צפו: שברולט ספארק, נהיגה ראשונה בקטנה-גדולה
המכונית הקומפקטית במבחר של שברולט זוכה למחליפה מודרנית, חזקה, מאובזרת מבעבר ועם תיבת הילוכים רציפה. האם זה הופך אותה למתחרה ראויה בצמרת הקטגוריה הלוהטת? סיבוב בכורה
איפה נהגנו - קליפורניה
השתתף בהכנת הכתבה: ניר בן זקןבמה נהגנו - שברולט ספארק דור 2
מחליפה של - שברולט ספארק דור 1
מתחרות לדוגמה - יונדאי i10, סקודה סיטיגו, פיז'ו 108, קיה פיקנטו
מתי אצלנו - עכשיו
כמה תעלה - החל מ-61 אלף לידנית ו-79 אלף לאוטומטית
צילום: ניר בן זקן
צולם באמצעות סמסונג נוט 5 וגו-פרו הירו 3
5 דברים שחייבים לדעת על ספארק
- יש לה גיר רציף ראוי ומנוע חזק. הבעיה העיקרית של הספארק היוצאת, זו שללא ספק הפריעה ל-UMI למכור ממנה פי כמה ולנסות להתחרות בקיה פיקנטו למשל, היא יחידת מנוע-גיר רחוקה מלהרשים. לא רק חסרונה של אופצי אוטומטית, אלא גם מנוע לא מעודן. המכונית החדשה מטפלת בבעיה, ומציעה לא רק יותר נפח (1.4 במקום 1.2 ליטר) כוח (98 במקום 82 כ"ס) ופעולה נינוחה, אלא גם תיבה רציפה עם יחסי העברה קבועים מראש, לטובת חסכון בעלויות ותצרוכת דלק נמוכה יחסית. השילוב הזה, שנהנה גם מנתון מומנט נדיב יותר, מאפשר שיוט בסל"ד נמוך ושומר על שקט יחסי בתא הנוסעים. זה שינוי מבורך מאד לעומת הדור הראשון והרועש. אל תצפו אמנם לביצועים מרשימים, ואת יתרון הכוח מול המתחרות אפשר יהיה לאמת רק בקרב ראש בראש, אבל פעולת המנוע נעימה, תפקוד התיבה ראוי, וחווית הנסיעה השתפרה פלאים.
- היא לא זולה במיוחד. עם 61 אלף לידנית ו-79 לגרסת גיר רציף, הספארק אינה יקרה ממובילות הקטגוריה, אבל כאן בדיוק נעוצה הבעיה. היא עולה כמותן, אבל יש לה דרך לא קצרה להוכיח שהיא מסוגלת גם להתחרות בהן. יש לה אמנם כלים ראויים להתמודדות "על הנייר", אבל מרבית סוכני המכירות של UMI ימצאו עצמם משכנעים קודם כל לא לקנות את המתחרות, ורק אחר כך כן לרכוש את הספארק. במילים אחרות, הם יאלצו להוכיח שהם שווים יותר, לפני שיגיעו לדיון על ההנחה והאבזור-חינם. 3,000-4,000 שקלים פחות היו עושים את העבודה להרבה יותר קלה, ואת ההצלחה להרבה יותר מובטחת. בעיקר בעידן בו מתחרות ישירות מציעות מבצעים של 50-וקצת לידנית, והנחה של 5,000 שקלים על אוטומטית.
- הספארק התבגרה, וטוב שכך. הדור הראשון של הספארק הגיע אלינו בתחילת העשור ונראה - ויזואלית ורעיונית - כמוצר מענין שלא עבר את כל שלבי התכנון וקבוצות המיקוד. שילוב של מראה שובב ומקורי עם פרטי עיצוב מוזרים בתא הנוסעים, מנעו מלקוחות רבים התייחסות רצינית. וזה עוד לפני שהגענו לחסרונה של תיבה אוטומטית, חסרון שהתגלה כקריטי למרות הצפיות. הדור השני נראה כבר בוגר ומוקפד יותר, כזה שלא מנסה להתחנף (רק) באמצעות שטיקים וטריקים, אלא מביא יכולת מוכחת ונתונים מרשימים מבעבר. כך במראה החיצוני וכך גם בתא הנוסעים ששודרג משמעותית מבחינת איכות, אבזור והקפדה.
מצאו את ההבדלים: סביבת הנהג בספארק החדשה (עליונה) מול היוצאת
- אבזור הוא שם המשחק. חבילות האבזור עימן משווקות גרסאות הספארק השונות, מציגות עליונות מסוימת על המתחרות הקרובות, אבל לא מהותית. ברמת האבזור הגבוהה, מציעה הספארק יתרון מעניין בדמות מסך מגע גדול מידות ("7) ומערכת Apple CarPlay המשדכת את הסלולרי האישי למכונית בממשק סופר-נוח וממכר. הבעיה: גרסאות אלה יקרות מהמתחרות באופן ברור, והופכות בעצמן ליקרות בקטגוריה בה המחיר הוא המלך.
- ולכן, זה לא יהיה קל. כמו בהרבה מקרים בהיסטוריה, הבעיה הגדולה של הספארק עלולה להיות תזמון. שכן עדיין, תאומות קיה-יונדאי שולטות בקטגוריה ביד רמה וזרוע נטויה, עם שילוב קטלני של מוצר מצוין ומחיר תחרותי. בהנחה שפלח השוק אינו עומד לגדול באופן קיצוני, שברולט ספארק צריכה להתקוטט עם שתיים אלה - ורשימה ארוכה של מתחרות מעולות אך פחות פופולריות - על כיסו של הקהל המקומי. כל זאת כדי להגיע לנתון של 6,000 מכוניות אותן היא מעריכה שתצליח למכור כבר ב-2016, או אפילו יותר. אלה מספרים מרשימים שיהפכו אותה מיידית לשברולט הנמכרת ביותר. אם כך אכן יקרה.
הכתב היה אורח חברת שברולט
שברולט ספארק - חדשה בישראל