"זה סיוט, דורכים עלינו". המאבק של תושבי דרום ת"א ואור יהודה ברעש המטוסים
רוב הטיסות שנוחתות בנתב"ג בלילות ובסופי השבוע עוברות מעל הראש שלהם. הם לא ישנים וטוענים לאפליה בחלוקת העומס: "לסביון זה לא היה קורה. אנחנו חלשים". עכשיו מצטרפות העיריות למאבק משפטי. הסבל בדציבלים: צפו בבדיקת רעש בזמן אמת
תושבי דרום תל אביב ואור יהודה סובלים מרעש המטוסים שנוחתים בנתב"ג ומנהלים מאבק ארוך בטענה שחייהם הפכו בלתי נסבלים. הם טוענים לחלוקה לא הוגנת של מסלולי הנחיתות ולאפליה ביחס ליישובים אחרים. שתי העיריות איחדו באחרונה כוחות והגישו עתירה נגד מסלולי הטיסה.
אביב רחמים קנתה את ביתה ביד אליהו לפני 14 שנה. בשנים האחרונות הפך המצב בשכונה בדרום תל אביב לבלתי נסבל, ומטוסים עם רעש מחריש אוזניים עוברים מעליה ביום ובלילה. "כל הבית רועד. זה הופך להיות סיוט לגמרי כי אין מנוחה. בקיץ זה בכלל קטסטרופה", מספרת אביב. "לא ישנים ולא שומעים טלוויזיה כי כל עשר דקות יש רעש מחריש אוזניים. אני מרגישה שאין לי מנוחה. זה פוגם באיכות החיים ולא ניתן לסבול. הגבהים הם מאוד נמוכים ואני כבר מיואשת".
פרויקט שדרוג המסלולים בנתב"ג הסתיים בתחילת 2014 והתיימר להביא בשורה של ממש לישראלים. בין הצעדים בפרויקט שונתה צורת התפעול בשדה. בנתב"ג פועלים שלושה מסלולים להמראה ונחיתה, שיוצרים מעין צורת משולש ישר זווית. במסלול הנחיתה המועדף, מספר 12/30, נוחתים המטוסים לכיוון מזרח וחולפים מעל דרום תל אביב. שני המסלולים האחרים הם מסלול 08/26, שכונה במשך שנים "המסלול השקט", ומסלול 03/21, שנע מצפון-מזרח לדרום-מערב והוארך בקילומטר בכדי לאפשר נחיתת כל סוגי המטוסים. בנוסף הוחלט להפריד את מסלולי ההמראות והנחיתות.
על פי תוכנית התפעול החדשה, הוחלט כי מסלול 12/30, שהמטוסים בו חולפים מעל דרום תל אביב ואור יהודה, יהיה המסלול המועדף לנחיתות. התוכנית קבעה שיהיה ניתן לנחות גם במסלול השני, מסלול 03/21, אך עם הגבלים - שיעור הנחיתות בו לא יעלה על 40% מכל הנחיתות. בנוסף הוחלט כי מסלול זה לא יוכל לשמש לנחיתות בין 22:00 ל-05:00, בשבתות ובחגי ישראל, כך יוצא שבאותם הימים יבוצעו כל הנחיתות בנתב"ג על מסלול 12/30 - מעל הראש של תושבי דרום תל אביב ואור יהודה.
לטענת תושבי תל אביב ואור יהודה, הגבלת השימוש במסלול 03/21 מונעת חלוקה שוויונית בעוצמת הרעש. "תבנית התפעול המקורית שנקבעה הביאה למצב שבו 100% מפעילות הנחיתות בלילות, בימי שבת ובחגים מתבצעות על מסלול 12/30 ולפגיעה בשנתם של תושבי תל אביב יפו ואור יהודה בכל לילה, בשעות הליבה של הלילה, 7 ימים בשבוע לרבות שבתות וחגים", כתבו עורכי הדין של עיריות תל אביב ואור יהודה בעתירה שהוגשה לבית משפט המחוזי בלוד. התושבים ועורכי דינם טוענים כי הרשות לתעופה אזרחית מקנה חסינות מוחלטת מפני מטרד הרעש לאלף התושבים בקיבוץ בארות יצחק ובמושב מזור.
במצב שנוצר, יישובים מבוססים כמו בארות יצחק ומזור, מועצה אזורית חבל מודיעין, כפר סבא, רמת גן ושוהם, נפגעים הרבה פחות. ארנון גלעדי, סגן ראש עיריית תל אביב יפו, מסביר: "זה מאבק על צדק חלוקתי של מטרדי הרעש בנחיתות המטוסים מעל מדינת ישראל. ההחלטה של רת"א מעדיפה אוכלוסייה מצומצמת של יישובים מבוססים מול נתב"ג, לעומת עשרות אלפי תושבים בדרום תל אביב ובאור יהודה. האבסורד נמצא גם בהחלטה שנוגעת לא להפעיל את המסלול בצורה מלאה לאחר שהשקיעו בו יותר ממיליארד שקל".
אהרון כהן גר בשכונת כפר שלם עם אשתו ובתו התינוקת. "באמצע היום צריך לחכות דקה וחצי עד שחוזרים לשגרה. אי-אפשר לדבר בטלפון או לשמוע את הטלוויזיה. המטוסים פשוט דופקים לנו את השינה. כשזה ממש התחיל היה גימיק של לשים אטמי אוזניים בקרב תושבי השכונה, אבל זה לא מחזיק מעמד. אני עורך דין ואני פשוט קם מותש בגלל הרעש. זה פוגע באיכות החיים וגם בתפקוד היום-יומי שלנו כי פעמים רבות אתה קם עייף ".
בשכונת שפרינצק באור יהודה מדווחים התושבים על קירות רועדים, סדקים בקירות, רעש מחריש אוזניים, בעיות בשינה, פגיעה באוזניים ומחלות כרוניות בגלל הרעש הבלתי נסבל. האוכלוסייה המוחלשת שמתגוררת באזור חסרת אונים. לנוכח התגברות הדציבלים בשכונה, יש המון כעס. תושבת השכונה, שביקשה לא להזדהות, אמרה שאין סיכוי שהתושבים של סביון השכנה היו מאפשרים למטוסים להרוס להם את החיים. "ישר הם היו מתאחדים ושוכרים עורך דין. אנחנו אנשים חלשים, דורכים עלינו. יש לי בעיות שמיעה מהרעש של המטוסים. אני חולה מהרעש הזה".
וכעת לתגובות. ברשות שדות התעופה הפנו למשרד התחבורה, ומשם נמסר: "מאחר שהנושא נמצא בהליך משפטי אנו מנועים מלהתייחס לטענות. עמדתנו בנושא תוצג בפני בית המשפט".