רפורמת ענק בתח"צ יוצאת לדרך עם הוזלות במחיר הנסיעה
רפורמה שתאפשר מעבר חופשי בין סוגי תחבורה ציבורית והוזלת תעריפים בעשרות אחוזים, תיכנס לתוקף ב-1 בינואר וצפויה להשפיע על כל הנוסעים באוטובוסים ורכבות בישראל
רפורמת תחבורה ציבורית רחבת היקף יוצאת לדרך בישראל. החל ב-1 בינואר, משרד התחבורה ישנה את הדרך שבה כל אחד ואחת מנוסעי האוטובוסים, רכבות רגילות וקלות ומטרונית בישראל, יכול לעבור בין המפעילים השונים - ולא פחות חשוב, יביא לכך שעלות הנסיעה תוזל למרבית הנוסעים.
הרפורמה, אותה יזם שר התחבורה ישראל כץ, נועדה להקל על מעבר בין רכבת לאוטובוס לדוגמה, ויצירת מספר מצומצם יותר של תעריפים. בשורה חשובה נוספת היא הוזלת המעברים - לדוגמה מנוי חודשי שכולל נסיעה ברכבת ואוטובוס מאשדוד לתל-אביב יוזל מ-574 ל-350 שקל, נסיעה דומה מרחובות לתל-אביב תוזל מ-491 ל-285 שקל ומבית-שמש לירושלים יעלה מנוי 350 שקל במקום 420 שקל.
קו נסיעה | מחיר ישן | מחיר חדש |
אשדוד - תל-אביב | 574 | 350 |
רחובות - תל-אביב | 491 | 284 |
רמלה-לוד - תל-אביב | 346 | 250 |
מרחב חיפה | 380 | 285 |
מרחב באר-שבע | 335 | 235 |
בית-שמש - ירושלים | 420 | 350 |
המנויים החדשים יאפשרו מעבר חופשי במשך כל שעות פעילות התחבורה הציבורית באזור המנוי. כך לדוגמה ניתן יהיה לעבור באופן חלק בין רכבת ישראל לאוטובוס של אחד ממפעילי התחבורה הציבורית, באמצעות תעריף אחיד. במשרד התחבורה מסבירים כי בשיטה החדשה סווגו ארבעה מטרופולינים בישראל - תל-אביב, חיפה, ירושלים ובאר-שבע, וכל אחד מהם חולק לשלוש טבעות מרחק. במשרד מדגישים כי המטרופולינים החדשים גדולים משמעותית מאזורי התפעול הקודמים. בדרך זו נקבעו שלוש רמות מחיר ושלוש תת-רמות מחיר בכל אזור, במקום אלפי תעריפים מבלבלים.
מטרופולין תל-אביב (לחצו להגדלה)
מטרופולין תל-אביב לדוגמה, כולל כעת באזור "1" את תל-אביב, חולון, בת-ים, ראשון-לציון, גבעתיים, רמת-גן, בני-ברק, חלק מפתח-תקווה, יהוד, אור-יהודה, רמלה ולוד. נסיעה באזור 1 תעלה 250 שקל לחודש, 75 שקל לשבוע ו-16 שקל לנסיעה יומית ללא הגבלה.
אזור "2" כולל בנוסף את הרצליה, רמת-השרון, כפר-סבא, רעננה, הוד-השרון, חלק מפתח-תקווה, כפר-קאסם, ראש-העין, שוהם, רחובות, יבנה ונס-ציונה. התעריף כאן - 285 שקל לחופשי-חודשי, 110 לחופשי-שבועי ו-25 שקל לחופשי-יומי.
אזור וערים כלולות | חופשי חודשי | חופשי שבועי | חופשי יומי |
1 - תל-אביב, חולון,בת-ים, ראשון-לציון, גבעתיים, רמת-גן, בני-ברק, פתח-תקווה (חלקי), יהוד, אור-יהודה, רמלה, לוד | 250 | 75 | 16 |
2 - הרצליה, רמת-השרון, כפר-סבא, רעננה, הוד-השרון, שוהם, יבנה, פתח-תקווה (חלקי), כפר-קאסם, ראש-העין, רחובות, נס-ציונה | 285 | 110 | 25 |
3 - נתניה, קלנסוואה, טייבה, כוכב-יאיר, קדימה, צורן, טירה, מודיעין, אשדוד | 495 | 190 | 44 |
* המחירים כוללים נסיעה ברכבת
האזור השלישי, "3", מוסיף את נתניה, קלנסוואה, טייבה, כוכב-יאיר, קדימה, צורן, טירה, מודיעין ואשדוד. המחיר כאן נקבע על 495 שקל לחודש, 190 לשבוע ו-44 שקל ליום. באזורי 2 ו-3 נקבעו גם תעריפי משנה האמורים להתחשב במרחקי נסיעה חריגים. תושבים בערי ספר דוגמת חדרה ואשקלון, יוכלו לרכוש מנויים לנסיעה למטרופולין הנמצא מדרום או צפון לעירם לפי הצורך.
במשרד התחבורה מדגישים כי השיטה החדשה תשתלם במיוחד למי שנדרש לבצע החלפה של אמצעי תחבורה במהלך הדרך - בין אם מעבר מרכבת לאוטובוס, בין אם מעבר מרכבת קלה לאוטובוס ואף במעבר בין קווי אוטובוס. כרטיסי המנוי כעת תקפים בכל המפעילים באזור, בלי צורך לבצע הטענה נפרדת של כרטיסים לכל מפעיל.
מטרופולין חיפה (לחצו להגדלה)
במסגרת הרפורמה, משרד התחבורה יציע כרטיס חופשי-חודשי, ובנוסף לו חופשי-שבועי התקף לשבוע של נסיעה ללא הגבלה, וכרטיס דומה המכונה חופשי-יומי. זה האחרון תקף ליום הרכישה מראשית פעילות התחבורה הציבורית ועד לסיום הפעילות בלילה.
מטרופולין באר-שבע (לחצו להגדלה)
עוד נמסר כי הרפורמה תוחל בשני שלבים. הראשון, ב-1 בינואר, יכלול עדכון תעריפי הנסיעה למנויים בארבעת המטרופולינים. בשלב השני שייושם בהמשך, יבוצעו הנחות בחלק מתעריפי הנסיעה של נסיעות בודדות.
בכדי לסייע לנוסעים, משרד התחבורה יבצע פעולות הסברה במוקדי הנפקת הרב-קו, ויחנוך אתר חדש שצפוי להתחיל לפעול בסוף השבוע. באתר זה ניתן יהיה לבצע חישוב של עלות הנסיעה במסלול הרצוי, ולבחור את המנוי המתאים ביותר לשימוש הצפוי.
מטרופולין ירושלים (לחצו להגדלה)
שר התחבורה, ישראל כץ, ציין כי "מבנה התעריפים החדש יעודד שימוש בתחבורה הציבורית, יוזיל את עלויות הנסיעה בעד אלפי שקלים בשנה למשפחה, ובכך יתרום להפחתת יוקר המחיה בישראל". השר כץ צופה כי המבנה החדש והפשוט יותר, יחד עם התעריפים המוזלים, יוביל לכך שנסיעה בתחבורה ציבורית תהיה אטרקטיבית מבעבר ויסייע לכך שישראלים רבים יותר יוותרו על נסיעה ברכב פרטי לטובת אוטובוס או רכבת.