שתף קטע נבחר

הפקידים תומכים במיזם של אובר, השרים נגד

בעלי המוניות מפעילים לחצים כבדים על שרי האוצר והתחבורה שלא לאשר לאובר את שירות אובר X, המאפשר לבעלי רכב פרטי להסיע נוסעים בתשלום. זאת אף שפקידי המשרדים מסכימים לאשרו

שר התחבורה ישראל כץ ושר האוצר משה כחלון לא מאשרים לאפליקציית הזמנת הנסיעות אובר להפעיל בישראל את שירות אובר X, שמאפשר לבעלי רכבים פרטיים להסיע נוסעים בתשלום בגלל לחצים שמפעילים בעלי המוניות. כך טוענים גורמים בענף. זאת אף שהפקידות המקצועית בשני המשרדים דווקא תומכת בהפעלת המיזם. "אנחנו לא צריכים לוביסטים", אמר ל"כלכליסט" יו"ר איגוד המוניות יהודה בראור, "יש לנו אנשים בכל המפלגות, ואנחנו עושים את הפעילות הפוליטית שלנו בעצמנו".

 

אובר כבר מפעילה בישראל שירות הזמנת מוניות, אולם ההתרחבות לשירותי הסעה בתשלום על ידי אנשים פרטיים אסורה כיום על פי חוק. החברה אף שכרה שכרה משרד לובינג שיקדם את ענייניה מול המשרדים הממשלתיים.

 

עד כה לא השיגה אובר את האישורים בשל שורה של דרישות שהוצבו לה משרדי התחבורה והאוצר, בעיקר סביב הסדרת התשלום, ההיבט הביטוחי ותשלומי המסים. בחודשים האחרונים הציגה אובר פתרונות המקובלים על פקידי רשות המסים ומשרדי האוצר והתחבורה. ובכל זאת, שר התחבורה ישראל כץ הביע התנגדות פומבית לעניין כדי "לא לאפשר פגיעה בענף המוניות". שר האוצר משה כחלון היה פחות נחרץ ממנו, אך בשיחות סגורות גם הוא התנגד למהלך.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

אם יאושר שירות אובר X, החברה תוכל להגדיל באופן משמעותי את התחרות בשוק המוניות, ותקטין את שווי הנכס של בעלי המוניות. מנגד המהלך גם יאפשר לאנשים פרטיים להגדיל את הכנסותיהם דרך הסעת נוסעים - בדיוק כפי ש־Airbnb מאפשר לבעלי ושוכרי דירות לעשות זאת היום. המהלך יכול לתרום גם להורדת מחירים בענף.

 

יו”ר איגוד המוניות: "יש לנו הרבה אנשים בכל המפלגות" 

באחרונה ביקשה פעמיים חברת הכנסת מרב בן ארי מכולנו לקדם דיונים בכנסת בנושא, אך נבלמה בידי ראש מפלגתה. "זה לא סוד שמופעלים גם על כחלון לחצים, והם מובנים כי מדובר בפרנסה של אנשים שמבקשים פתרון", היא אומרת. "ממה שאני יודעת הדרג המקצועי במשרדים לא מתנגד לאובר X, ואני בהחלט חושבת שיש פה שיקולים אחרים. על שר התחבורה וגם על שר האוצר מופעלים אותם לחצים פוליטיים שהביאו לדחיית הדיונים. יש למצוא לנהגי המוניות פתרונות אחרים, אולי בצורה של פיצוי".

 

יו”ר איגוד המוניות בראור מכנה את אובר "סרטן לעם ישראל. למה פוגעים לנו בפרנסה? יש כאן 22 אלף נהגי מוניות שמבקשים גם הם את הזכות להסעה משולבת. תנו לי את האפשרות לשלב כמה נוסעים במונית אחת ואני מוזיל בחצי את הנסיעות. יש לנו אפליקציה, אנחנו מסודרים ואנחנו מבקשים שקודם ייתנו לנו את האפשרות".

 

בראור מזוהה פוליטית דווקא עם המחנה הציוני, אך לדבריו, יש לנו הרבה אנשים גם בליכוד, גם בכולנו וגם ביתר המפלגות".

 

כץ: "הניסיון לקשור בין המדיניות לפוליטיקה מגוחך"

ממשרד התחבורה נמסר: "מדובר בקשקוש חסר שחר. מדיניות משרד התחבורה בנושא המוניות ברורה ואינה מושפעת משום גורם, עיתוי או נסיבות.

 

"כל ניסיון לקשור בין המדיניות לפוליטיקה הוא נלעג ומגוחך. אין שום הפרדה בין הדרג המקצועי למדיני במשרד בשבע השנים האחרונות, כאשר מתבצעות רפורמות ומהפכות בכל המדינה. העקרונות לגבי ענף המוניות הם ברורים, והשר חזר עליהן באינספור הזדמנויות בחודשים האחרונים".

 

מלשכת שר האוצר נמסר: "שר האוצר בעד תחרות בכל תחום. עם זאת, נהגי המוניות הם בעלי עסקים קטנים ויש לשמור עליהם ועל פרנסתם".

 

מאובר נמסר: "תחבורה שיתופית מחייבת שרים שיעדיפו את טובת הציבור בישראל על פני קומץ בעלי אינטרס. השר כץ הוכיח שוב ושוב את יכולתו לקדם מהפיכות לטובת אזרחי ישראל ואנו מקווים שכך יפעל גם במקרה זה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים