"בחצי המנשה חששו מהדתיים"
דור צויגנבום חש את הצנזורה עוד בימי "חצי המנשה" - כשגילם את אליקום הכהן והתבקש להימנע מפגיעה ברב עובדיה יוסף. "היה חשוב לנו לא ללעוג לתנ"ך", הוא מספר ל"עשיתי סצנה"
"חצי המנשה" אולי זכורה לכולם כתוכנית חביבה ומשעשעת עם תלבושות תנכ"יות, אבל מתברר שלפני עלייתה לאוויר, חששו היוצרים מצנזורה וביקורת. בכל זאת - קומדיה תנ"כית. "היה חשוב לנו לא ללעוג לתנ"ך", אומר דור צויגנבום, מי שגילם בסדרה את אליקום הכהן.
כתבות נוספות ב"עשיתי סצנה":
נתי רביץ: "כסף קטלני הפכה אותי לסופרסטאר"
נירו לוי: "אנחנו עושים דברים שהם אפרטהייד"
הסדרה עלתה לשידור בטלוויזיה החינוכית באמצע שנות ה-90, ולצדו של צויגנבום שיחקו בין היתר לאורה ריבלין ואלינור אהרון. בדומה לסאטירה העכשווית "היהודים באים", שהותקפה על ידי פוליטיקאים בשל מערכונים, גם מעל ראשם של אנשי "חצי המנשה" ריחפה אז חרב בלתי נראית.
"מפלגת ש"ס קיבלה אז מספר גבוה של מנדטים", מספר צויגנבום ל"עשיתי סצנה", "לדמות שלי היו משקפיים עגולים כמו ג'ון לנון והקול של הדמות הזכיר את הרב עובדיה יוסף. כדי שאף אחד לא יחשוב שבאנו לצחוק עליו, רמזו לי בעדינות להסיר את המשקפיים".
לדבריו, מצב שכזה - ואף קיצוני יותר - יכול לקרות גם היום. "לא ירחק היום שהדתיים והימנים יצנזרו. כבר רואים את זה - כששרת התרבות מנסה לשלול תקציבים. הם עושים את המהפכה לאט לאט".
אבל חוץ מדיבורים לא רואים באמת צנזורה.
"הם עושים את המהפכה שקטה, אולי בעצם לא שקטה, אבל הם עושים אותה לאט לאט. היום הדתיים בעמדות מפתח, אבל לא באמת אכפת להם, כלומר הם לא באמת נלחמים. בתקופה ההיא, כשצילמנו, היו חששות איך הקהל יגיב לסאטירה תנ"כית כי עד אז זה היה מחוץ לקונצנזוס ולא צחקו על התנ"ך. אבל היה חשוב לנו לא ללעוג".
ובסוף זה עבר בשקט יחסי, לא?
"למרות החשש שלנו דווקא הדתיים הלאומיים מאוד אהבו את הסדרה. הם גם הבינו את ההומור, הרבה יותר מהחילוניים".
צויגנבום כיכב בעבר גם בסדרות הילדים "קופיקו" ו"השמינייה" וכן בסרט הקולנוע "בלוז לחופש הגדול", אבל בעיקר עסק במשחק בתיאטרון ובדיבוב סדרות. השחקן בן ה-55, שמופיע בימים אלה עם הצגת היחיד "מדוע הרגתי את אמא שלי", מדגיש כי "חצי המנשה", לא יצרה שינוי מהותי בקריירה שלו.
"היא היתה ציון דרך בקריירה שלי - לא מקפצה כמו 'בלוז לחופש הגדול', שהביא איתו חשיפה אדירה. אבל היא משודרת בשידורים חוזרים עד היום, ואנשים עוצרים אותי ברחוב בגלל אליקום הכהן. רק אתמול עצר אותי מישהו באוטובוס וביקש שאצטלם איתו בגלל 'חצי המנשה'. זה היה מול כולם ומביך קצת, אבל בסדר".
את "חצי המנשה" כתב יצחק שאולי יחד עם אפריים סידון - שאיתו עובד צויגנבום עד היום בהצגה "רואים את הסוף", שעלתה בצוותא. את ההצגה יצר סידון עם חבריו לתוכנית המיתולוגית "ניקוי ראש" - ב. מיכאל ומוטי קירשנבאום, שהלך לעולמו לפני כשלושה חודשים.
"השלישייה הזאת של קירשנבאום, מיכאל וסידון עשו כמה דברים מאז 'ניקוי ראש', והם רצו לעשות מופע עוד מימי צוק איתן, אבל המלחמה עיכבה אותם", מסביר צויגנבום את ההרכב המפואר שמאחורי ההצגה. "לפני הבחירות הם רצו לעשות סאטירה שמאלנית ולא מאוזנת. ממש רצו להשפיע. וראית? הצלחנו. סתם, הפסדנו ולא היה סיכוי להשפיע, אבל הנחמה היא שההצגה ממשיכה".
התגובות מול התבטאויות שמאלניות קשות מאוד היום. זה סיכון להשתתף בהצגה כזאת?
"קשה להיות יהודי, קשה להיות שמאלני וקשה להיות ישראלי, אז מה? היו תקופות שגם היה קשה להיות ימני. הכל קשה. יש הבדל בין בידור לאמנות. אמנים רוצים לקחת את משמעות החיים לאמירה, לשאול שאלות. לאמנים יש צורך לדבר ולא לשתוק. ובבידור דווקא לא מסתכנים, הוא לוקח את משמעות החיים כדי להצחיק ולא לשאול שאלות. בדיוק ההפך".
ואיפה אתה על הסקאלה?
"אני אמן אבל אין לי ברירה אלא להתחכך עם עולם הבידור - חלק גדול מזה נעשה עבור הפרנסה, ואני לא מתנצל על זה. הייתי שמח לעשות דברים אמנותיים יותר".