טרור, חלומות ושוקולד: סיכום 2015 בתעופה
חברות הלואו-קוסט המשיכו להגיע לארץ ולהוזיל את הטיסות, אל על מצטיידת במטוסי העתיד, תופעת הזעם האווירי עשתה עלייה והפכה לטיסת השוקולד המפורסמת, הטרור הגיע לשמיים ואפילו ענף התעופה לא הצליח לחמוק מהיסטריית מלחמת הכוכבים. השנה שהיתה ומה צפוי ב-2016
יותר זול, יותר טיסות: עליית הלואו-קוסט
הסכם השמיים הפתוחים שהשנה ציינו שנתיים לכניסתו לתוקף, עשה לא פחות ממהפכה בענף התעופה בישראל וברשימת החברות הפעילות ביותר בנתב"ג. גם השנה נכנסו חברות תעופה זולות (חברות לואו-קוסט) נוספות לפעילות בישראל, שמציעות לנו פחות שירות וכיף על המטוס, אבל גם פחות נזק בכיס.
הבולטות שבהן השנה, שהצטרפו להצלחה המסחררת של איזיג'ט, הן מונארך וריינאייר. מונארך החלה להפעיל שלוש טיסות שבועיות בין נתב"ג לשדה התעופה לוטון שליד לונדון, וטיסה נוספת בקו עובדה-לוטון. בשנה הקרובה צפויה החברה להוסיף קו נוסף למנצ'סטר. ריינאייר החלה להפעיל קו שבועי לעובדה. חברה נוספת שתגיע לארץ,אחרי שנים של היעדרות, היא TUI שתפעיל קו לואו-קוסט למינכן.
זעם אווירי: הפרצוף המכוער של הענף
אחת התופעות המכוערות בעולם התעופה הקשורה קשר ישיר לטיסות הלואו-קוסט, היעדר השירות והצפיפות הרבה במטוסים, היא תופעת הזעם האווירי. כן, מדובר באותה תופעה שהביאה לנו את "תמכור לה ת'שוקולד, מה היא ערביה?" בחודש פברואר 2015.
אבל טיסת השוקולד של ישראייר לא לבד. לדוגמה, ממש בצמוד לאותה טיסה ידועה לשמצה, בארצות הברית שפך נוסע זועם כוס מים רותחים על דיילת של חברת דלתא בארה"ב. זו רק דוגמה אחת לתופעה ולפרצופו המכוער של עולם התעופה בן זמננו, עולם שגרם לנו להתגעגע השבוע לתמונות הכל כך ישנות האלה.
חולמים בעברית: הדרימליינרים בדרך לאל על
הקרב בין ענקיות התעופה יצרניות המטוסים איירבוס ובואינג לא נרגע גם בשנה האחרונה. מטוסי הדגל של כל אחת מהחברות ממשיכים לככב בראשי מצעדי המכירות: ספינת האוויר המעופפת הענקית A-380 של איירבוס, ומנגד הדרימליינר של בואינג. האחרון, מטוס קטן בכחצי מהאיירבוס המדובר, נחשב גם לחסכוני בדלק בניגוד אליו ובחודש ספטמבר הודיעה אל על כי זהו מטוס העתיד שלה.
החברה הישראלית רכשה 15 מטוסי בואינג דרימליינר בעסקת ענק, הגדולה בתולדותיה ובשווי של 1.25 מיליארד דולר. ההתרגשות הגדולה הגיעה אפילו עד לשגריר ארצות הברית בישראל שפרסם פוסט בנושא בפייסבוק. מתי נזכה לטוס בהם? ראשוני המטוסים יגיעו לארץ הקודש באמצע 2017, וכשחושבים ש-2016 עוד שלושה ימים כאן, זה כבר ממש לא רחוק.
הטרור מגיע לשמיים: הטרגדיה של שארם
בתחילת השנה נהרגו 144 נוסעים ואנשי צוות של טיסה 9525 של ג'רמן ווינגס (חברת בת של לופטהנזה הגרמנית) אשר היו בדרכם מברצלונה לדיסלדורף. תוך ימים אחדים התברר כי הטייס שנעל את הקוקפיט ריסק את המטוס במכוון אל צלע הר, מה שהפך את האירוע לטראגי ומפחיד עוד יותר.
בהמשך השנה היינו עדים להתרסקות נוראית נוספת של מטוס רוסי בשארם א-שייח' במצרים, רק שכאן התברר העניין כפעולת טרור בה נהרגו 224 נוסעים ואנשי צוות. הפיגוע האווירי גרם לביטול טיסות של חברות התעופה האירופיות באזור.
לוק, איי אם יור פאד'ר: מטוסי מלחמת הכוכבים
כדי לא לסיים בטון הטראגי של האסונות והפיגועים ניזכר בשיתוף הפעולה המשגע של השנה: מטוסי מלחמת הכוכבים של חברת התעופה היפנית ANA - אול ניפון. כן, גם ענף התעופה לא הצליח לחמוק מההיסטריה הקולנועית התורנית.
המטוסים נצבעו בצבעי הסרט הפופולרי ובדמויותיהם של הרובוטים R2D2 ו-B-88. טיסה מיוחדת ועליה הדמות האהובה ביותר כנראה בסדרת הסרטים, יוֹדה, היה אורח הכבוד במחלקת העסקים. שתהיה לכולנו שנה מהחלל, או לפחות מהאוויר.
ומה ב-2016?
רגע לפני סוף השנה האזרחית - זמן מצוין לבדוק מה מצפה לנו ב-2016. אם נחזור לתופעות הנוסעים המתפרעים, הרי שעולם הלואו-קוסט המלחיץ את העולם אל תוך קופסאות הפח המעופפות, לא צפוי לבשר טובות. למרבה הצער ניתן לחזות שתופעות האלימות בטיסה והשיימינג ימשיכו ללוות אותנו גם בשנה הקרובה.
ומה באשר לטרור שתקף גם מהאוויר השנה? חברות התעופה בעולם תגברו את האבטחה, ומטוסים אזרחיים מצטדיים בכל מקום באמצעי הגנה נגד טילים. האם ניסיונות הפגיעה מטעם דאעש ודומיו יימשכו בשנה הקרובה? אפשר רק לקוות שלא.
וכאן אצלנו, בנימה אופטימית יותר, חברות נוספות מהעולם צפויות כאמור להצטרף אל השמיים הישראליים, ולצד אלה המוזלות הפנים יהיו לכיוון מזרח: לפחות חברת תעופה סינית אחת, האינאן, תפתח תחרות לאל על על הקו הישיר לבייג'ינג - אך לא צפויה להיות זולה במיוחד. בהמשך נזכה אולי לראות בארץ הקודש גם את אול ניפון (ANA) - החברה היפנית ממטוסי "מלחמת הכוכבים" שתגיע לארץ - אבל במקרה זה, עוד חזון למועד.