תופעה: "רשות השידור עיקלה לי את החשבון"
למרות שאגרת הטלוויזיה בוטלה כבר בתחילת 2015, ל-ynet ממשיכות להגיע תלונות על עיקול חשבון הבנק בשל חוב לרשות השידור - במקרים רבים, ללא כל התראה. החייבים מספרים על התנהלות מסורבלת ובלתי אפשרית: "כשניסינו לברר מי עורך הדין החתום על העיקול לא הצלחנו להבין, וגם הבנק לא ידע למי להפנות אותנו". אך בכינוס הנכסים מתעקשים: "החוק מחייב כל חייב לשלם את חובו"
אגרת הטלוויזיה בוטלה כבר בתחילת חודש ינואר 2015, אך למערכת ynet ממשיכות להגיע פניות של עשרות בעלי טלוויזיה הטוענים כי חשבונות הבנק שלהם עוקלו שלא בצדק. רשות השידור טוענת כי החשבונות שעוקלו הם משנים קודמות, ושלכל חייב נשלחו 3 התראות לפני עיקול - אולם המתלוננים טוענים כי את ההודעה על העיקול קיבלו מהבנק, ולא מרשות השידור.
לכתבות נוספות בערוץ הצרכנות
יתרה מכך - המתלוננים טוענים כי ניסו ללא הצלחה להשיג מענה טלפוני מצד הרשות על מנת ללבן את הבעיה, אולם נותרו במקרים רבים ללא מענה. אלו שהצליחו להשיג מענה מנציגי הגבייה נתקול במענה לקוני על היותם פקידי גבייה בלבד ולא נציגי הסברה - מה שהשאיר את החייבים עם ידיים כבולות וללא מענה ראוי.
אבי שושן ממרכז הארץ סיפר לנו כי "לפני חודשיים קיבלתי מכתב מחשבון הבנק כי יש לי עיקול על סך 609 שקלים ועלי להסדיר את החוב, התקשרתי לרשות השידור שם יש מספר רק של גבייה, חיכיתי המון זמן על הקו ולא היה מענה, הייתי בדיוק מספר ימים לפני החתונה שלי ולא היה לי זמן לטפל בזה לעומק ולכן נאלצתי לשלם, ידי היו כבולות.
"זו שערורייה שבשנת 2015 אנחנו משלמים על ערוצי כבלים ותקשורת, ועדיין נאלצים לשלם אגרת טלוויזיה לגוף שאין לו שום הצדקה", הוסיף. "בנוסף אין עם מי לדבר במענה של הגבייה, אלו לא נציגי הסברה אלא נציגי גבייה בלבד וזה מחדל".
למרות ביטול האגרה, אנשי הרשות ממשיכים לגבות את אגרת הטלוויזיה מחייבים שלא שילמו עד לשנת 2014. מפרק רשות השידור ערך מבצע שבמסגרתו ניתנה לחייבים ההזדמנות לשלם את כל חובותיהם ללא קנסות והפרשי הצמדה, וכעת פועלת הרשות כלפי מי שלא מצאו לנכון לסלק את חובם או להשיג עליו. בסוף 2014 הורה כונס הנכסים הראשי על מבצע גביית אגרה, והציע לציבור החייבים לשלם את חובו בתנאים מועדפים ללא קנסות והפרשי הצמדה. את הגבייה עצמה הוציא פרופסור פרופ' דוד האן - מפרק רשות השידור למיקור חוץ (גבייה דרך גוף חיצוני ולא דרך רשות השידור), על-ידי חברת חיצונית בשם "מגער".
"לא קיבלנו התראה"
מתן ממרכז הארץ סיפר לנו כי הוא נתקל בשני מקרים של עיקול החשבון אצל בני משפחתו, הראשון הוא אצל אמו בת ה - 65 שקיבלה מכתב מהבנק בו הודיעו לה כי יש עיקול על החשבון, בשל חוב על סך 359 שקלים. "מיד התקשרנו לבנק לברר את הנושא ונאמר לנו כי יש עיקול על החשבון, כשניסינו לברר מי עורך הדין החתום על העיקול לא הצלחנו להבין, וגם הבנק לא ידע למי להפנות אותנו.
ניסיתי להתקשר לגבייה של רשות השידור לקבל הסבר, אך ללא הצלחה, בסוף השגתי כתובת מייל וביקשתי הסבר עליו החזירו לי תשובה שזה חוב שיש לשלמו אלא אם כן נשלח מסמכים מתאימים. לאימי המתקיימת מהבטחת הכנסה, אכן יש טלוויזיה בביתה והיא משלמת את האגרה בכל שנה, הפעם לא קיבלנו התראה או מכתב המודיע על תשלום אלא מיד עיקול חשבון". עוד סיפר מתן כי גם לאחיו הגדול קרה את אותו המקרה וחשבון הבנק שלו עוקל על חוב של 500 שקלים.
גם יעל ממרכז הארץ סיפרה כי היא ובעלה מקפידים לשלם בכל שנה את אגרת הטלוויזיה השנתית, ולפני כחודש התקשרו מהבנק לספר להם כי יש להם עיקול על סך 354 שקלים בהם הם לא יוכלו להשתמש עד שיוסדר החוב. "לא קיבלנו שום התראה או מכתב מרשות השידור המודיע על תשלום האגרה השנתית", היא מספרת. "קיבלנו רק טלפון מהבנקאית שהתקשרה לעדכן אותי שהיא לא יכולה לעשות כמעט שום פעולה בחשבון מאחר ויש חוב. נלחצתי אז מיד שילמתי, אבל ההתנהלות הזו שרירותית ולא מובנת - מי נתן להם אישור לעקל לי את חשבון הבנק?".
כונס הנכסים: "החוק מחייב את כולם לשלם"
מזל גרשון, בעלת קיוסק המתגוררת בחולון, סיפרה: "קיבלתי מכתב מהבנק על עיקול החשבון בסכום של 1,200 שקלים, התקשרתי מיד לבנק לברר את העניין ואמרו לי שמדובר בחוב מרשות השידור שלא שולם. אני בעלת קיוסק ומשדרת בטלוויזיה שיש ברשותי רק הגרלות של לוטו וטוטו, ולא עושה בה שימוש לצרכים אחרים. שלחנו להם תמונות ואפילו הזמנו אותם לבוא ולבדוק אותנו אך לא קיבלנו מענה.
"לא קיבלנו שום התראות בעבר על תשלום האגרה מרשות השידור. ניסיתי לפנות לרשות השידור בטלפון והסברתי להם את מצבי, ואמרו כי יחזרו אליי מספר פעמים - ואף אחד לא חזר, כשהבנתי שלא אקבל מענה הלכתי פיזית למקום שבו היו משלמים לרשות השידור בעבר בתל אביב וראיתי שהמקום סגור. עכשיו אני נאלצת ללכת לבנק לבקש הגדלת מסגרת כי אני מוגבלת בחשבון וזה הורס אותי, אין לי למי לפנות".
תגובת כונס הנכסים הרשמי: "החוק מחייב כל חייב לשלם את חובו. כל החייבים קיבלו לפחות שלושה מכתבים לכתובתם במהלך השנה, חייבים אלה גם לא הסדירו את חובם במסגרת מבצע הגביה שערכה רשות השידור. לפנים משורת הדין רשות השידור עיקלה חשבונות לחייבים רק לאחר שהם קיבלו מכתב בדואר רשום לכתובת מגוריהם. רשות השידור מפעילה מוקד טלפוני 6 ימים בשבוע. במוקד ניתן לברר פרטים על אודות החוב והיקפו".