שתף קטע נבחר

הערכה: 136 מיליון איש יסתערו על מבצעי הקניות בארה"ב בסוף השבוע

בפדרציית הקמעונאות של ארה"ב מעריכים שכ-135.8 מיליון קונים יסתערו על המבצעים בחנויות וברשת, עלייה של 1.6% לעומת השנה שעברה. ב-Adobe Digital Index העריכו אתמול כי סך הקניות המקוונות בבלאק פריידיי לבדו יעמדו על 2.6 מיליארד דולר - קצת פחות מבשנה שעברה. מומחים: בקניית מוצרים מסויימים עדיף לחכות למבצעים של המשך השנה

יום שישי השחור הסתיים, אולם חגיגת הקניות בארה"ב נמשכת כל סוף השבוע. כ-136 מיליון קונים צפויים להסתער על מבצעי הקניות בסוף השבוע של חג ההודיה ו"בלאק פריידיי" - יום מבצעי השופינג המסורתי שחל יום לאחר חג ההודיה, הנחשב לפתיחה הרשמית של הקניות לחג המולד. מקור הכינוי בלאק פריידיי ("יום שישי השחור") לא ברור והוא כנראה נובע מכך שביום זה הרווחים של בעלי העסקים הם "בשחור", כלומר חיוביים, (לעומת "באדום" אז הם הרווחים שליליים). 

 

לכתבות נוספות בערוץ צרכנות :

בשעות הבוקר: הצרכנים בארה"ב בזבזו 822 מיליון און ליין

מה קונים בבלאק פריידיי? פריקים של קניות ממליצים

עד 80% פחות: מדריך ליום הקניות הכי חזק באינטרנט

חג הרווקים הסיני שבר שיא: מכירות של 14.3 מיליארד דולר

ישראל במקום ה-3 בקניות באינטרנט בחו"ל

 

פדרציית הקמעונאות של ארה"ב (NRF) מעריכה שכ-135.8 מיליון קונים יסתערו על המבצעים בחנויות וברשת, במהלך סוף השבוע הארוך בן 4 ימים. היקף זה מייצג עלייה של 1.6% לעומת שנה שעברה. העלייה במכירות ברשת דוחפת את החנויות להציע מבצעים עוד יותר רחבי היקף השנה הן בחנויות עצמן והן באתרי החנויות באינטרנט. לאחר סוף השבוע יגיע ביום שני ה"סייבר מנדיי", כשהצרכנים ישובו לעבודה וימשיכו לחפש מבצעים און ליין. בפדרציית הקמעונאות מעריכים, כי סך הצרכנים שירכשו און ליין ביום שני בלבד יעמוד על 184 מיליון.

 

ב-Adobe Digital Index העריכו אתמול כי סך הקניות המקוונות בבלאק פריידיי כולו יעמדו על 2.6 מיליארד דולר - קצת פחות מבשנה שעברה. זאת, בעקבות עלייה ברכישות בחג ההודיה עצמו, ושיעור גבוה יותר של מוצרים מבוקשים אשר אזלו מהמלאי. ביום שלפני כן, בחג ההודיה שחל ביום חמישי, נרשמו בארה"ב קניות און ליין בהיקף של 1.728 מיליארד דולר – עליה של 25% לעומת אשתקד.

 

לשם השוואה, בחג הרווקים הסיני בתחילת נובמבר דיווחה ענקית המסחר המקוון עליבאבא, הבעלים של אתר הקניות עלי אקספרס, דיווחה על מכירות שיא בסך 14.3 מיליארד דולר, עלייה של 60% משנה שעברה.

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

מנתונים שפרסמה Adobe Digital Index, בתום כמעט מחצית מיום הקניות, ביום שישי בשעה 11:00 בבוקר שעון החוף המזרחי של ארה"ב (18:00 שעון ישראל), התברר כי הקניות און ליין שבוצעו בארה"ב עד אותה שעה עמד על 822 מיליון דולר. מדובר בעלייה של 15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מעט נמוך מהתחזיות שעמדו על עלייה של 19%. עוד התברר מהנתונים, כי ההנחה הממוצעת שניתנה ברכישה באינטרנט היתה 24%. הרכישות מסמארטפונים וטאבלטים עמדו בחצי היום על 37% מסך הקניות, או 380 מיליון דולר - שיא חדש.

