מוכוונות מטרה ומיקוד; המעגל נועד לסמל את העולם כמו גם את מעגל החיים וההתחדשות; הפינה הימנית העליונה בלוגו הושארה ריקה בכוונה על מנת ליצור לוגו אסימטרי, שיבטא את יכולתה של החברה להיות מקורית ויצירתית; מטרת הצבע האדום, שהוא הצבע העיקרי בלוגו, הינה לסמל חברותיות - בעוד הצבעוניות האפורה נועדה לשדר חדשנות טכנולוגית ואמינות.

 

אז נכון, שהתגובה הראשונית שלכם למידע על הלוגו של LG עלולה להיות "אבל מי בכלל שם לב לזה?", אבל הרעיון הוא שגם אם אתם לא מבחינים בכל פרט ופרט, השילוב והשימוש באלמנטים האלה ייצרו לכם בתת ההכרה תדמית חיובית ורגש חיובי כלפי המותג.

 

בירות עם כוכבים

בואו נעצור לרגע ללגום בירה. השם הייניקן הוא למעשה שם המשפחה של מקים המבשלה ההולנדית - ג'רארד אדריאן הייניקן. אבל מה פירוש הכוכב האדום שמעל שם המותג? קיימות מספר תיאוריות מעניינות לגבי הכוכב האדום.

 

אחת מהן טוענת, שהכוכב שבלוגו Heineken שימש כסוג של קמע עבור מבשלי הבירה מהמאה ה-19, והוא נועד להגן על מבשלי הבירה מעין הרע.

 

תאוריה אחרת גורסת שכל אחד מארבעת חודי הכוכב ה"תחתונים" מסמלים את ארבע היסודות הקדמוניים: אדמה, רוח, מים ואש בעוד ה"שפיץ" החמישי מסמל את ה"לא נודע", שהיווה בזמנו את אחד האלמנטים היותר משמעותיים בייצור בירה כי תמיד ידעת מה אתה מכניס לחבית אבל מעולם לא יכולת להיות בטוח מה ייצא ממנה.

 

התאוריה שלישית גורסת שבתחילת המאה ה-19, הזמן שבו הקים הייניקן הצעיר את המבשלה שלו, על כל דלת של מבשלה היה מונח כוכב מן הסוג הזה, שיכול היה להסתובב על צירו ושהמצב שבו הוא היה מוצב עידכן את העוברים ושבים באיזו מצב נמצאת הבירה האהובה עליהם: בהכנה או מוכנה לשתייה.

 

או קיי. אז הבנו (אולי) מדוע בלוגו של בירה הייניקן יש כוכב מחומש, אבל למה בלוגו של בירה גולדסטאר יש כוכב בעל 6 קודקודים?

 

ההסבר קשור ראשית לשמה של הבירה - גולדסטאר (באנגלית: "כוכב זהב"), שמתייחס לסימן הכוכב בעל ששת הקודקודים, המזוהה עם גילדת יצרני הבירה הגרמנית. הכוכב, המוכר גם בשמו ה"מקצועי", Brewer’s Star, היה סמלה של הגילדה והוטבע מאז ימי הביניים על בירות, שנחשבו לטהורות ואיכותיות. כשבירה גולדסטאר החלה להיות מיוצרת לראשונה בישראל בשנת 1950 הוחלט להשתמש בכוכב המשושה גם בלוגו של המותג.

 

נישאר באלמנט הכוכבים. לאחרונה, עבר מועדון הצרכנות חֶבֶר מיתוג מחדש והשיק לוגו הנראה כמו כוכב בעל 4 חודים, כל אחד בצבע שונה. הסיבה? בשנת 2012 החליטו במועדון שהם חייבים לבדל את עצמם משאר מועדוני הצרכנים שצצו באותה תקופה. בחבר הבינו, שהם לא רק משיגי הנחות לאנשי הקבע וכוחות הביטחון אלא בעצם מספקים ערכים מוספים בארבעה עולמות תוכן שונים: פיננסים וביטוחים, צרכנות, תרבות הפנאי ושירות. כדי להדגיש את הבידול של המותג, הוחלט שכל קטגוריה תזוהה בצבע אחר: כחול, ירוק, סגול וכתום. אחד הביטויים של הזיהוי הזה נעשה בלוגו, שכולל ארבע פינות של כוכב, שכל אחת מהן צבועה בצבע אחר.

