למה מאות מורים לא מקבלים תוספת שכר שהובטחה להם?
ותיקי המערכת אמורים לזכות לשדרוג - אבל גם מי שעומד בתנאים לא מקבל כי "נגמרו המכסות". בהסתדרות המורים "הופתעו" ומשרד החינוך מנסה לפתור את המצוקה
רפורמת "אופק חדש" נחתמה בין הסתדרות המורים, משרד החינוך ומשרד האוצר לפני שבע שנים, במטרה להיטיב את תנאי העסקתם של עובדי ההוראה שמלמדים בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחלק מחטיבות הביניים. במסגרת הרפורמה הוחלט כי מורה שנכנס למערכת החינוך יחל לספור את דרגותיו, מ-1 עד 9, כך שעלייה בדרגות משמעה תוספת שכר. בדרגות הנמוכות שיעור העלייה הוא 7.5% מהשכר החודשי, ובדרגות הגבוהות מדובר כ-8.5%.
עוד על פי ההסכם, בדרגות 6-1 יקודמו באופן אוטומטי עובדי הוראה שהשלימו מספר שעות של השתלמות שנקבעו מראש. באשר לדרגות 9-7 המצב שונה. על מנת לקבל את תוספת השכר המורים צריכים לעמוד בקריטריונים המפורטים בהסכם השכר, בהם השתלמויות, קורסים, חוות דעת של מנהל בית הספר שבו הם עובדים ועוד. אלא שבאשר לדרגות אלה נקבעה ברפורמה מכסה מסוימת, ובשבועות האחרונים יותר ויותר מורים מדרגות 9-7 מלינים על כך שאף שסיימו את כל התחייבויותיהם והם עומדים בקריטריונים, נאמר להם שלא יקבלו את תוספת השכר. בדרגות נכללים עובדי הוראה ותיקים, בהם גם כאלה שעומדים לצאת לגמלאות או שכבר יצאו. בעיה זו חוזרת על עצמה זו השנה השנייה.
ירדנה עבדה במערכת החינוך במשך 35 שנה. בחודש מאי האחרון היא הייתה אמורה לעלות מדרגה 7 ל-8 ולקבל מדי חודש תוספת של 1,100 שקל ברוטו למשכורתה. היא לא קיבלה זאת עד כה, ובאוגוסט האחרון כבר יצאה לגמלאות. "סיימתי את כל הדרישות לקבלת הדרגה", היא אומרת, "קורס שנמשך שנתיים של מורה חונך שדרש ממני לצאת ללימודים פעם בשבוע אחרי שעות העבודה, הגשתי שתי עבודות מאוד גדולות, כמובן שהכול נעשה באקדמיה, בנוסף סיימתי שישים שעות של שני קורסים נוספים, קיבלתי הערכה גבוהה מאוד ממנהל בית הספר שלי ועמדתי בדרישת הפז"ם – שלוש שנים בין דרגה לדרגה. ולמרות כל אלה מחודש מאי אני מחכה לתוספת שלא קיבלתי".
מעבר לזה, מדגישה ירדנה, העלאת הדרגה חשובה לה מפני שלפי הדרגה החדשה אמורים להיחשב המענקים והפנסיה שלה. "אין לי עם מי לדבר", היא מוחה. "פניתי בנושא להסתדרות המורים וגם למשרד החינוך ולא קיבלתי מענה מאף אחד. אני צריכה לקבל את הדרגה הזו בזכות ולא בחסד. זה שלי, ואחרי 35 שנה להרגיש שככה מזלזלים בי זו תחושה מאוד לא נעימה".
מורה אחרת שמלמדת במערכת החינוך כבר 22 שנה אומרת: "למדתי במשך שלוש שנים, צברתי 210 שעות השתלמות כפי שנדרש ממני, קיבלתי הערכה ממנהלת בית הספר שלי, כל זה בשביל לעלות לדרגה 8 שמשמעה עבורי תוספת של 1,000 שקל בשכר. אני זכאית לדרגה כבר מתחילת שנת הלימודים הנוכחית, וכל פעם שאני מבקשת לבדוק מה עם זה אומרים לי 'תחכי. כרגע אין מכסה'".
לדברי אותה מורה, בבית הספר שבו היא מלמדת ישנן עוד ארבע מורות שלא קיבלו את העלאה המגיעה להן. "למרות שהמכסה מלאה ממשיכים לעודד אותנו לצאת להשתלמויות, לא אומרים לנו שנגמרו המכסות. אז למה? רק לאחרונה המנהלת שלי עודדה אותי לצאת להשתלמות נוספת לקבל דרגה 9, אבל אמרתי לה שאני לא יוצאת עד שאני לא מקבלת את הדרגה שלי".
מורה אחרת שאמורה לעלות מדרגה 8 ל-9 וטרם קיבלה אותה מאותה הסיבה מוחה על כך: "מילאתי את כל חובותיי, אז למה ברגע האמת, כשאני צריכה לקבל את מה שמגיע לי, זה לא קורה? למה אותי צריכה להעסיק מכסה כזו או אחרת אם אומרים לי 'צאי ללמוד'? המטרה הייתה לשפר את השכר ולא לשחוק אותו, אבל ברגע שהם לא מעדכנים את השכר בדרגות הגבוהות הם שוחקים אותו. אז מצד אחד אומרים לנו 'אנחנו רוצים שתשתלמו ותתקדמו', אבל מצד אני שמים לנו רגל".
גילה קליין, יו"ר סיעת נח"ל (אופוזיציה) בהסתדרות המורים: "זו תופעה מבישה ומצערת. האחריות הראשונית היא של מזכ"ל ההסתדרות יוסי וסרמן שבייש אותנו וחתם על הסכם שפוגע בציבור עובדי ההוראה. מעולם לא היינו צריכים להיות תלויים במכסות. הוא חטא וכתוצאה מכך ציבור גדול של עובדי הוראה נפגע. אני מקווה שהדבר יבוא על פתרונו בקרוב".
גורם בהסתדרות המורים אמר ל-ynet כי לאחרונה החל משא ומתן לקראת חידוש רפורמת אופק חדש, ושנשקלת האפשרות לבטל את סעיף המכסה.
מהסתדרות המורים נמסר בתגובה: "הסתדרות המורים הופתעה מכך שאזלו המכסות, היות ומי שמופקד על נושא זה הוא משרד החינוך
באופן בלעדי ולהסתדרות המורים אין נתונים לבדיקת המכסות. לאחר שנודע להסתדרות המורים ממשרד החינוך כי אזלו המכסות, נכנסנו למו"ם אינטנסיבי עם משרדי החינוך והאוצר במטרה למצוא פתרון לנושא המכסות בדרגות 9-7. בשבועות האחרונים מסתמן פתרון שעובדי ההוראה שהשלימו את מלוא התחייבויותיהם וזכאים לדרגה יקודמו באופן מיידי עם החתימה על ההסכמות בנושא זה".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "על פי הסכם אופק חדש, הקידום השני של מורים בדרגות הגבוהות נעשה בכפוף לכמה תנאים: פז"ם, השתלמויות, הערכה על-ידי מנהל בית הספר, ומכסה פנויה. בימים אלו אנו מקיימים שיח עם משרד האוצר והסתדרות המורים על מנת להסדיר מכסה לקידום".