"מסרבלת מעבר למתחרים": בזק נקנסה ב-8.5 מיליון שקל
משרד התקשורת הטיל על בזק את העיצום הגבוה ביותר שהוטל על גוף מפוקח בשנים האחרונות, בעקבות פגיעה בתהליך העברת הלקוחות לחברות מתחרות במסגרת רפורמת "השוק הסיטונאי", באמצעות הליך מעבר ארוך ומסורבל
משרד התקשורת מטיל על בזק עיצום כספי בסך של כ- 8.5 מיליון שקל, העיצום הכספי הגבוה ביותר שהטיל רגולטור על גוף מפוקח בשנים האחרונות. זאת בשל פגיעה בתהליך העברת לקוחות מבזק לחברות המתחרות במסגרת רפורמת "השוק הסיטונאי", כגון הליך מעבר ארוך ומסורבל, שגרם בין היתר להמתנה ממושכת והביאה לביטולים רבים מצד לקוחות המעוניינים לעבור לחברות ספק מתחרות.
העיצום הוטל בגין הפרות מהתקופה בה הושקה רפורמת השוק הסיטונאי בשלב הידני. בתקופה ההיא עלו יחסי משרד התקשורת ובזק על שרטון. המגעים בין הצדדים, על אף שהחלו בשיח ו"שולחנות עגולים", התנהלו במשך חודשים ארוכים באמצעות עורכי דין ובתי משפט, וכמעט ללא מגעים ישירים. בתקופה זו בזק הרשתה לעצמה להפר את הוראות תיק השירות בעניין השוק הסיטונאי ולא לקיים את הוראות הרגולטור. מנכ"ל המשרד הנכנס שלמה פילבר, שינה את ההתנהלות מול החברה, וכיום מתקיימות פגישות מקצועיות בכל הדרגים. כתוצאה מכך, בימים אלה מוסדרים בהצלחה נושאים רבים הקשורים להפעלת השוק הסיטונאי, בתקווה שלא יהיה צורך בנקיטת הליכי פיקוח ואכיפה.
מטרת רפורמת השוק הסיטונאי היא לעודד את התחרות ולאפשר לספקיות שירות האינטרנט להציע ללקוחותיהן שירות אינטרנט, בתעריף זול יותר וללא צורך בהתקשרות נפרדת של הלקוח הן מול בעלי תשתית האינטרנט והן מול ספק האינטרנט. במסגרת הרפורמה קבע משרד התקשורת לחברת בזק הוראות שונות שעסקו, בין היתר, באופן הטיפול בהעברת לקוחות לספקיות השירות. בניגוד להוראות אותן קבע המשרד, בזק העבירה מידע לגבי לקוחות, שסופק מטעם ספקיות השירות במסגרת הבקשות לקבלת שירות סיטונאי, למחלקות השיווק והמכירה של בזק לצורך "שימור מנויים".
ממשרד התקשורת נמסר: "זה הקנס הכי גדול שניתן אי פעם מטעם על ידי רגולטר. בזק הרשתה לעצמה להפר את ההוראות של הרגולטר. הם עיכבו לקוחות שרצו לעזוב אותם לטובת ספק אחר, כלומר, כשחברה מתחרה הייתה מתקשרת לבזק על מנת להודיע להם שהם עושים ניוד ללקוח שלהם, בזק הייתה מתקשרת ללקוח ומכניסה אותו לרשימת שימור לקוחות, מציעה להם כל מיני הנחות ופיצויים וכך היו משאירים את הלקוח אצלם.
"בנוסף הליך הניוד היה ארוך משמעותית ממה שנקבע, קרי אם ניוד צריך לקחת לפי חוק כחצי שעה, בזק הייתה מעכבת את זה למעל יממה כדי להתיש לקוח. דבר שלישי, בזק לא הייתה מוכנה לקבל בקשות ניוד בעל פה מלקוח אלא ביקשו להעביר את הבקשה בפקס או במייל וגם זה העמיד את הלקוח בטרטורים והתשה, דבר רביעי שעות הפעילות של המוקד ספקיות בזק הניוד היה נמוך משמעותית מהלקוחות הקיימים של בזק. מדובר באלפי לקוחות שנפגעו מכך".
בחברת בזק סירבו להגיב.