 

במהלך בלאק פריידיי הוצעו הנחות ענק של עשרות אחוזים על מגוון רחב של מוצרים כמו אופנה, אלקטרוניקה, צעצועים לילדים ועוד. עם זאת, מומחים מסרו לאתר מארקט וווטש כי מוצרים מסויימים עדיף שלא לרכוש במהלך בלאק פריידיי, כיוון שהם יזכו להנחות גדולות יותר במועדים אחרים בשנה. כך למשל, מחיריהם של בגדי חורף, טענו המומחים, יירדו באופן משמעותי יותר לאחר ינואר, וכך גם מחירי חבילות נופש בחו"ל; כלי עבודה, נטען, מוצעים באופן מסורתי במחירים אטרקטיביים הרבה יותר בהמשך השנה, לקראת "יום האב" שמצוין בארצות הברית בחודש יוני.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
  

בשעות המוקדמות של יום שישי בארה"ב נרשם קהל דליל יחסית בחנויות ובקניונים האמריקניים. אחדים הסבירו בשישי בבוקר, כי כבר עשו קנית און ליין, או ביקרו בקניונים בערב הקודם, בעקבות מבצעים מוקדמים שהוצעו בחנויות רבות כבר מיום חמישי. גם מזג האוויר הגרוע לא סייע לרווחי הקמעונאים. "אנו מאמינים שהקניות של חג ההודיה היו כישלון", אמר אנליסט בבנק ההשקעות Suntrust Robinson Humphrey, "אנשינו שביקרו בקניונים לא התקשו למצוא חניה או לנווט בחנויות".

  

 

סקוט טוהי, סגן נשיא בתאגיד מודי'ס, העוקב אחר רשתות קמעונאיות כמו מייסי'ס, אמר כי זרם הלקוחות בניו ג'רסי היה יציב, אך לא עמוס. לדבריו, רכישות רבות בחנויות בוצעו באופן מקוון, על ידי לקוחות שבאו לאחר מכן לאסוף את הקנייה בחנות. ניה דארל, סטודנטית בת 23 שהגיעה לחנות של מייסי'ס בשיקגו הגשומה, סיפרה: "קניתי אתמול און ליין ואספתי את רוב מה שרציתי. יצאתי החוצה יותר בגלל שבלאק פריידי הוא מסורת". בעוד שבארה"ב חג הקניות מאבד אולי קצת מקסמו, הצרכנים בבריטניה אימצו את המסורת לחיקם בהתלהבות, עם דיווחים על עומסים בחנויות ובקניונים ברחבי הממלכה המאוחדת.

 

ההוצאה הפרטית - מדד החוסן הכלכלי של ארה"ב

אנליסטים מעריכים, כי כ-20% מקניות החגים השנה יתבצעו במהלך סוף השבוע של חג ההודיה. ההכנסות בארבעת ימי הקניות יאותתו לסוחרים מה יהיה הלך הרוח בתקופת החגים כולה. עונת הקניות בארה"ב, הנמתחת על פני החודשים נובמבר ודצמבר, היא קריטית עבור סוחרים רבים, כיוון שהיא מניבה בין 20% ל-40% מהכנסותיהם השנתיות. המצב הכלכלי צפוי לגרום לצרכנים רבים לנהוג בזהירות: לפי הערכת הפדרציה הלאומית לקמעונאות בארה"ב, מכירות החגים יעלו השנה במתינות ב-3.7% - פחות מהנתון של אשתקד – 4.1%.

 

חברת המחקר הדיגיטלית קום-סקור (ComScore) צופה לעלייה של 14% במכירות בנובמבר-דצמבר להיקף של 70 מיליארד דולר. חברת מחקר אחרת, פורסטר (Forrester Research) צופה לעלייה של 11% להיקף של 95 מיליארד דולר.

 

ההוצאה הקמעונאית היא רכיב של ההוצאה הפרטית הכללית המניעה כ-70% מכלכלת ארה"ב ועל כן נחשבת למדד של החוסן הכלכלי של ארה"ב. אולם חשיבותו של הבלאק פריידיי דהתה מעט בשנים האחרונות על רקע השינוי במגמות השופינג והעלייה ברכישות המקוונות. "בשנים האחרונות הקמעונאים החלו להציע מבצעים הרבה יותר מוקדם ולא ממתינים למועד של הבלאק פריידי כדי להתחיל במבצעים", אומר כריס כריסטופר, ראש מחלקת כלכלה צרכנית בחברת (IHS Global Insight).

 

ובישראל, מחברת דואר ישראל נמסר כי במהלך "חודש הקניות" נרשמה עלייה של כ-30% בכמות החבילות הנכנסות לישראל. לשם המחשה, רק ביום שישי שעבר הגיעו לישראל 100 טון חבילות – פי 2.5 מיום שישי ממוצע. חברת דואר ישראל פתחה מרכזי מסירה זמניים לתקופה זו, שבהם ימסרו חבילות ללקוחות. במקביל, הקימה חברת דואר ישראל חמ"ל ייעודי שמקבל מידע מהשטח בכל רגע נתון ומנתב את החבילות בין המרכזים השונים בזמן אמת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: רויטרס
קניות בבלאק פריידיי
צילום: רויטרס
מומלצים