מערכות בטיחות חינם בכל רכב? השר ממתין להמלצות
לפני כחודשיים אישר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הקמת צוות שיבחן כיצד תתקין המדינה בחינם מערכות בטיחות מתקדמות במרבית כלי הרכב בישראל. במשרד האוצר מתנערים מהנושא, במשרד התחבורה מבטיחים: ההמלצות יוגשו לשר כץ כבר בימים הקרובים
מעקב בטוח - כיצד מתקדמת הוועדה ליישום החלטת הממשלה על התקנה חינם של מערכות בטיחות בכל כלי הרכב בישראל שנרכשו אחרי שנת 2000? ב-1 בנובמבר האחרון שחרר שר התחבורה, ישראל כץ, הודעה דרמטית שגרמה לסערה גדולה בשוק הרכב הישראלי: ממשלת ישראל החליטה כי תממן התקנה של מערכות בטיחות מתקדמות לרכב בכל מכונית ששווקה בישראל ב-15 השנים האחרונות, ותחייב התקנה של מערכות דומות באוטובוסים ומשאיות. לדברי השר, ראש הממשלה החליט בו במקום להקים צוות משותף למשרדי התחבורה והאוצר, שתפקידו לבחון באופן מיידי דרכים למימון התקנת המערכות על-ידי המדינה. ומה עלה בגורל הצוות המשותף?
החלטה דרמטית: מימון מערכות בטיחות לרכב משומש
במשרד התחבורה אומרים כי הצוות החל לפעול יום לאחר החלטת הממשלה. בצוות חברים:
- אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה (משרד התחבורה)
- דפנה עין-דור, מנהלת אגף הכלכלה (משרד התחבורה)
- דניאלה גרא, רכזת תחבורה (משרד האוצר)
- אסף מיכאל, נציג הממונה על הביטוח (משרד האוצר)
במשרד התחבורה אומרים עוד כי עד עתה עלו כבר מספר הצעות, אשר אמורות להגיע לידי שר התחבורה "כבר בימים הקרובים".. כאשר יונחו ההצעות על שולחנו של השר, יידרש כץ לבחור באפשרות המועדפת והתהליך יואץ לקראת יישום. במשרד האוצר סירבו לחלוטין להתייחס לנושא.
בעת פרסום ההודעה הדרמטית, אמר כץ כי "שיפור רמת הבטיחות בכלי רכב קיימים באמצעות שימוש במערכות מתקדמות בעלות היבטים בטיחותיים מהמעלה הראשונה, הוא צעד משלים למתן תמריצים לכלי רכב חדשים, שבהם מותקנות מערכות הבטיחות, שבוצע לפני כשנתיים. זאת במקביל לקביעת דרישות תקינה מתקדמות לייבוא כלי רכב". שתי השאלות הגדולות שנותרו ללא מענה הן מה הדרך למימון המבצע היקר, וכיד ניתן יהיה להיערך מבחינה לוגיסטית להתקנה וטיפול שוטף במספר מכוניות גדול כל כך.
בזמן שמקורות מקורבים לנושא במשרד התחבורה העריכו עם החלטת הממשלה כי יש שתי אפשרויות תשלום - רכישה בכסף וזיכוי אחר כך בדרכים שונות (אגרת רישוי מופחתת למשל) או התקנה חינם מראש, מקורות באוצר אמרו כי הם אינ מתכוונים בשום אופן להגדיל את מסגרת התקציב הקיימת. בישראל נעים קרוב לשני מילון כלי רכב העונים על ההגדרה "מודל 2000 ואילך", ובהתחשב בעלות מערכת בנוסף להתקנה של כ-1,000 שקלים, סך עלות הפרויקט עשויה להגיע לכ-2 מיליארד שקלים. מהיכן עשוי הכסף להגיע? במשרד התחבורה מקווים כי חברות הביטוח למשל יתנו יד לכך, אך בחברות עצמן - שוב - נרשמת פחות התלהבות מאובדן הכנסה מיידי - למרות החסכון האפשרי בתביעות פיצויים של מבוטחים.
מערכות הבטיחות המתקדמות העונות על דרישת משרד התחבורה, משווקות כיום רק על-ידי חברת מוביל איי, ומסייעות לנהג להתמודד עם הסחת דעת, הנחשבת לגורם תאונות הדרכים מספר 1 בעולם. יש להזכיר כי מדובר במערכות התרעה בלבד, ולא כאלה המעניקות יכולת מניעה או התחמקות. במשרד התחורה הזכירו שלוש התרעות שאותן מערכות יידרשו לתת: לפני התנגשות (ניטור מרחק), זיהוי הולכי רגל (למעשה חלק ממערכת התרעת התנגשות) והתרעת סטייה מנתיב.