פורד תשיק 13 מכוניות "ירוקות" עד 2020
יצרנית הרכב האמריקאית חשפה תוכנית חומש למכוניות ידידותיות לסביבה - 13 מכוניות חשמליות והיברידיות יצטרפו למבחר הדגמים עד לשנת 2020. וגם: שירות היסעים לפי דרישה בסגנון "אובר"
פורד תגדיל את מספר מכוניות הכלאיים וכלי הרכב החשמליים מתוצרתה מ-6 ל-18 בתוך פחות מחמש שנים, כך הודיע מנכ"ל היצרנית מארק פילדס. פורד מציעה כיום שישה דגמים, כולם גרסאות "ירוקות" של מכוניות קיימות. במסגרת התוכנית החדשה, חלק מהמכוניות יהיו דגמים יעודיים - דוגמת טויוטה פריוס, יונדאי איוניק וקיה נירו.
פורד מונדיאו היברידית. היצע הדגמים יגדל מ-6 ל-18
על-פי פילדס, 13 דגמי כלאיים, כלאיים נטענים משקע וחשמל מלא יושקו עד לשנת 2020, זאת בהשקעה של 4.5 מיליארד דולר (17.3 מיליארד שקל). התוכנית כוללת לראשונה משפחת דגמים "ירוקים" נפרדת, שלא תוצע בגרסאות בנזין או דיזל מסורתיות. מדובר במהפך ליצרנית הוותיקה, שאחראית במידה רבה להפיכת המכונית למוצר צריכה עממי - לאחר שמייסדה, הנרי פורד, המציא את פס הייצור והוזיל בכך דרמטית את מחירי המכוניות.
לדברי מנהל הפיתוח של פורד, ראג' נאיר, התוכנית נולדה כמענה לדרישה מלקוחות - אך גם בגלל הצורך לעמוד בתקני זיהום אוויר הולכים ומחמירים. "כל מה שאנחנו עושים מגיע קודם כל מדרישת הלקוח, אבל אין ספק שדרישות התקינה משפיעות על הטכנולוגיות שאנחנו מציגים, לא רק מכוניות חשמליות אלא גם הפחתת משקל וטכנולוגיית האקו-בוסט" (מנועי טורבו-בנזין קטני נפח).
טעינה מהירה לפורד פוקוס החשמלית, משנה הבאה:
נאיר הוסיף כי יותר מ-40% מהמכוניות שפורד תמכור בשנת 2020 יהיו היברידיות או כלאיים נטענות משקע, לעומת 13% בלבד ב-2015. ביצרנית צופים כי יצליחו לעמוד באותו יעד ריווחיות עם מכוניות ידידותיות לסביבה, כפי שקיים כיום עם רכב בנזין ודיזל רגיל - תנאי הכרחי להצלחת הטכנולוגיות ה"ירוקות". זאת בעיקר בימים אלה, בהם אמריקאים רבים מעדיפים לשלם פחות ולרכוש מכוניות מזהמות, או אף מוציאים יותר על כלי רכב גדולים ובזבזניים.
לצד 13 המכוניות החדשות, פורד תשיק בשנה הבאה גם מתיחת פנים של הפוקוס החשמלית. הדגם המחודש יהנה מטווח נסיעה גדול משמעותית - 160 ק"מ בין טעינות לעומת 122 בלבד בדור היוצא. בנוסף, הדגם יציע אפשרות לטעינה מהירה, באמצעותה ניתן לטעון את המצברים ל-80% מהטווח (כ-128 ק"מ) בתוך חצי שעה - חסכון של שעתיים בהשוואה לדגם הנוכחי. הפוקוס, שהושקה מחדש בישראל בחודש שעבר לאחר שנה של היעדרות מהשוק, אינה נמכרת אצלנו בגרסה החשמלית.
וגם - תחרות לאובר?
לצד התוכניות לרכב חשמלי, פורד סיפקה התייחסות רשמית ראשונה לשמועות לפיהן היא מפתחת שירות שיתחרה ב"אובר". באירוע נפרד שערכה, נחשף שירות הסעה לפי דרישה שפורד מציעה בחודשים האחרונים לעובדיה.
שירות ההיסעים המקוון של פורד:
בניסוי פנימי בשירות הזמנת נסיעות באמצעות טלפון חכם - שמזכיר מאוד את המודל של שירות אובר - היצרנית מאפשרת לעובדיה במישיגן להתנייד בתוך מתחם הייצור הענקי באמצעות שירות היסע חכם. השירות כולל פורד טרנזיט עם נהג המחוברת לרשת האינטרנט, ושמסלול הנסיעה שלה נקבע לפי דרישת העובדים בהזמנה מקוונת.
"החזון שלנו הוא להיות ספק שירות תחבורה, מעבר ליצרנית רכב שמישהו אחר משתמש בו בצי שלו", הסביר קן וושינגטון, סגן-נשיא פורד לפיתוח. "אנחנו רואים בזה עסק שאנחנו רוצים להיות בו". וושינגטון ציין כי ביצרנית מתכוונים להרחיב את השירות מעבר למתחם הייצור, ולהפוך אותו לאלטרנטיבה לנוסעים ברכב פרטי ובאוטובוסים עירוניים. עם זאת, הוא לא סיפק פרטים בנוגע למתי השירות צפוי להפוך למסחרי.