קטלני מטרור - זינוק חד במספר ההרוגים בתאונות
מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 335 בני אדם, זינוק חד לעומת אשתקד, הנתון הגרוע ביותר בשנים האחרונות ועלייה של עשרות אחוזים במספר ההרוגים על כלים דו-גלגליים שונים. ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים בחרו שלא להגיב
הקטל בכבישים - מגמת החמרה מדאיגה. בניגוד לשיפור השנתי המתמשך במרבית מדינות העולם, מספר ההרוגים והתאונות הקטלניות על כבישי ישראל עולה השנה באופן מדאיג. לפני מספר שנים (2012) נרשם אמנם מספר הרוגי התאונות הנמוך ביותר ב-50 השנים האחרונות, אך מאז נרשמת מדי שנה החמרה, שהופכת השנה למדאיגה במיוחד. מספר ההרוגים נכון להיום (א') עומד על 335 בני אדם, 38 הרוגים יותר מהתקופה המקבילה אשתקד. השנה אירעו גם 28 תאונות קטלניות נוספות, ומספר ההרוגים היהודים על ב-36%. ההחמרה הקיצונית ביותר נרשמה בתחום הדו-גלגלי: עליה של יותר מ-50% ברוכבי אופנועים הרוגים, וכ-45% בקרב רוכבי אופניים.
2014 | 2015 | שינוי | |
סך הכל הרוגים | 297 | 335 | 13%+ |
תאונות קטלניות | 272 | 300 | 10%+ |
הרוגים יהודים | 165 | 225 | 36%+ |
הרוגים ערבים | 103 | 94 | 9%- |
הרוגים בכביש בין עירוני | 174 | 210 | 21%+ |
הרוגים הולכי רגל | 116 | 103 | 11%- |
הרוגים רוכבי אופניים | 9 | 13 | 44%+ |
הרוגים רוכבי אופנוע | 37 | 55 | 49%+ |
מה גורם למה
מומחי בטיחות בדרכים בכל העולם התקשו במשך שנים להצביע על סיבות מדויקות להרעה או שיפור במספר התאונות וההרוגים. אלא שיחד עם חקיקה קפדנית יותר בנוגע לשימוש באבזרי בטיחות, הביאה עמה ההתפתחות הטכנולוגית המהירה - בעולם הרכב בפרט - שלל אמצעים שהוכחו כיעילים בשיפור עמידות הרכב ושמירה על בטחונם של הנוסעים. תכנון רכב ומערכות שונות באמצעות מחשב ומערכות בטיחות אלקטרוניות מתקדמות, סייעו בהורדה דרסטית של מספר ההרוגים. במקביל, התפתחות תקשורת זמינה לכל (מכשירי סלולר) ושיפור ניכר של מערכי טראומה, עזרו בהורדה חדה עוד יותר של חומרת הפציעות. לבסוף, תשתיות מוקפדות ומערכי הסברה הועילו אף הם בהקטנת הקטל.
אלא שלעומת הקונצנזוס סביב מערכות הבטיחות ומבנה המכונית, הסתמנה שאלה באשר ליעילות מערכי אכיפה מתקדמת, חוקים נוקשים מבעבר ועונשים כבדים יותר. מחקרים רבים הוכיחו בעבר כי לחוקים דרקוניים, אכיפה נמרצת במיוחד וענישה קשה, יש השפעה מועטה בלבד על הנהג, במקרה הטוב לטווח קצר. לעומת זאת, הסברה ממוקדת והכשרת נהגים מתקדמת נחשבות לפעולות המסוגלות להשפיע באופן חיובי על יכולת הנהיגה בכלל ובטיחות בדרכים בפרט.
עם זאת, דווקא בתחומים אלה לא נרשמו שינויים מפליגים - אם בכלל - במדינת ישראל, לעומת שלל מדינות אחרותץ. דווקא בתחומים המוכרים כפחות אפקטיביים, דוגמת ענישה ואכיפה, חלו שינויים מרחיקי לכת. אך אלה, כפי שניתן ללמוד מהמספרים, לא הוכחו כיעילים.
ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גוף שהוקם במטרה מוצהרת לפעול מטעם המדינה להגברת הבטיחות בדרכים על-פי חוק, בחרו שלא להגיב למספרים המדאיגים.