צפו: עוז זהבי בתפקיד המשיח
תהילה, פרסום ושגעון גדלות - עוז זהבי הופך למעין גורו ב"משיח", מחזמר חדש על בחור כריזמתי שמתפרסם בתוכנית טלוויזיה. "ברור שזה מלטף את האגו ויכול לבלבל", הוא מספר. צפו בראיון מאחורי הקלעים
פגישה לא מקרית בין מנכ"ל חברת טלוויזיה מסחרית לבין ברמן צעיר עם כריזמה אינסופית, מולידה מפלצת. זה מתחיל בתכנית טלוויזיה בפריים טיים והופך לאגו טריפ משיחי, שסוחף אחריו קהל מעריצים עיוור. "משיח", מחזמר שכתב והלחין ירון כפכפי ויִפְתח מסך השבוע במסגרת חג המחזמר הישראלי בבת ים, מציג עולם עכשווי מוכר שבו מִטַשטשים הגבולות בין פרסום ותהילה לשיגעון גדלות, שכרון כוח והשחתה מוסרית.
"אני מכיר בשיכרון החושים הזה שבא עם הפרסום. אני רואה את זה מסביב. ברור שזה מלטף את האגו ויכול לבלבל, אבל אני מעולם לא הרגשתי שהתבלבלתי", אומר עוז זהבי שמשחק בתפקיד הראשי. זה נשמע כמו הצטנעות, בטח מצדו של שחקן שמעריצים מלווים אותו כצל, אבל זהבי ממהר לתקן.
"אני בנאדם צנוע, אבל יש לי הרבה הערכה עצמית אליי. תמיד הייתי הראשון שאמר: 'אני טוב במה שאני עושה'. זה שאחרים אומרים את זה, זה מלטף את האגו אבל לא מכתיב את ההתנהלות. אצל ג'סי, זה אחרת. הוא טוען שהוא המשיח, אבל חי בשביל ההערצה. עם כל המילים הגדולות שלהם על החיים צריך לזכור שגם האנשים האלה, 'נביאי האמת' שלנו, בודקים כמה לייקים עשו לפוסטים שלהם בפייסבוק".
ובכל זאת יש נקודות השקה בין הדמות לשחקן. "אני מודה שכילד חשבתי שאף אחד לא מספיק טוב בשביל שאעריץ אותו. היתה בי יהירות גדולה. למען האמת תמיד אמרתי לעצמי שאני אהיה זה שיעריצו". את הצורך בהערצה מכנה זהבי "המפלצת הקטנה" וזה בא ביחד עם אור הפנסים והמצלמות המתקתקות. "ג'סי אוהב את ההשפעה שיש לו. הוא אוהב להיות בפרונט ועם כל המילים הגדולות שלו, בסופו של דבר זה הקהל שמנהל אותו. הוא שם בגללו. זו הנקודה שבה המפלצת הקטנה משתלטת עליו. זו המחאה הקטנה שלי שאומרת: לתקשורת ולכוח יש יכולת להשחית. לאנשים יש יצר חזק של חמדנות וחזירות ובמקרה הזה, זה קורה ביג טיים".
חמדנות וחזירות מובילות גם את המנוע שמאחורי הטאלנט. מנהל שידורי אופק, יונתן כרמל, שמשחק אקי אבני, מבין את הפוטנציאל הכלכלי בבחור ומוכן לעשות כמעט הכל כדי לממש אותו. "זה פנומנה, שקשורה בציניות ובחמדנות. אנחנו ממליכים מלכים לא ראויים, מקדמים תכנים לא ראויים והקהל קונה לאו דווקא כי זה מה שהוא רוצה אלא כי זה מה שמוכרים לו מבלי שתהיה לו באמת היכולת לברור. זה מעגל קסמים שנכנסנו אליו ויש פה השחתה אדירה", אומר אבני.
גם בחיים הפרטיים ההתמודדות עם הדילמות שמעלה המחזה מורכבים. "אני מסתכל על הבן שלי לפעמים כשהוא יושב מול הטלוויזיה ואומר לעצמי, שאלוהים ישמור, איך אני מכבה עכשיו את הדבר הזה או איך להראות לו שזה לא ראוי. לא בטוח שזה אפשרי. יכול להיות שזה מאוחר מדי. אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים".
אבני, כמו כל מי שעומד על הבמה בהפקה, יודע היטב שקהל הוא כוח מניע אך בניגוד לזהבי אומר: "קל מאד להתבלבל. בטוח שיש מקומות שבהם התבלבלתי אבל זה היה יותר כשהייתי בגיל ובמקום של עוז. לפעמים כיף להתבלבל, לפעמים אתה רוצה להתבלבל או הולך רחוק מדי כי אתה זקוק למישהו שייתן לך סטירה. הרבה פעמים אתה גם מאמין לשקר הזה שאתה יפה, מיוחד, מוכשר, שאנשים באמת רוצים לשמוע את מה שיש לך להגיד. אני מאמין שבמקום שבו האגו משתלט, שם היצירה מתה".
המנצחת הגדולה של העונה השנייה של X-Factor, דניאל יפה, משחקת בהפקה את בת זוגו של זהבי. יפה עושה את צעדיה הראשונים על במת התיאטרון ומדברת על התרגשות גדולה. "באתי ממוזיקה אבל אני אוהבת את הבמה וכל מה שקשור בזה מבורך. לקבל תפקיד שכזה בתחילת קריירה זה מושלם מבחינתי". זכייה במקום הראשון בתכנית ריאליטי עם רייטינג אדיר יכולה לבלבל ויפה אומרת שמהמקום הזה החיבור שלה לתכנים של "משיח" מיידי. "אני הכרתי את כל הצדדים של הקהל. מכל הבחינות. אנחנו חיים בתקופה שבה בכל שנייה ממליכים ומפילים בני אדם. צריך לדעת ולהבין את זה כדי לא ליפול ולהמשיך בדרך".
המשכיות היא שם המשחק בחיי המדף של כל שלושת ההפקות שמשתתפות בחג המחזמר הישראלי השנה. אם לשפוט על פי משה קפטן, הבמאי של "משיח" ומי שמונה לפני כשנה לתפקיד במאי הבית של תיאטרון הבימה, להפקה הזו לפחות יהיה המשך. "חג המחזמר הישראלי זו אחת היוזמות המבורכות שקרן לתעשייה שלנו שהיתה רגילה לבחור הפקות ענק מהעולם ולא עצרה לרגע כדי לתת במה למחזות זמר ישראליים מקוריים. לקח המון זמן עד שבא אורי פסטר והרים את הפסטיבל המקסים הזה שמאפשר ליוצרים להתנסות בכתיבה מקורית. אני יכול להבטיח שאעשה כל מאמץ שההפקה שלנו תזכה לבמה ואני מקווה מאד שגם בתיאטרונים אחרים ירימו את הכפפה".