נישאר בעולם הצבע, ומי יכול לייצג אותו טוב יותר מאשר טמבור? גם הלוגו של טמבור עבר לאחרונה שינוי שבמרכזו שימוש בצבע האדום (שבמחקרים נמצא שהוא מזוהה מאד את טמבור כי היסטורית, הצבעים היותר פופולאריים של החברה שווקו באריזות אדומות). בנוסף, כדי להציג את מניפת הצבעים המגוונת שמציע את המותג, עשוי חלקו השמאלי של הלוגו מפיקסלים מרובעים צבעוניים (הצורה הריבועית של הפיקסל אגב, נמצאת גם ב"תוך" האותיות ט',מ ו-ב'). ודבר האחרון: האלמנט הלבן שנמצא בתוך הפיקסלים הצבעוניים היא האות ט', שבטמבור השתמשו בה במשך שנים ושגם היא נמצאה כמזוהה מאד על ידי אוהדי המותג.

 

הלוגו של מותג משקפי השמש פשוט, אבל מה שמעניין בו זה למעשה שם המותג. מדוע קראו לו "ריי –באן"? אני מחזיר אתכם לשנת 1937. טייס בכיר בחיל האוויר של ארה“ב פנה לחברת האופטיקה בוש אנד לומב, וביקש שיפתחו עבורו ועבור חבריו הטייסים משקפי שמש, שגם יגנו על העיניים מקרני השמש וגם יהיו אלגנטיות. המשקפיים שפותחו נגד הסינוור של השמש היו אמורות "להטיל חרם על קרני השמש" או באנגלית: Ray-Ban . הדגם הזה, הידוע בשמו "משקפי הטייסים", הוא מהדגמים הנמכרים של ריי-באן עד היום.

 

כדי לנתח את הלוגו של אנגלו-סכסון, צריך להתחיל עם שם המותג, שהומצא בשנת 1964 על ידי דייב בלומברג, עולה חדש מדרום אפריקה ובעל אידיאולוגיה ציונית, שהקים חברה לתיווך נדל"ן מתוך רצון לתת לסייע לעולים חדשים ולמשקיעים זרים מארצות דוברות אנגלית (אנגלו-סכסים) למצוא דירות ונכסים בישראל. לכן המותג נקרא אנגלו-סכסון וכנגזרת מכך, כמו גם מההיסטוריה ה"אנגלו-סכסית" שלו ומהעובדה שהוא מתמחה בנדל"ן, הלוגו שלו נראה כמו בית עם גג אדום, שמורכב משתי אותיות באנגלית: A ו-S, שהן ראשי התיבות באנגלית של שם המותג.

נישאר בתחום הנדל"ן ונבחן את הלוגו של אזורים שלצידו ניתן לראות את סמל הטנגרם, שהוא משחק סיני עתיק במסגרתו נדרש השחקן להרכיב דגמים שונים משבע צורות הנדסיות (ריבוע, מקבילית וחמישה משולשים). הטנגרם נבחר ללוות את הלוגו משום שראשי החברה הרגישו, שהוא מסמל את המודולריות בהצעת המכר של אזורים, שמציעה בשוק הנדל”ן מסגרות מודולריות אך ניתנות לשינוי בהתאם לאישיות המשפחה הרוכשת את הבית, כשצורות הטנגרם, המאפשרות להרכיב כל צורה, מסמלות את יכולתו של כל רוכש להפוך את ביתו החדש לייחודי ולאישי בעזרת ”הצורות” ו”הסדר”, שהוא בוחר לעצמו.

 

גם הלוגו של חברת כרטיסי האשראי Cal הוא לא כל כך פשוט כמו שהוא נראה. ראשית, שם המותג CAL הוא למעשה תעתיק לאנגלית של שם המותג המקורי "כאל", שהוא בעצמו מהווה ראשי תיבות של שם החברה המקורי: כרטיסי אשראי לישראל. והאלמנט שמקיף את המילה CAL הוא בעצם עשרות אימג'ים של כרטיסי אשראי.

 

בשבוע הבא: עוד 10 לוגואים מוכרים שבתוכם מסתתרים סודות ורזים. 

 

ערן יסעור הוא עורך המהדורה הישראלית של ספר הסופרברנדס, שמהדורת 2015 שלו יצאה לאור לאחרונה ביוזמת ארגון ה-Superbrands הבינלאומי. את סיפוריהם של מותגי העל ניתן לקרוא גם באתר www.superbrands.co.il 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים