כל ישראל הוא גם יעקב
בכל אחד מאתנו מסתתרים שני שמותיו של אבינו השלישי - יעקב וישראל. לפעמים נאלצים אנו להשיג את המגיע לנו בדין, בדרכים עקלקלות, ולפעמים אנו אוזרים עוז וגבורה לתבוע בגלוי וביושר את שלנו
פרשת וישלח עוסקת ברגע היסטורי של איחוד האחים יעקב ועשו, לאחר עשרים-ושתיים שנות נתק. יעקב ברח מפני עשו אשר התנחם להורגו, כאשר הבין כי יעקב גזל ממנו את ברכת יצחק (בראשית כ"ז, מ"א).
לזמני הדלקת נרות ויציאת השבת - היכנסו לכאן
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
באמצע ההכנות של יעקב לקראת פגישה טעונה זו, נפגש עמו מלאך ה' ונאבק בו: "וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ" (בראשית ל"ב, כ"ד). פגישה מפורסמת זו עומדת בלב אחת הפרשיות המרתקות ביותר בתורה, ורבות נכתב עליה. מדוע נפגש מלאך ה' עם יעקב דווקא כאן? ואם ביקש לברכו - מדוע נקע את כף ירכו?
יעקב רצה לברוח
הרשב"ם מסביר: "ורצה לעבור אחריהם, כי לברוח דרך אחרת שלא יפגשנו עשיו נתכוון". למרות כל
עוד על הפרשה:
ישראל אבינו מתחבר אל העתיד
יורם טהרלב
לאחר שנאבק עם מלאך עד עלות השחר, זכה יעקב לשם חדש. כתוצאה מהחילוף הזה, יש לנו היום אנשים, עם ומדינה בשם ישראל. אם שלושת האבות של העם היהודי היו מגיעים לביקור במדינה הזאת - היו קוראים להם אבי, צחי וקובי
ההכנות של יעקב ש"התקין עצמו לשלושה דברים: לדורון, לתפילה ולמלחמה" (רש"י ל"ב, ט'), יעקב קם באמצע הלילה, ורוצה לברוח מעשיו.
מלאך ה' עוצר אותו, ונוגע בכף רגלו באופן כזה שיעקב לא יוכל לרוץ. יעקב צריך להצליח להתגבר על הפחד ולעמוד מול אחיו. לא עוד יעקב מלשון "עקב הרגל", הבוחר לברוח מעשיו ולברוח מלבן - אלא ישראל: "לי-ראש" ו"ישר-אל", היכול לפתור קונפליקטים בשיח, ביושר ובפיוס הצד הנפגע.
הרב סולובייצ'יק במאמרו "הקהילה" (דברי הגות והערכה), שואל: האם הוענקו צלם אלוקים, הכריזמה האנושית, לאדם כיחיד או כחברה... האם בנסיגה מן החברה או בצוותא – היכן מוצא האדם את עצמיותו האמיתית?
שאלה זו נוגעת לדמותו של יעקב. נדמה כי התורה רוצה להראות לנו את התהליך שעבר. בראשית דרכו, נהג יעקב למצוא את הפתרון לקשיי החיים בבריחה. עתה, עם חלוף השנים, הוא בנה משפחה והפך להיות בעל ואבא לילדים. ברגע קטון שבו הוא נמצא לבדו, מתבררת לנו עצמתו שהתפתחה במשך הזמן. יעקב אבינו בוחר להיאבק עם מלאך ה', ומצליח לנצח אותו.
ישראל הוא לפעמים גם יעקב
לאחר החלפת שמו של אברהם, התורה איננה מזכירה עוד את שמו הראשון. אולם לאחר החלפת שמו של יעקב,
התורה ממשיכה להזכיר גם את שמו הראשון. בתורת החסידות (לקו"ש ג), מסבירים כי שני השמות - "יעקב" ו"ישראל" - מסמלים שתי מדרגות שיש אצל כל יהודי:
יש זמנים שאדם מתנהג כ"יעקב", והברכות שמגיעות לו באות עליו ברמייה ובתחכום - ויש עיתים שבהם אדם שב לארץ המובטחת לאבותיו, הוא נמצא במדרגת "ישראל" והברכות באות עליו "בשררה ובגילוי פנים" (רש"י ל"ב, כ"ט). מאבק זה הוא לשם שמים, וממנו עולה אבוקה גדולה ומאירה.
בכל אחד מאתנו מסתתרים שני שמותיו של אבינו השלישי – יעקב וישראל. לפעמים נאלצים אנו להשיג את המגיע לנו בדין, בדרכים עקלקלות, ולפעמים אוזרים אנו עוז וגבורה לתבוע בגלוי וביושר את שלנו. יהי רצון שנזכה תמיד לברכתו של ישר-אל.
לעמוד מול הפחד. יעקב והמלאך
צילום: shutterstock
מומלצים