מבט אחרון לשמיים: צה"ל נפרד מהסקייהוק
הסקייהוק, מטוס הקרב האמריקני הראשון של חיל האוויר, זכה למטס פרידה אחרי ששימש את צה"ל בכמה מלחמות. כך זה נראה
המטס: "מטוס קטן וטייסים גדולים"
הוא הגיע לישראל לפני 48 שנה, עשה עלייה ושינה את שמו ל"עיט" וכעת יצא רשמית לפנסיה. מטוס הקרב האמריקני "סקייהוק", או בשמו הרשמי מקדונל דאגלס a4, זכה היום (א') למטס כבוד בבסיס חצרים לרגל הוצאתו משימוש בחיל האוויר, ובו השתתפו שלושה אלופים מכהנים, ובהם מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, ראש אגף כח אדם אלוף חגי טופולנסקי וראש אגף התכנון אלוף עמיקם נורקין, לצד ראשי להקים וטייסים סדירים.
בטקס השתתפו טייסים ותיקים ומפקדי טייסות לדורותיהם. לפני כשנתיים הפסיקו מטוסי הסקייהוק לפעול באופן מבצעי ומאז הם שמשו להדרכה. אשל הזכיר בנאומו כי "דלת אחת נסגרת אבל דלת שנייה נפתחת", לקראת הגעת מטוס החמקן הראשון ה-F35 הראשון בעוד כשנה. "לוחמי ה'עיט' רשמו פרקים מפוארים בתולדות הלחימה האווירית", אמר אלוף אשל, "רבים מהישגי החיל הם תולדה של שילוב בין המטוס הקטן לגדולת טייסיו. במעלה בדרך איבדנו אנשים רבים באוויר ובקרקע, זכרם לא ימוש מאיתנו".
ה'סקייהוק' נרכש בשנת 1967 אחרי שצרפת הטילה איסור למכור לישראל את 50 מטוסי המיראז' ששילמה עבורם. עשרות מטוסים השתתפו במלחמת ההתשה, ואף השתתפו במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973.
חיל האוויר הפעיל מטוסי סקייהוק בתצורה חד מושבית ודו מושבית, ששימשו למשימות מבצעיות ולהדרכה. המטוס יועד לתקיפות קצרות טווח, בניגוד למטוסי הקרב של חיל האוויר כיום, המיועדים לתקוף במעגל ראשון סביב ישראל ובמעגל שלישי, במדינות דוגמת איראן.
"הסקייהוק ספו הפלות רבות, ככל הנראה עקב מהירות חדירתם הנמוכה יחסית", נכתב באתר חיל האוויר. "המטוסים תקפו גם במלחמת שלום הגליל, ולזכות אחד מהם נרשמה הפלת מיג-17 סורי".
מטוס סקייהוק מטס פרידה ו טקס סיום שירותו ה מבצעי של מערך ה עיט
צילום: דובר צה"ל
המטס. בשהתתפות שלושה אלופים
צילום: דובר צה"ל
מומלצים